بیتا هاشمیان

بیتا هاشمیان

شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

جواهر 41000 ساله ساخته شده از عاج ماموت

آویز کشف شده در غاری در لهستان با قدمت بیش از ۴۱ هزار سال، قدیمی‌ترین شیء زینتی است که تا به حال در اوراسیا کشف شده است.

فرادید: در سال ۲۰۱۰ بقایای یک شیء ساخته شده از جنس عاج ماموت در لهستان کشف شد که تصور می‌شود قدیمی‌ترین «زیور» یافت شده تا کنون در منطقۀ اوراسیا باشد.

این آویز زینتی در غار استاینیا در لهستان کشف شد و در سال ۲۰۲۱ انجام آزمایش رادیو کربن نشان داد که قدمت آن به ۴۱ هزار و ۵۰۰ سال قبل می‌رسد.

جواهر ۴۱ هزارساله‌ای که از «عاج ماموت» ساخته شده

(تصویری از دو طرف آویز)

باستان‌شناسانی که این شیء باستانی را بررسی کرده‌اند می‌گویند: «تزئینات این آویز شامل بیش از ۵۰ نقطه است که با حالتی منحنی بر روی آویز نقش بسته‌اند. علاوه بر این دو سوراخ هم روی آن وجود داشته که یکی از آن‌ها به طور کامل باقی مانده و از دیگری تنها گوشۀ کوچکی قابل مشاهده است.

حدس باستان‌شناسان این است که شاید هر یک از این نقطه‌های نشان‌گذاری شده روی آویز، نماد یک شکار موفق بوده‌اند و یا اینکه این نقطه‌ها چرخه‌های ماه یا خورشید را نشان می‌داده‌اند.

ساهرا تالامو که تحقیقات دربارۀ این آویز را هدایت می‌کرد می‌گوید: «اهمیت زیادی داشت که قدمت این شیء را بدانیم تا بفهمیم کارکرد فرهنگی‌اش چه بوده است. نتایج آزمایش قدمت‌سنجی واقعا ما را شگفت‌زده کرد».

جواهر ۴۱ هزارساله‌ای که از «عاج ماموت» ساخته شده

(غار استاینیا در لهستان)

ویولتا نواچفسکا یکی دیگر از همکاران این تحقیق می‌گوید: «این جواهر نشان می‌دهد که هوموساپینس‌هایی که در اینجا سکونت داشتند از چه خلاقیت عظیم و مهارت خارق‌العاده‌ای برخوردار بودند. ضخامت این آویز ۳.۷ میلیمتر است و دو سوراخ برای آویزان کردن روی آن ایجاد شده است».

غار استاینیا مدت‌های طولانی است که به محلی برای اکتشافات باستان‌شناسی تبدیل شده است. کاوش‌های انجام شده در این غار منجر به کشف تعدادی از بقایای مربوط به نئاندرتال‌ها و نیز تعدادی مصنوعات مربوط به دورۀ نوسنگی شده است.

بیتا هاشمیان
بیتا هاشمیان شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋