بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۹۲ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

آینده فناوری های نوین دندانپزشکی در گفتگو با دکتر نوید نطقی

آینده‌ی فناوری‌های نوین دندانپزشکی در گفتگو با دکتر نوید ناطقی



دکتر نوید ناطقی

 

 تجربه و ادراک بسیاری از مردم در زمینه‌ی دندانپزشکی ممکن است ناشی از تجربه‌ی کودکی آنها باشد.، اما فاصله‌ی تکنیک‌ها و روش‌های دندانپزشکی و تجربه‌ی افراد از آن، در طی چند دهه‌ی گذشته بسیار متحول شده است. این مساله مخصوصا برای کسانی که برای مدتی به دندانپزشکی مراجعه نکرده‌اند، بیشتر باعث تعجب می‌شود. این مثل این است که کسی را مستقیم از دنیای بدون موبایل و اینترنت ۳۰ سال پیش به امروز با این‌همه حضور موبایل و اینترنت، بیاوریم. 

 

به دلیل چنین تغییرات مداوم و گسترده‌ای در دنیا، و به خصوص در یک رشته‌ی در حال تغییر مداوم مانند دندان‌پزشکی، به روز ماندن خود پزشک‌ها نیز چالش بزرگی است و موفقیت در این امر نه تنها نیازمند تخصص بلکه تعهد به یادگیری مداوم است.

 

دکتر نوید ناطقی، دندان‌پزشک جوان و معروف با یک دهه تجربه، از آن دسته از پزشکانی است که در دنیای دندانپزشکی، با همراهی با فناوری‌های جدید، اسمی برای خود دست‌وپا کرده است و این ویژگی‌های تعهد و تخصص را تجسم بخشیده است. دکتر ناطقی در درمان‌های زیبایی دندان تخصص دارد و از تکنیک‌های پیشرفته برای بهبود لبخند بیماران استفاده می‌کند. در این مصاحبه‌ی اختصاصی، دکتر ناطقی دیدگاه‌های خود را در مورد چگونگی تحول فناوری‌های جدید در مراقبت‌های دندان‌پزشکی و بهبود تجربه بیماران با ما به اشتراک می‌گذارد.

 

- جناب دکتر ناطقی، از اینکه امروز با ما هستید متشکریم. برای شروع، آیا می‌توانید خلاصه‌ای از مسیر حرفه‌ای خود در دندان‌پزشکی به ما بدهید؟

دکتر ناطقی: از دعوت شما سپاسگزارم. رویای کودکی من درباره‌ی دندانپزشگ شدن ۱۰ سال پیش با پذیرش در دانشگاه دولتی و بدون سهمیه شروع به تحقق کرد. از همان زمان، نه تنها در کنار اساتید مجرب تلاش در اخذ تجربه و تخصص را آغاز کردم اما همیشه فناوری و تکنولوژی‌های جدید الهام‌بخش من بود. مثل هر انسانی که اثرات دنیای به روز را در زندگی خود می‌دیدم، به اثرات این تحولات بر زیبایی از طریق دندان علاقه‌مندتر شدم. پس از تکمیل مدرک دندان‌پزشکی خود، تخصص‌های مختلف و دوره‌های تکمیلی متفاوتی را در دندانپزشکی زیبایی یا Cosmetic Dentistry و ایمپلنت و دندانپزشکی بیولوژیکی دنبال کردم. از دید من آموزش هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و به خصوص در دنیای بسیار متغیر امروز، تحقیق و استقبال از فناوری نقش مهمی در بهبود تجربه‌ی دندانپزشکی برای بیماران و در نتیجه خلق دندان‌های سالم و زیباتر دارد. مخصوصا که دنیای دندانپزشکی با حذف اجزای سمی مواد دندانی به سمت سازگارتر شدن با بدن انسان حرکت می‌کند و نیاز است تا در این زمینه همواره به روز باشیم.

 

- از زمان شروع به کار خود، چگونه شاهد تغییر فناوری در دندان‌پزشکی بوده‌اید؟

دکتر ناطقی: تغییرات قابل توجهی بوده است. در دهه گذشته به تنهایی، شاهد انتقال قابل توجهی به سمت دندان‌پزشکی دیجیتال بوده‌ایم. فناوری‌هایی مانند رادیولوژی  دیجیتال، سیستم‌های CAD/CAM و پرینت  سه‌بعدی، نحوه تشخیص در درمان بیماران را تغییر داده‌اند. این نوآوری‌ها نه تنها کارها را کارآمدتر می‌کنند بلکه به طور قابل توجهی راحتی و نتایج بیماران را بهبود می‌بخشند. از طرفی متریال‌ها و مواد مورد استفاده در ترمیم‌ها و کامپوزیت‌ها و لمینیت‌ها بسیار تغییر کرده و بهبود یافته‌اند. اینجا با ترکیبی از علم پزشکی با علومی چون مهندسی شیمی، مواد و مهندسی پزشکی طرف هستیم که در تعامل چندگانه با یکدیگر سینرژی و هم‌افزایی فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اند که همین امر، سرعت تغییرات را فزاینده کرده است.

 

- شما به خاطر کارتان در درمان‌های زیبایی دندان مانند ونیرها، کامپوزیت‌ها و لمینیت‌ها معروف هستید. فناوری‌های جدید چگونه این درمان‌ها را بهبود بخشیده‌اند؟

دکتر ناطقی: یکی از پیشرفت‌های قابل توجه در دندان‌پزشکی زیبایی، تکنیک طراحی لبخند دیجیتال (DSD) است. با استفاده از سیستم‌های طراحی سه‌بعدی، می‌توانیم مدل‌های دیجیتالی بسیار دقیقی از دهان بیمار ایجاد کنیم که به ما اجازه می‌دهد قبل از شروع کار فیزیکی، لبخند ایده‌آل را طراحی و تصور کنیم. این فناوری تضمین می‌کند که نتیجه نهایی با انتظارات بیمار مطابقت داشته و نقشه‌ای برای اجرای دقیق فراهم می‌کند. این روش نحوه نزدیک شدن به درمان‌هایی مانند ونیرها، کامپوزیت‌ها و لمینت‌ها را با پیش‌بینی‌پذیری بیشتر و تطابق با ویژگی‌های منحصر به فرد هر بیمار متحول کرده است.

 

- تکنیک طراحی لبخند دیجیتال یا DSD چگونه کار می‌کند؟

دکتر ناطقی: فرآیند با یک اسکن دیجیتال دقیق از دندان‌های بیمار و مجموعه‌ای از عکس‌ها و ویدیوها آغاز می‌شود. این تصاویر سپس به نرم‌افزارهای خاصی بارگذاری می‌شوند که به ما اجازه می‌دهد لبخند ایده‌آل را طراحی و تصور کنیم. ما می‌توانیم به بیماران یک مدل دیجیتال از لبخند آینده‌شان نشان دهیم که به تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند. پس از نهایی شدن طراحی، از پرینت سه‌بعدی برای ایجاد مدل‌ها و راهنماهایی استفاده می‌کنیم که اطمینان می‌دهند کار دندان‌پزشکی واقعی به طور دقیق با برنامه دیجیتال مطابقت دارد. این روش خطاها را به حداقل رسانده و رضایت بیمار را افزایش می‌دهد.

 

- شما همچنین در زمینه ایمپلنت‌های دندانی تجربه گسترده‌ای دارید. این روش‌ها چگونه با فناوری‌های جدید تکامل یافته‌اند؟

دکتر ناطقی: ایمپلنت‌های دندانی شاهد پیشرفت‌های عظیمی بوده‌اند، به ویژه با ظهور  اسکنرها  و طراحی دیجیتال جهت ساخت گاید یا راهنما برای جراحی دقیق، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در دندانپزشکی ایجاد شده است. قبلاً، قرار دادن ایمپلنت‌ها بیشتر به هنر و مهارت دندان‌پزشک بستگی داشت. اکنون با روش‌های  دیجیتال، و تصویربرداری سه‌بعدی CBCT برای ارزیابی کیفیت و تراکم استخوان استفاده کنیم، که اجازه می‌دهد ایمپلنت‌ها به دقت در جای مناسب قرار بگیرند. 

 

- چه استانداردهایی را در مرکز درمانی خود به کار گرفته‌اید؟

دکتر ناطقی: آموزش مداوم کلیدی است. من به طور منظم در کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای بین المللی  دندان‌پزشکی شرکت می‌کنم. و به شدت روی مدیریت کیفیت مرکز درمانی خودم تاکید دارم، از هنری که از استادانم آموخته‌ام تا از استفاده از تجهیزات و مواد دندانپزشکی مورد تائید وزارت بهداشت. کنترل عفونت و استفاده تجهیزات استریل کننده به روز دنیا نیز باعث می‌شود تا امنیت بیماران ما تضمین شده باشد. همانطور که میدانید بیش از ۱۰ هزار تجهیزات استریل کننده‌ی غیر استاندارد فروش رفته است و همین امر باعث بی‌اعتمادی به برخی مراکز درمانی شده است. اصلا یکی از دلایل اصلی که بیماران از شهرهای دیگر به ما مراجعه می‌کنند بخاطر وجود به‌روزترین تجهیزات استریل در مرکز درمانی ماست. مردم ما جستجوگر شده‌اند و دیگر دنبال تبلیغات بلاگری نمی‌روند. 

 

- شما از مدافعین روش‌های  فناورانه  همچون دندانپزشکی بیومیمتیک و یا دندانپزشکی بیولوژیک هستید. با توجه به مناقشه‌برانگیز بودن برخی متودهای نوین، نگاه شما به این نوع تکنیک‌های جدید چیست؟

استفاده از برخی از این عناوین امروز در بسیاری از کلینیک‌ها جنبه‌ی مارکتینگی و بازاریابی پیدا کرده است، اما چیزی که مهم است این است که به عنوان پزشک، در حال پیشنهاد بهترین راهکار ممکن، چه به لحاظ نتیجه و چه به لحاظ هزینه به بیمار هستیم. آیا این راهکار، در کنار بهتر بودن، به‌صرفه‌ترین راهکار ممکن هم هست؟ این صحبت من فرض را بر این می‌گذارد که پزشکی که خود مسیر علمی را پیموده به به‌کارگیری ابزارها و روش‌های علمی متعهد است و از شبه علم دوری می‌کند. با این فرض، می‌توانم خود را مدافع هرگونه تکنیکی بدانم که از روش‌های علمی تبعیت کرده و فکت‌های علمی، درستی آن را تایید می‌کنند. این به معناست که به جای چسبیدن به روش‌های سنتی و مقابله با تغییر و یا به جای هزینه نکردن برای آموزش، به استقبال تغییر برویم و به عنوان پزشک، برای آن هزینه کنیم. از این دیدگاه بله، من یکی از مدافعین سرسخت به کارگیری راهکارهای نوین و مبتنی بر علم هستم. دندانپزشکی بیولوژیک یا بیومیمتیک یکی از این دسته تکنیک‌ها و راهکارهای به‌روز در این زمینه است.

 

- تعهد شما به یادگیری و نوآوری الهام‌بخش است. چگونه این نگرش شما به بیماران منتقل می‌شود؟

دکتر ناطقی: آموزش بیمار بخش بزرگی از کار ما است. ما وقت می‌گذاریم تا فناوری‌های جدید و چگونگی بهبود مراقبت‌های دندان‌پزشکی را توضیح دهیم. شفافیت بسیار مهم است؛ هنگامی که بیماران مزایا و نتایج احتمالی را درک می‌کنند، با آرامش و اطمینان بیشتری در طرح‌های درمانی خود پیش می‌روند. ما همچنین رویکرد خود را به نیازهای هر بیمار تطبیق می‌دهیم، اطمینان حاصل می‌کنیم که آنها موثرترین و کم‌تهاجمی‌ترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کنند.

 

- از شما، دکتر ناطقی عزیز، برای اشتراک‌گذاری تجربه‌تان با خوانندگانمان متشکریم. 

دکتر ناطقی: من هم از شما بابت دعوت به این مصاحبه ممنونم.

 

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋