بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

آشنایی با صنعت تولید نشا یکی از پردرآمدترین شغل های جهان



کشت پیاز با نشا, تولید نشا, محل تولید نشا

صنعت تولید نشا

 

نشا چیست؟ اهمیت تولید نشا و کشت نشایی 

خوشبختانه صنعت تولید نشا در سال های اخیر به یکی از پردرآمدترین شغل های جهان تبدیل شده که توانسته مشاغل زیادی برای افراد به وجود آورد. به همین دلیل در حال حاضر این صنعت به عنوان یک صنعت اشتغال زا، پردرآمد و کاربردی شناخته می شود. این صنعت از آن جهت رونق یافت که تولید نشا، دردسرهای خاص خود را دارد.

برای تولید نشا افراد باید دارای مکان خاص برای کشت، سازه های مخصوص، شرایط محیطی لازم برای کشت محصول مورد نظر، تیمارها و مراقبت های خاص از بذرها، ظرف ها مخصوص کشت بذرها، تجربه ی لازم در این زمینه و ... باشند. این مشکلات و امکانات زیاد سبب شد که امروزه اکثر تولیدکنندگان سبزیجات، صیفی جات و گل ها و گیاهان تصمیم بگیرند نشاها خود را از شرکت های بزرگ و متخصصی که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت دارند دریافت کنند. 

 

این موضوع سبب شد که امروزه کمتر کسی آن هم یک تولید کننده ی بزرگ را مشاهده کرد که مشغول پرورش نشا باشد. در واقع نشا، یک محصول باغی بسیار ویژه است. چرا که هم محصول نهایی موسسات و تولید کنندگان پرورش نشا است، هم ماده ی اولیه کشاورزان برای شروع کشت یک محصول و هم محصول نهایی و نتیجه ی کار کشاورزان می باشد.

 

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

 

محل تولید نشا, تولید و کشت از طریق نشا, نشا

نشاها گیاهچه یا نهال های سالم هستند

 

نشا چیست؟

نشاها، گیاهچه یا نهال های سالم، قوی و بدون هیچ نوع آفت و بیماری هستند که عموما 4 تا 6 برگ دارند. ان گیاهچه ها در شرایط محیطی بسیار مناسب که به آن ها خزانه می گویند رشد می یابند. این گیاهچه ها که حاصل رشد در این محیط ها هستند بعد از اینکه شرایط محیطی در گلخانه ها یا مزارع، مساعد شد به این مکان ها منتقل می شوند. 

 

در واقع این گیاهچه که به آن ها نشا می گویند حاصل یک رشد مدرن و امروزی است چرا که بخش اول رشد خود را در مکان هایی که تمام شرایط محیطی آن ها اعم از نور و دما کنترل شده است سپری می کنند.

 

به همین دلیل است که این گیاهچه ها بعد از مساعد شدن شرایط محیطی به مکان مورد نظر و اصلی، منتقل می شوند. در واقع محیط خزانه برای رشد این بذرها کاملا مطلوب و مناسب است و شرایط محیطی این خزانه ها را به گونه ای تنظیم می کنند که بذرها به رشد حداکثری خود برسند.

 

محل تولید نشا باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

یکی از مهم ترین ویژگی های نشاها این است که همه ی آن ها نیاز به یک محیط خاص برای رشد و پرورش ندارند. در واقع اگر شرایط محیطی منطقه ی مورد نظر مساعد باشد می توان بذرها را در تونل های پلاستیکی یا شاسی ها یا گلخانه ها و یا حتی در خزانه های با فضای باز و آزاد نیز پرورش داد. 

 

البته نوع و محل پرورش نشاها به دو نوع سنتی و مدرن تقسیم می شود. نوع سنتی این است که بذرها در خزانه هایی که در فضای باز قرار دارند و یا در شاسی ها که همان سینی های بدون حفره و یک تکه هستند رشد و پرورش می یابند. اما نوع مدرن به این صورت است که برای پرورش بذرها از گلخانه های مدرن و مکانیزه ای و یا گلخانه های به صورت تونل های پلاستیکی استفاده می کنند. 

 

بذر در این محیط ها رشد می کند و بعد از اینکه به اندازه ی مورد نظر رسید برای انتقال به زمین اصلی، کنده می شود. البته قبل از اینکه این گیاهچه ها مستقیما به زمین اصلی انتقال یابند در محیطی که از نظر شرایط محیطی نزدیک به زمین اصلی نگه داشته می شوند تا بتواند خود را با محیط نهایی، منطبق کند.

 

نکته ای که در مورد این گیاهچه ها باید بدانید این است که تنفس نشاها نسبت به بذرها بیشتر است لذا نیاز آن ها به نور و رطوبت بیشتر است و باید آن ها را در مکانی قرار دهید که علاوه بر این موارد، خنک هم باشد.

 

نحوه کاشت بذرها به منظور پرورش گیاهچه های نشایی

بذرها را می توان به شیوه های مختلفی به منظور پرورش گیاهچه های نشایی کاشت. شما می توان به صورت های زیر اقدام به این عمل نمایید:

• می توانید به صورت دستی، بذرها را در سینی و یا قطعه زمینی که به عنوان خزانه در نظر گرفته اید بکارید.

 

• می توانید عمل کاشت بذر را از طریق یک روش مکانیزه یعنی با استفاده از ماشین های بذرکار انجام دهید. البته کاشت مکانیزه ی بذرها از طریق این ماشین ها به وسیله ی سیدر یا همان بذرکار سینی نشا انجام می گیرد. در حال حاضر سیدرهای مختلفی در بازار موجود می باشد که سیدر درامی یکی از معروف ترین ها می باشد.

 

در حال حاضر انواع مختلفی از ماشین ها و تجهیزات کاشت بذر و پرورش نشا، موجود می باشد که یکی از آن ها سیدر گلخانه است. سیدرها در دو نوع روتاری و درامی در بازار موجود می باشند.

 

نحوه نگهداری از نشا شب بو, نشا چیست, روش کشت نشا خیار

صنعت تولید نشا

 

مزایای صنعت نشا چیست؟

همان طور که اشاره نمودیم نشا یعنی تولید و پرورش بذری در یک منطقه و سپس انتقال گیاهچه های آن ها به زمین اصلی. این روش تولید و پرورش محصولات کشاورزی دارای مزیت های زیادی است که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• طول دوره ی رشد را کوتاه تر می کند. در واقع بذر سبزیجاتی که از این طریق کاشته می شوند نسبت به بذرهایی که در مزرعه ها تولید و پرورش می یابند از سرعت رشد بالاتری برخوردار هستند. یعنی فصل رشد کوتاه تری دارند. به همین دلیل از آنجایی که تولید کنندگان تمایل دارند زودتر به تولید محصول نهایی برسند و زمان تولید را کاهش دهند و یا اینکه بتوانند در یک فصل، دو یا چند بار به تولید محصول برسند علاقه مند کشت بذر از طریق نشاکاری هستند.

 

• با این روش می توان در همان دوره های اوایل رشد، شرایط محیطی مناسب را ایجاد کرد. در واقع محیطی که نشاها در آن رشد می کنند کنترل شده است و این کنترل شدن سبب می شود آن ها از هر نوع مشکلاتی همچون آفات، تنش های محیطی و عوامل بیماری زا، دور باشند. 

 

• مزیت دیگر نشاها این است که نیاز به آب آن ها بسیار کمتر از بذرها است. بنابراین اگر در مکانی با کمبود آب مواجه هستند هیچ مشکلی برای آن ها به وجود نمی آید و مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

 

تولید و کشت از طریق نشا, نشا, نشا کاری

مزایای کاشت نشا

 

• مقرون به صرفه بودن و داشتن صرفه ی اقتصادی از دیگر مزیت های نشاها است. از آنجا که امروزه در سطوح کشاورزی وسیع و تجاری، از بذرهای هیبریدی f1 برای تولید سبزیجات استفاده می کنند و این بذرها دارای قیمت زیادی هستند صنعت نشا یک صنعت به صرفه برای کشاورزان به شمار می رود. چرا که در این صنعت از تمام بذرها استفاده می شود و در اوایل دوره ی رشد نیازی به تنک کردن و حذف علف های هرز نمی باشد.

 

• نشا، راندمان کوددهی و آبیاری سبزیجات را بالا می برد.

 

• سبب می شود محصولات، پیش از موعد، تولید و عرضه شوند.

 

• کنترل کردن بهتر مراحل داشت، نیاز داشتن به بذر کمتر، امکان انتخاب گیاهچه های سالم تر و قوی تر برای کاشت، تقویت ریشه ی گیاهچه قبل از انتقال به زمین اصلی و .. از دیگر مزیت های صنعت نشا می باشد.

 

تولید و کشت از طریق نشا چه اهمیتی دارد؟

با توجه به مزیت های ذکر شده در بالا امروزه، اغلب کشاورزان از طرفداران این صنعت می باشند. چرا که تولید نشا به صورت دستی در مزرعه، زمان بر و هزینه بر است و هم این کار بسیار سخت و طاقت فرسا است  و هم نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد. استفاده از نیروی انسانی دارای مشکلات زیادی است. اولا یافتن نیروهای کارگر مناسب بسیار سخت است.

 

همچنین دستمزد این کارگران بسیار بالا است. علاوه بر این، بسیاری از آن ها سرعت کار پایینی دارند و یا خطا در کارشان بسیار زیاد است.

به همین دلیل امروزه اغلب کشاورزان به دنبال ماشین آلات و تجهیزات گلخانه ای که مخصوص تولید و کشت نشایی اند می باشند.

 

محل تولید نشا, تولید و کشت از طریق نشا, نشا

تولید نشا در سینی نشا

 

تولید نشا در سینی نشا

روش های مختلفی برای کشت بذر برای نشا وجود دارد که سینی نشا یکی از بهترین روش ها است. یکی از مهم ترین ویژگی های این سینی ها این است که می توان هر بذری را جداگانه از بذر دیگر در این سینی ها پرورش داد. این سینی ها نیز در محیط های کنترل شده و در محیط هایی نظیر گلخانه ها نگهداری می شوند. این سینی ها دارای حفره هایی هستند که هر بذر را داخل حفره ای قرار می دهند تا از سایر بذرها جدا بمانند و رشد مطلوب تری داشته باشند.

 

این سینی ها مهم ترین تجهیزات دستگاه های نشایی هستند چرا که وظیفه ی نگهداری از نشاها تا زمان انتقال به زمین اصلی را دارند. این سینی ها مزیت های زیادی دارند که از جمله ی آن ها می توان به حمل و نقل ﺁسان، زهکشی مطلوب و مناسب، افزایش دادن تولید گیاهچه ها، قیمت مقرون به صرفه و ارزان، استفاده های مکرر از سینی ها و کنترل کردن انواع بیماری ها و آفات و جلوگیری از نفوذ آن ها به سایر سینی ها اشاره نمود.

 

گردآوری : بخش علمی  

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋