بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

علل آفتاب سوختگی گیاهان چیست و محافظت از گیاهان در برابر آفتاب سوختگی



آفتاب سوختگی گیاهان ,علل آفتاب سوختگی گیاهان,چگونگی تشخیص آفتاب سوختگی گیاهان

علل آفتاب سوختگی گیاهان

 

آفتاب سوختگی گیاهان

گل‌ها و گیاهان به محیط پیرامون ما نشاط و شادابی می‌بخشند. یکی از مشکلات متداول در روزهای گرم سال آفتاب سوختگی گیاهان است، هم برای گیاهانی که در حیاط و باغچه‌اند و هم برای گیاهان آپارتمانی که داخل منزل نگهداری می کنید. در این مقاله، در مورد علل آفتاب سوختگی گیاهان و شیوه های احیای آنها توضیح خواهیم داد.

علل آفتاب سوختگی گیاهان

قراردادن گیاهان در معرض نور شدید و مستقیم خورشید به‌مدت طولانی برگ‌ها را می‌سوزاند و آنها را پژمرده می‌کند. اغلب در بهار و تابستان این مشکل شایع تر است؛ به خصوص چنانچه گیاهان را در زمستان داخل منزل برده‌اید و با گرم‌شدن هوا می‌خواهید به‌یک‌باره آنها را به خارج از منزل منتقل کنید. گیاهان که در این مدت به نور کم عادت کرده بودند، زیر نور مستقیم خورشید می‌سوزند. همین طور، اگر گیاهی را که عاشق سایه است به قسمتی از خانه که نور مستقیم خورشید می‌تابد منتقل کنید، گیاه آفتاب‌سوخته می‌شود.

 

آفتاب سوختگی گیاهان ,علل آفتاب سوختگی گیاهان,پیشگیری از آفتاب سوختگی گیاهان

چگونگی تشخیص آفتاب سوختگی گیاهان

 

چطور تشخیص دهید که گیاه شما آفتاب سوخته شده است؟

درست مانند پوست شما، برگهای گیاهان آپارتمانی شما هم چنانچه زیاد در معرض نور خورشید باشند تغییر رنگ می‌دهند، ولی بجای قرمز روشن، زرد یا سفید می‌شوند (چنانچه آفتاب سوختگی شدید باشد حتی امکان دارد لبه‌های برگ‌ها قدری قهوه‌ای و ترد شود). اگر آب یا نور کافی به گیاه نرسد هم امکان دارد برگ‌ها رنگ خود را از دست بدهند ولی چنانچه علت آن آفتاب سوختگی باشد اغلب برگهای بالایی و یا برگهایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید می‌باشند دچار تغییر رنگ خواهند شد. به گونه ای که برگ‌هایی که به سطح خاک نزدیکتر هستند و از برگهای بالاتر سایه می‌گیرند، نباید تغییر رنگ چندانی داشته باشند.

 

بسته به نوع گیاه و مدت زمان ماندن در آفتاب، برگهای در معرض تابش مستقیم نور آفتاب می‌توانند رنگ خود را از دست داده و سفید شوند و یا در بیشتر موارد زرد شوند.

 

آفتاب سوختگی گیاهان ,علل آفتاب سوختگی گیاهان,آفتاب سوختگی و درمان آن در گیاهان

جلوگیری از آفتاب سوختگی گیاهان

 

چطور از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم؟

آفتاب سوختگی گیاهان درمان ندارد و فقط راه پیشگیری است. بعد از آسیب رسیدن به گیاه هیچ راهی برای بهتر شدن عارضه وجود ندارد. گیاهان خود را در جایی بگذارید که بعد از ظهر به اندازه کافی سایه باشد. مقدار مناسب از آب و کود را در فصل رشد فعال در اختیار آنها قرار داده و پاییز و زمستان بگذارید دوره رکود را تجربه کند.

 

هرس شاخه‌های اضافی و صدمه دیده را در زمان مناسب انجام داده و بعد هرس همه شاخه‌ها و برگها را از اطراف گیاه جمع کنید. برای گیاهان جوان خود در ظهر سایه کمی ایجاد کنید تا تنه گیاه، برگ و میوه‌ها دچار آفتاب سوختگی نشود. پیشگیری از دریافت نور زیاد آفتاب در گیاهان جوان کاری است که شما باید حتماً در پاییز انجام دهید.

 

برای گیاهان جوان با تعداد کم شما می‌توانید تنه گیاه و شاخه‌ها را با نوارهای بسته بندی رنگی پوشش دهید پایان نوار را با وسیله‌ای که به تنه گیاه صدمه نرساند مهار کنید نوارهای پیچیده دور گیاه را تا اواسط فصل بهار بر روی گیاه نگهدارید.

 

آفتاب سوختگی گیاهان ,علل آفتاب سوختگی گیاهان,جلوگیری از آفتاب سوختگی گیاهان

نشانه‌های آفتاب سوختگی گیاهان

 

بعضی از باغبانان و تولیدکنندگان میوه رنگ کردن تنه درختان جوان را با رنگهای سفید غیر جاذب پیشنهاد می‌دهند این شیوه کار می‌کند اما برای چند سال رنگ روی بدنه می‌ماند و شما با درختی با تنه سفید روبرو هستید که طرحی نازیبا مخصوصاً در محوطه سازی به وجود می آید.

 

گیاهان بخصوص کاکتوس ها را به یک باره جلوی آفتاب قرار ندهید. به آرامی و کم کم باید به نور خورشید عادت کنند. گیاهان را از اوایل بهار که آفتاب شدید نیست به نور آفتاب منتقل کنید.

 

گردآوری: بخش خانه داری

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋