بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

قیم گیاه، حامی و تکیه گاهی برای گیاهان



انواع قیم گیاهان, آموزش ساخت قیم گیاه, قیم گیاه پتوس

گیاهان نیازمند به قیم گیاه

 

قیم گیاه چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ 

قیم گیاه نوعی حامی و تکیه گاه برای گیاهان است که سبب می شود گیاهان به صورت ایستاده، رشد کنند. این وسیله لازمه ی گیاهان بالا رونده است. همان طور که در طبیعت مشاهده می کنید این گیاهان در طبیعت با کمک شاخه و تنه ی درختان بالا می روند و به سمت نور حرکت می کنند.

قیم گیاه نوعی حامی و تکیه گاه برای گیاهان است که سبب می شود گیاهان به صورت ایستاده، رشد کنند. این وسیله لازمه ی گیاهان بالا رونده است. همان طور که در طبیعت مشاهده می کنید این گیاهان در طبیعت با کمک شاخه و تنه ی درختان بالا می روند و به سمت نور حرکت می کنند. اما اگر بخواهیم در خانه و حیاط از این نوع گیاهان نگه داری کنیم و آن ها را به حال خود رها کنیم به حالت آویز در می ﺁیند.

 

در این صورت نیازمند قیم گیاه می شویم. این وسیله به گیاهان بالا رونده کمک می کند به حالت ایستاده بمانند و رشد کنند. به طور کلی قیم گیاه کمک می کند که گیاهان بالا رونده نظیر پتوس، موچسب، برگ انجیری، پاپیتال و فیلودندرون هم سرعت رشد و هم کیفیت رشد بهتری داشته باشند. قیم گیاه، آنچنان هم ساختار پیچیده ای ندارد و حتی یک تکه چوب هم می تواند نوعی قیم برای گیاهان باشد.

 

اما از آنجایی که این نوع گیاهان دارای ریشه های هوایی هستند و این ریشه ها تمایل دارند به جاهای مرطوب بچسند و رطوبت را حفظ کنند لذا تنها یک تکه چوب نمی تواند کیفیت کافی برای قیم بودن را داشته باشد. با این احتساب، قیم های خزه ای بهترین قیم گیاهان به شمار می روند. با توجه به اهمیت این وسیله، امروزه قیم های مختلفی در بازار موجود می باشد اما از آنجایی که روش ساخت آن ها بسیار ﺁسان است می توانید در خانه هم یک قیم بسازید.  

 

قیم گیاه, قیم گیاه چیست, انواع قیم گیاه

قیم گیاه چیست؟

 

قیم گیاه چیست؟

در واقع گیاهان رونده ای که در زمان رشد نمی توانند حالت ایستادگی خود را حفظ کنند به قیم نیاز دارند. قیم، تکیه گاه این گیاهان است. لذا قیم را در کنار ساقه ی گیاه قرار می دهند و بخش هایی از ساقه و برگ گیاه را به آن متصل می کنند. برخی از گیاهان، خود به دور قیم می پیچند و برخی را هم باید به قیم متصل کرد تا گیاه، تعادل خود را حفظ کند.

 

علاوه بر این، برای اینکه از تجمع برگ و ساقه در این نوع گیاهان جلوگیری کنیم نیاز است که مسیر حرکت آن ها را مشخص کنیم. در صورتی که این کار انجام نشود به دلیل نبود تهویه ی هوای مناسب و افزایش رطوبت، ریشه ی این گیاهان، پوسیده می شود. در واقع قیم، بستری برای استقرار ریشه های هوایی گیاه است. لذا بهترین شکل قیم به این صورت است که علاوه بر حفظ رطوبت، باید دارای فضایی برای استقرار ریشه ها باشد. یعنی ریشه، بتواند وارد آن شود. 

 

چه گیاهانی به قیم نیاز دارند؟

به طور کلی، تمام گیاهانی که نیاز به تکیه دارند تا ساقه ی آن ها به صورت عمودی رشد کند نیاز به این قیم دارند. از جمله ی این گیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گیاهان آپارتمانی: شامل پتوس، سیسوس، برگ انجیری و فیلودندرون

 

• گیاهان باغچه ای: برخی از گیاهانی که در باغچه و فضای سبز کاشته می شوند حالت رونده و پیچ دارند. لذا نیازمند قیم هستند. عموما از این گیاهان، در طراحی فضای سبز، برای پوشاندن و مخفی کردن بخش هایی از فضا که نمی خواهید دیده شود و یا برای سرسبز کردن و زیباتر شدن بخشی از دیوار ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این گیاهان می توان به پیچ امین الدوله، انجیر چسب، اقاقیا و پاپیتال اشاره کرد.

 

• نهال میوه و بوته های مزرعه: بدون شک اغلب شما یا به چشم یا تصاویر، مشاهده کرده اید که برخی از بوته ها و نهال ها در مزرعه، به کمک قیم، نگه داشته می شوند. تا این نهال ها رشد کنند و ایستاده شوند. علاوه بر این، این وسیله برای برداشت راحت تر میوه از گیاهان علفی و بوته ای که دارای شاخ و برگ انبوه هستند و همچنین حفظ پیوندک برای گیاهان تازه پیوند شده، بسیار کاربرد دارد. از جمله این گیاهان می توان به گوجه فرنگی های زینتی، لوبیاهای پابلند، نخود فرنگی و همچنین انواع نهال درختان مثل نهال گیلاس، سیب و انار اشاره کرد.

 

قیم گیاه چیست, انواع قیم گیاه, چه گیاهانی به قیم نیاز دارند

استفاده از قیم در زمین های کشاورزی

 

مناسب ترین جنس برای قیم گیاه چیست؟

قیم ها بسته به مکان مورد استفاده، دارای جنس های مختلفی هستند. مثلا در مزارع، عموما از قیم های فلزی و چوبی استفاده می شود چرا که کارکرد قیم، مهم تر از ظاهر آن است. اما جنس قیم هایی که در گیاهان آپارتمانی استفاده می شوند به دلیل اینکه در ظاهر دکوراسیون منزل، نقش دارند بسیار مهم می باشد. به طور کلی جنس قیم گیاهان شامل جنس های پلاستیکی، چوبی و فلزی می باشد.

 

انواع قیم گیاهان

مناسب ترین قیم با توجه به رشد گیاه، عبارتند از:

• قیم معمولی:

این مدل، ساده ترین قیمی است که برای گیاهان استفاده می شود. این قیم، میله ای صاف و راست که در راستای ساقه گیاه قرار می گیرد. ضخامت و جنس این قیم، متفاوت است.

 

• قیم مخفی شونده

این قیم، مناسب ترین قیم، برای گیاهانی است که دارای ریشه های گسترده می باشد. این قیم درون خاک قرار ی گیرد و به کمک نخ های نگهدارنده، ساقه گیاه را به آن متصل می کنند. کشیدگی ساقه، توسط نخ، از دو طرف، سبب حفظ تعادل گیاه می شود.

 

• قیم توری و شبکه ای

قیم ها علاوه بر حالت میله ای می توانند به صورت سطحی هم باشند. یک سطح دو بعدی و توری مانند، از جنس فلز یا چوب. در امتداد این قیم ها، گیاهان به صورت ردیفی کاشته می شوند و پس از رشد و قد کشیدن، به پنجره های قیم متصل می شوند.

 

• قیم ال ای دی دار

برخی از قیم ها علاوه بر تکیه گاه بودن، نور لازم برای گیاهان را تامین می کنند. برخی از گیاهان با توجه به مکانی که نگهداری می شوند و یا تغییر دادن زمان نورگیری برای گل دادن، به نور مصنوعی نیاز دارند. قیم های ال ای دار، در این مواقع، بهترین انتخاب است.

 

آموزش ساخت قیم گیاه, قیم گیاه پتوس, مزیت قیم گیاه

 قیم گیاهان آپارتمانی

 

آموزش ساخت قیم گیاه

شما می توانید به چند روش زیر، قیم بسازید. فقط توجه کنید ارتفاع قیم، دو برابر ارتفاع گیاه باشد تا ناچار نشوید بعد از رشد گیاه، قیم را عوض کنید. شما می توانید با توجه به ابزار و امکاناتی که دارید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

 

ساخت قیم خزه ای

لوله ای پلاستیکی مثلا لوله پلیکا متناسب با طول و قطر گیاه خود انتخاب کنید. مقداری خزه و کاموا برای نگهداری خزه، تهیه کنید. خزه ها را در محلول قارچ، خیس دهید. سپس این خزه را از ابتدای لوله تا انتها به صورت تنیده، دور لوله قرار دهید. با استفاده از کاموا، خزه را ثابت کنید. دور لوله کاملا از خزه و کاموا پوشیده شود فقط 20 تا 30 سانت انتهای لوله را خالی بگذارید تا داخل گلدان بگذارید. این قیم برای گیاه پتوس بسیار مناسب است.

 

ساخت قیم گیاه با گونی 

یک گونی کنفی و لوله پلاستیکی تهیه کنید. ابعاد گونی باید به گونه ای باشد که یک انتهای لوله، خالی بماند. ابتدا فقط یک دور، گونی را دور لوله بچینید. در دورهای بعد، هنگام هر دور پیچش، مقداری کوکوپیت، روی گونی بریزید. به گونه ای که یک ساندویچ، از لوله و گونی و کوکوپیت تهیه شود. دور این ساندویچ را با کاموا یا کنف، بپیچی. البته باید دقت کنید کوکوپیت ها از آن خارج نشوند. در نهایت با یک اسپری، آن ها را آبیاری کنید. شما می توانید به جای لوله پلاستیکی از سازه های چوبی و مشبک هم استفاده کنید.

 

ساخت قیم با تور سیمی 

این قیم برای گلدان های بزرگ بسیار مناسب است. برای این قیم، یک تور سیمی، با توجه به ابعاد مورد نظر انتخاب کنید. این تور را به همراه خزه، لوله کنید و داخل گلدان بگذارید. سپس پنجره های خالی سیم را با خزه، پر کنید. در صورتی که گیاه شما دارای ریشه های رونده زیادی است می توانید از خزه های بیشتری استفاده کنید تا فضای کافی برای رشد و حرکت ریشه ها وجود داشته باشد. 

در نهایت باید یادآوری کنیم سازه های ساده ای مثل قیم، می توانند به رشد سریع و بهتر گیاهان، کمک کنند. 

 

گردآوری : بخش علمی

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋