لانج فرودگاهی نوعی سرویس استاندارد بین المللی در عرصه خدمات فرودگاهی است
همه چیز درباره لانج فرودگاهی
یکی از سرویس های استاندارد بین المللی در عرصه ارائه خدمات و تشریفات به مسافران، لانج فرودگاهی است. لانج فرودگاهی در خصوص فراهم آوری زمینه آرامش برای مسافرانی در نظر گرفته شده است که در سفر های هوایی طولانی مدت، قرار دارند. در سالن لانج فرودگاهی، به منظور تأمین رضایت مسافر، خدماتی نظیر اینترنت پر سرعت و رایگان، مکان مناسب برای استراحت، انواع غذا و نوشیدنی ارائه می شود.
مفهوم کلی لانج فرودگاهی
لانج فرودگاهی، نوعی سرویس استاندارد بین المللی در عرصه خدمات و تشریفات فرودگاهی است. به عبارتی دیگر لانج فرودگاهی سالن مسافران ویژه ای است که در آن مکان خدمات مختلف فرودگاهی برای مسافران ارائه می گردد. در مواردی احتمال دارد در راستای سفر به یک مکان از پروازهایی بهره مند شوید که دارای چند توقف در فرودگاه های مختلف باشند.
یکی از بخش های مهم سفر های طولانی مدت، طی کردن روال اداری خدمات فرودگاهی است. انتظار در فرودگاه، در پرواز های خروجی امری رایج تلقی می شود که سبب بروز احساس خستگی در مسافران می گردد.
توقف های بین پرواز، در دو دسته ی کوتاه مدت و طولانی مدت شکل می گیرند. فرودگاه های معتبر در اقصی نقاط جهان به منظور ارائه خدمات به مسافران ویژه، سالن هایی را با عنوان لانج فرودگاهی تعبیه کرده اند.
در سال 1393 میلادی، برای نخستین بار در جهان، لانج فرودگاهی به وسیله آمریکن ایرلاین در فرودگاه لاگواردیا تعبیه شد. این فرودگاه در شهر نیویورک قرار داشت و هدف از طراحی سالن لانج، کسب آرامش و رفع خستگی مسافران به منظور آمادگی برای سفر های بعدی بود.
در سال های نخست شکل گیری لانج فرودگاهی، کارکرد سالن لانج به ارائه غذا و نوشیدنی محدود بود. به مرور زمان، لانج های فرودگاهی در سطح پیشرفته تری شکل گرفتند و امکانات متعددی به مسافران ارائه گشت.
در لانج فرودگاهی زمینه برای استراحت مسافران فراهم است. علاوه بر این، امکاناتی اعم از حمام، اینترنت رایگان، تلویزیون، پذیرایی با انواع غذاها و نوشیدنی های لذیذ به صورت سلف سرویس و اتاق استراحت در اختیار مسافران قرار می گیرد.
بهتر است بدانید لانج فرودگاهی در فرودگاه های معتبر و مطرح ایران به مسافران ارائه می گردد.
هدف اصلی لانج فرودگاهی فراهم آوری محیط آرام لوکس برای مسافران است
خدمات لانج فرودگاهی
هدف اصلی لانج فرودگاهی فراهم آوری محیط آرام لوکس برای مسافران است. در راستای تحقق این هدف، امکانات پیشرفته ای در اختیار مشتری قرار می گیرد تا مسافر برای پرواز طولانی مدت پیشرو آماده شود.
خدمات یک لانج فرودگاهی تحت تأثیر موقعیت و نوع فرودگاه قرار دارد. در دنیای کنونی، اکثر ایرلاین های برجسته در اقصی نقاط جهان به لانج فرودگاهی با اختصار ایرلاین مجهز هستند.
برجسته ترین و مهم ترین مشخصه ی لانج فرودگاهی مصون ماندن مسافران از شلوغی سالن های عمومی فرودگاه است.
ارائه یک محیط مجلل، آرام به همراه امکانات کامل و بهداشتی
در هر لانج فرودگاهی نوع مکان استراحت در اقلامی نظیر کاناپه و تخت خواب متغیر است. بی شک به میزانی که در راستای رزرو سالن پول بیشتری بپردازید، از خدمات رفاهی بالاتری نیز بهره مند می شوید.
پذیرایی
نخستین و مهم ترین کارکرد لانج فرودگاهی، به بخش پذیرایی اختصاص دارد. کیفیت، تنوع مواد غذایی و نوشیدنی تحت تأثیر هزینه پرداختی قرار دارد.
با این وجود اکثر سالن های لانج فرودگاهی با ارائه انواع غذاهای سرد و گرم به همراه نوشیدنی از میهمانان پذیرایی می کنند.
اینترنت بی سیم و رایگان
در سال های نخست شکل گیری لانج فرودگاهی، بهره گیری از اینترنت مخصوص افرادی بود که با قصد تکمیل موارد تجاری عازم سفر بودند. به مرور زمان محدودیت استفاده از اینترنت برداشته شد .امروزه با همه گیر شدن اینترنت، به صورت رایگان و پر سرعت در اختیار مسافران قرار می گیرد.
نمایش برنامه های پرواز
ارائه برنامه های پرواز در قالب مانیتور در رده خدمات لوکس قرار ندارد. با این وجود نمایش برنامه پرواز امری بسیار ضروری است که سبب آگاهی مسافران از زمان دقیق پرواز می گردد.
بخشی از خدمات لانج فرودگاهی را در ذیل ذکر می کنیم:
• کتب مختلف و مجله های فارسی زبان و انگلیسی زبان
• سرویس حمام
• سرویس بهداشتی
• تعبیه فضای خصوصی در راستای رسیدگی به امور شخصی و شرکتی
• اختصاص دهی فضای ویژه به منظور تفریح و سرگرمی کودکان
• قابلیت بهره گیری از تلویزیون رنگی
توجه داشته باشید بهره گیری از خدمات لانج فرودگاهی نیازمند رزرو سالن است. پس از تکمیل فرایند رزرو سالن تمام خدمات در سالن های مجلل به صورت رایگان در اختیار مسافر قرار می گیرد.
همه اشخاص قادر به بهره گیری از لانج فرودگاهی هستند
واجدین شرایط برای بهره گیری از لانج فرودگاهی
همه اشخاص قادر به بهره گیری از مزیت های لانج فرودگاهی هستند. منظور از همه، حتی افرادی است که بلیط هواپیما ندارند. فرودگاه های مختلف در دو مکان کاملا جدا خدمات لانج های فرودگاهی را ارائه می دهند. بخش اول ترانزیت فرودگاهی است. این بخش مخصوص مسافرانی تعبیه شده است که قصد دارند حین سفر به استراحت بپردازند و از امکانات لانج بهره مند شوند.
بخش دوم، در سالن اصلی فرودگاه تعبیه شده است. در این بخش، قبل از چک پاسپورت، خدماتی به مسافر ارائه می شود. حتی همراهان مسافر نیز قادر به استفاده از خدمات هستند.
یکی از خدمات لانج فرودگاهی استفاده از اینترنت رایگان است
خدمات CIP فرودگاه
حروف اختصاری CIP حاکی از عبارت " Commercial Important Person" دارد. خدمات CIP شامل حال افراد اقتصادی و تجاری می شود. افراد اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاران، مدیران اداره های مهم، مدیران سازمان و شرکت هستند.
در دنیای سفرهای هوایی، بهره گیری از خدمات CIP مشمول همه افرادی است که با پرداخت هزینه خواستار استفاده از امکانات لوکس و مجلل هستند.
میان خدمات CIP و لانج فرودگاهی وجه تمایز گسترده ای وجود دارد. با رزرو خدمات CIP، پرسنل خدمات، امور مختلف پرواز اعم از اختصاص صندلی مناسب، امور گمرکی، عوارض خروج از کشور، دریافت کارت پرواز، تحویل و دریافت چمدان مسافر، امور گمرکی و امور مربوط به بار اضافه را در پرواز های بین المللی تکمیل می کند.
زین پس برای آرامش مسافر یک فضای اختصاصی را ارائه می دهد. از دیگر خدمات CIP می توان به سوئیت اقامتی، بهره گیری از اینترنت پر سرعت و رایگان، ترانسفر در باند فرودگاهی به وسیله خودرو های اختصاصی اشاره کرد.
در کشور ایران فرودگاه های مطرحی به خدمات CIP استاندارد مجهز هستند.
خدمات یک لانج فرودگاهی تحت تأثیر موقعیت و نوع فرودگاه قرار دارد
کارت مایل هواپیمایی چیست؟
برخی شرکت های هواپیمایی به منظور تشویق مسافران برای خرید بلیط، امتیازاتی را طراحی کرده اند. امتیازات شرکت در طی هر مرتبه خرید بلیط افزایش پیدا می کند.
کارت مایل هواپیمایی یا کارت اعتباری امتیاز هایی، بر اساس امتیازاتی که مسافران از یک شرکت هواپیمایی دریافت کرده اند، ارائه می شود.
در اکثر موارد مسافران دارای کارت مایل هواپیمایی قادر هستند از خدمات فرودگاهی استفاده کنند. آن ها می توانند کلاس پروازی شخصی را ارتقا ببخشند یا بلیط رایگان کسب نمایند.
از دیگر مزیت های کارت مایل هواپیمایی می توان به بهره گیری از لانج فرودگاهی، تغییر ساعت پرواز و برخورداری از اضافه بار اشاره کرد.
براساس میزان امتیاز مسافر، کارت های مایل اعتباری به چهار دسته تقسیم می شوند:
• کارت مایل کلاسیک نیازمند برخورداری از 1500 امتیاز
• کارت مایل نقره ای نیازمند اخذ 25000 امتیاز
• کارت مایل طلایی نیازمند دریافت 50000 امتیاز
• کارت مایل طلایی پلاس نیازمند دریافت 120000 امتیاز
میان ارائه خدمات و افزایش امتیاز رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع با افزایش امتیاز کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا می کند.
سالن لانج فرودگاهی
جمع بندی
همان طور که بیان کردیم شرکت های مطرح هواپیمایی برای مسافرانی که قصد سفر دارند، در داخل فرودگاه سرویس هایی استاندارد و مجلل با عنوان لانج فرودگاهی تعبیه کرده است.
لانج فرودگاهی مخصوص مسافرانی است که یک سفر طولانی مدت پیش رو دارند. در این نوع سفرها هواپیما داخل فرودگاه های متعدد به زمین می نشیند و مسافران در بازه های زمانی مختلف در انتظار هستند.
شرکت های هواپیمایی به منظور جلب رضایت و فراهم آوری زمینه آرامش برای مسافران، سالن های لانج فرودگاهی را تعبیه کرده اند.
در سالن لانج فرودگاهی خدماتی اعم از سرویس بهداشتی، حمام، کتاب، مجله، اینترنت رایگان، فضای ویژه برای سرگرمی کودکان، پذیرایی مسافران با غذاهای متنوع و نوشیدنی های مختلف به صورت سلف سرویس در اختیار مسافران قرار می گیرد.
گردآوری:بخش گردشگری
پاسخ ها