بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

حکم برداشتن پول از جیب همسر



حکم برداشتن پول از جیب همسر, احکام برداشتن پول از جیب همسر, حکم برداشتن پول از جیب همسر بدون اجازه

حکم برداشتن پول از جیب همسر چیست ؟

 

برداشتن پول از جیب همسر چه حکمی دارد ؟

نظر مراجع درباره ی حکم برداشتن پول از جیب همسر متفاوت است که در ادامه به آن ها می پردازیم. تصرف در اموال شوهر بدون اجازه ی آن جایز نیست و آنچه که ذکر شده مجوز تصرف در مال او نمی شود.

نظر مراجع درباره ی برداشتن پول بدون اجازه ی همسر

حکم شرعی برداشتن پول از جیب شوهر بدون رضایت از نگاه مراجع عظام تقلید به شرح زیر می باشد.

 

نظر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در مورد برداشتن پول از جیب شوهر بدون اجازه : برداشتن پول از کیف شوهرش برای زن جایز نیست مگر اینکه به مجتهد واجد شرایط مراجعه کند و از مجتهد اجازه بگیرد.

 

• نظر آیت الله خامنه ای در مورد برداشتن پول از جیب شوهر بدون اجازه : هر چند نفقه بر شوهر واجب است که بپردازد، اما زن او مجاز نیست بدون اجازه او از جیبش پول بردارد. اگر زن از شوهرش اطاعت کند و نفقه خود را از شوهرش مطالبه کند، اما او نخواهد پرداخت کند، ابتدا باید به حاکم الشرع (مجتهد) مراجعه کند تا او را واجب کند که نفقه خود را بپردازد. این راه ممکن نیست و شوهرش همچنان نمی خواهد نفقه او را بپردازد، او می تواند هر روز بدون اجازه او نفقه خود را بردارد و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد كه معاش خود را تهيه كند، در موقعى كه مشغول تهيه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

 

• نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد برداشتن پول از جیب شوهر بدون اجازه : اگر شوهر هزینه های لازم را به طور متعارف می پردازد این کار جائز نیست. در غير اين صورت می تواند هر روز به اندازه خرجی‌ آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و احتياط واجب آن است که اين کار با اجازه حاکم شرع باشد و اگر مجبور شود که خودش معاش خود را تهيه کند در موقعی که مشغول کار است اطاعت شوهر بر او واجب نيست.

 

• نظر آیت الله العظمی نوری همدانی در مورد برداشتن پول از جیب شوهر بدون اجازه : در فرض سؤال که سرپرست یک خانواده خرجی خانواده را ندهد یا کم بدهد، اگر شوهر نفقه نمی دهد در حد ضرورت به عنوان تقاص برداشتن نفقه، مانعی ندارد.

 

پرسش : حکم شرعی برداشتن پول از جیب شوهر بدون رضایت چیست؟ آیا مادر، خواهر و دختر مجاز به برداشتن پول از جیب پسر، برادر و پدر بدون رضایت آنها هستند؟

 

پاسخ : به طور کلی غصب اموال مردم، حرام است و حتى در دانه و هسته اى از مال كسى بدون رضايت او نمى توان تصرف كرد. به عنوان مثال حتی براى پدری جايز نيست در اموال فرزند بالغ و عاقل خود تصرف كند مگر با اجازه و رضايت او و تصرف بدون رضايت او حرام و موجب ضمان است مگر در مواردى كه استثنا شده است. بنابراین برای یک مادر، خواهر و یا دختر جایز نیست که بدون رضایت صاحبان آن اموال، پول یا مالی را که متعلق به پسر، برادر و یا پدر است، بردارند. البته افراد واجب النفقه مانند فرزند و همسر که نفقه آنها به عهده پدر خانواده می باشد، در صورتی که از دادن نفقه به ایشان بدون دلیل خودداری می شود می توانند با مراجعه به حاکم شرع به مقدار لازم از اموال وی بردارند.

 

حکم برداشتن پول از جیب همسر, احکام برداشتن پول از جیب همسر, حکم برداشتن پول از جیب همسر بدون اجازه

حکم برداشتن پول بدون اجازه  ى شوهر

 

حکم برداشتن پول از جیب همسر :

پرسش : آيا جايز است زن، بدون اجازه  ى شوهر دست در جيب او كرده و براى مخارج خانه يا فرزندان پولى را بردارد؟

 

پاسخ آیت الله بهجت : بايد شوهر راضى باشد.

آیت الله بهجت : اگر زن بخواهد از کیف شوهرش پول بردارد، نیاز به رضایت شوهر دارد.

 

برداشتن پول با اطمينان از رضايت شوهر

پرسش : اگر زنى بدون اجازه  ى شوهرش از پول يا مال او بردارد اما مى  داند شوهرش راضى است، آيا واجب است که باز هم اجازه بگیرد يا به همين اطمينان مى  توان اكتفا كرد؟ در صورتى كه احتمال دهد كه او راضى است، حكم چگونه است؟

 

آیت الله بهجت با اطمينان اشكال ندارد و بدون اطمينان جايز نيست.

 

استفاده پنهانی از اموال شوهر برای تهیه جهیزیه دختر

پرسش : اگر خانمی بدون اجازه ی شوهرش از اموال او بردارد اما از آن اموال در راه خانواده خرج کند به عنوان مثال برای دخترش جهیزیه بخرد، آیا اشکال دارد؟ (شوهر در بعضی مسائل مانند تهیه ی جهیزیه بی تفاوت است.)

 

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتیکه که شوهر حاضر به پرداخت نفقه لازم نباشد این کار جائز است اما تنها برای مقدار جهیزیه ضروری می توان این کار را کرد.

 

برداشتن پول از جیب همسر بدون اجازه, برداشتن پول از جیب همسر بدون اجازه چه حکمی دارد, نظر مراجع درباره ی برادشتن پول از جیب همسر

حکم برداشتن پول از جیب همسر بدون اجازه

 

استفاده پنهانی از پول شوهر برای هزینه های زندگی

پرسش : اگر زن بدون اجازه ی همسر از پول او به صورت پنهانی بردارد (به عنوان مثال برداشتن از جیب او) و برای خود یا فرزندان یا هزینه های زندگی خرج کند چه حکمی دارد؟

 

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اگر شوهر هزینه های لازم آنها را به طور متعارف می پردازد این کار جائز نیست.

 

پرسش : آیا زن می تواند برای مخارج روزانه خود، بدون اجازه شوهرش از جیب او پول بردارد؟

 

پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی : زنی که از شوهر اطاعت می کند، اگر مطالبه خرجی کند و شوهر ندهد، می تواند جهت الزام شوهر [و مجبور کردن او] به پرداخت نفقه، به مجتهد جامع الشرایط و اگر ممکن نباشد، به عدول مؤمنین و اگر آن هم ممکن نباشد به فُسّاق مؤمنین مراجعه کند [و از آنها برای مجبور کردن شوهر و گرفتن حق خود کمک بگیرد] و چنان چه الزام شوهر به دادن نفقه ممکن نباشد، می تواند در هر روز به اندازه خرجی آن روز، بدون اجازه، از مال او بردارد.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋