بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

چای برگ تمشک قرمز: فواید ، عوارض و نحوه استفاده



برگ تمشک قرمز برای تخمک گذاری, عکس برگ تمشک قرمز, فواید مصرف برگ تمشک قرمز

مهم ترین خاصیت درمانی برگ تمشک قرمز مربوط به دوران بارداری است

 

خواص برگ تمشک قرمز برای بارداری و چگونگی استفاده از آن 

یکی از گیاهان دارویی مفید برای بدن برگ تمشک قرمز است. اصلی ترین و مهم ترین خاصیت درمانی تمشک قرمز به دوران بارداری اختصاص دارد. این گیاه دارویی منبع کلسیم، ویتامین های E، B و C، آهن، فیبر، مس و فلاونوئید است که با کاهش انقباض عضلات، سبب تسریع روند زایمان و کاهش درد های قبل از قاعدگی می گردد.

خواص درمانی برگ تمشک قرمز

تمشک، گیاهی خودرو است که از میوه هایی خوراکی برخوردار می باشد. این میوه در رده خانواده گلسرخیان قرار دارد و در رنگ های متعددی یافت می شود که مشهور ترین آن به رنگ قرمز است. 

 

از قدیم الایام در طب سنتی مصرف برگ تمشک قرمز رایج بوده است. تمشک قرمز دارای برگ هایی است که از مواد مغذی و آنتی اکسیدان برخوردار هستند. مواد مغذی موجود در برگ تمشک قرمز شامل پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، ویتامین E، B و C می باشد. 

 

در برگ تمشک قرمز خاصیت ضد التهابی و آرام بخشی وجود دارد که قادر است درد های پیش از قاعدگی را کاهش دهد. علاوه بر این، می تواند تغییر حالات روحی و گرفتگی های عضلانی را درمان سازد.

 

این گیاه دارویی نسبت به توت فرنگی، توت سیاه و شاه توت ظرفیت جذب رادیکال های آزاد اکسیژن بیشتری دارد. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در تمشک با از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن سبب محافظت از غشاء سلولی، DNA، ممانعت از رشد سلول های سرطانی و در نهایت جلوگیری از بروز سرطان می شود. 

ارزش غذایی برگ تمشک قرمز به موجب برخورداری از فلاونوئید، فیبر، منگنز، مس، فولات، بیوتین و اسید های چرب امگا 3 بسیار بالا است. 

 

به طور کلی بهره گیری از برگ تمشک قرمز به دو صورت داخلی و خارجی امکان پذیر است. شیوه ی داخلی یا خوراکی مصرف برگ تمشک قرمز به طرق مختلفی اعم از تازه دم، کپسول و خشک شده قابل استفاده است. 

شیوه ی خارجی مصرف برگ تمشک قرمز نیز به صورت موضعی امکان پذیر است و در راستای درمان اگزما، تسکین خارش پوستی و آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برگ تمشک قرمز, دمنوش برگ تمشک جوشانده, خواص برگ تمشک

برگ تمشک قرمز خاصیت ضد التهابی و مسکن دارد

 

مزیت بهره گیری از برگ تمشک قرمز

ارتقای سلامت زنان 

در طب سنتی از چای برگ تمشک قرمز با عنوان ماده ی افزایش دهنده ی سلامت زنان یاد می شود. دمنوش یا چای برگ تمشک قرمز سبب ارتقای سلامت دستگاه تولید مثل در بانوان و آقایان می گردد. تانین موجود در تمشک قرمز خاصیت قابض کنندگی دارد. این خاصیت سبب تسکین درد، تقویت دیواره رحم و دستگاه تولید مثل تقویت می شود.

به استناد از تحقیقات انجام شده، بهترین زمان برای استفاده از چای برگ تمشک قرمز در دوران بارداری، سه ماهه دوم و هفته سی و دوم می باشد. 

 

تسکین گرفتگی قاعدگی

یکی از مزیت های برجسته ی تمشک قرمز، تسکین گرفتگی قاعدگی و PMS است. ترکیبات موجود در برگ تمشک قرمز سبب می شوند تا عضلات ناحیه لگن تقویت یابد و درد های گرفتگی قاعدگی کاهش پیدا کند. 

PMS حاکی از سندروم قبل از قاعدگی دارد. با مصرف برگ تمشک قرمز مقداری کلسیم جذب بدن می شود. کلسیم با تنظیم هورمون در حد اعتدال سبب کاهش تحریک پذیری، نوسانات خلقی و گرفتگی می گردد. 

 

تقویت کننده سلامت پوست

وجود مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان و ویتامین C در تمشک قرمز با جلوگیری از روند پیر شدن سلول سبب کاهش چین و چروک پوستی، جوان سازی و از بین بردن لکه های صورت می گردد. 

 

برای تهیه ی ماسک تمشک قرمز می توان یک فنجان ماست را با دو فنجان تمشک تازه به صورت له شده، ترکیب کرد. سپس با قرار دادن ترکیب تمشک با ماست بر روی صورت به مدت 15 دقیقه به نتیجه ی دلخواه رسید. 

 

برگ تمشک قرمز, دمنوش برگ تمشک جوشانده, خواص برگ تمشک

برگ تمشک قرمز منبع فولات به شمار می رود و درمان خوبی برای کم خونی است

 

درمان کم خونی و تقویت رشد مو 

تمشک قرمز منبع فولات به شمار می رود. فولات در بدن سبب افزایش گلبول های قرمز خون و درمان کم خونی می شود. علاوه بر این، فولات زمینه ی افزایش گردش خون در بدن را فراهم می کند و با بهبود اکسیژن رسانی به فولیکول های مو روند رشد و تقویت مو را تسریع می بخشد. 

 

کاهش وزن 

وجود فیبر رژیمی و منگنز در تمشک قرمز سبب شده است تا این میوه برای کاهش وزن مؤثر واقع شود. در واقع فیبر خوراکی موجود در این میوه به پاک سازی روده و کاهش اشتها می پردازد. بدین ترتیب با جلوگیری از پر خوری در بدن روند کاهش وزن را تکمیل می سازد. 

علاوه بر این در تمشک قرمز مقداری منگنز یافت می شود که به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک شایانی می کند. 

 

درمان ناباروری در مردان

به موجب برخورداری تمشک قرمز از آنتی اکسیدان، از اسپرم در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می شود. علاوه بر این گیاه دارویی تمشک قرمز با تأمین میزان تستوسترون بدن برای درمان ناباروری در آقایان مؤثر واقع می گردد. 

 

شایان توجه است محصولات طبیعی لزوما برای بدن بی خطر نیستند. روش مصرف گیاه دارویی، دوز و تداخل دارویی با مواد غذایی به شدت اهمیت دارد. لذا در صورت بیماری قبل از مصرف گیاه تمشک قرمز با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

در ادامه فواید مصرف برگ تمشک قرمز برای بدن را ذکر می کنیم:

• تحریک و کوتاه سازی مدت زمان  زایمان 

• کاهش درد زایمان 

• بهبود سیستم ایمنی بدن به موجب برخورداری از ویتامین C

• افزایش شیر مادر

• درمان کننده اسهال 

• تقویت کننده دستگاه گوارش

• تنظیم هورمون

• تنظیم فشار خون به موجب برخورداری از مواد معدنی، املاح و پتاسیم

• افزایش میل جنسی

• درمان التهاب دهان و لوزه با مصرف عصاره برگ تمشک قرمز به صورت دهانشویه

• تسریع فرایند بهبود و جلوگیری از عفونت زخم 

• ادرار آور

• کاهنده نشانه های التهاب و بیماری های لثه ای 

• تسکین آفتاب سوختگی، اگزما، کهیر و بثورات

• تقویت عملکرد قلب و عروق 

• رفع حالت تهوع صبحگاهی در بانوان باردار 

• پیشگیری از سرطان کبد، معده، بینی، دهان، پروستات و روده بزرگ

• جبران کننده کمبود آهن ناشی از قاعدگی 

• میکروب زدایی

• تقویت باروری

• تسریع روند کاهش وزن به موجب برخورداری از کتون 

 

طرز تهیه چای برگ تمشک قرمز 

برای تهیه ی یک فنجان چای برگ تمشک قرمز، یک قاشق چای خوری الی یک قاشق غذاخوری برگ تمشک را داخل فنجان قرار دهید. سپس با افزودن آب جوش داخل فنجان، یک درب بر روی ظرف قرار دهید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. 

 

علاوه بر این، در روز های گرم تابستان می توانید از تکنیک چای سرد برگ تمشک قرمز بهره بگیرید. در صورتی که قصد دارید چای سرد تهیه کنید یک گالن آب را به نقطه جوش برسانید. سپس یک چهارم الی یک فنجان برگ را به آب جوش اضافه کنید. 

 

چند دقیقه صبر کنید تا چای رنگ بگیرد. سپس به وسیله ی یک درب روی ظرف را پوشش دهید و اجازه دهید تا چای در طی شب دم بکشد. زین پس می توانید چای برگ تمشک قرمز را برای مصارف بعدی در داخل یخچال قرار دهید. 

 

برگ های تازه تمشک دارای خاصیت درمانی بالا و تلخی کمتری هستند؛ بدین ترتیب برای مصرف دارویی برگ تمشک، توصیه می شود قبل از رویش گل، در راستای برداشت برگ اقدام نمایید.

 

لازم به ذکر است یک گالن آب، معادل 3/7 لیتر می باشد. علاوه بر این، در تهیه ی چای و دمنوش تمشک قرمز، برگ تمشک مورد استفاده قرار می گیرد و اصل میوه کاربردی ندارد. 

 

ترکیب برگ تمشک قرمز با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی متعددی اعم از یونجه و گزنه در سرتاسر جهان یافت می شوند که به خاصیت حمایت از حاملگی سالم برخودار هستند. ترکیب این قبیل گیاهان دارویی با تمشک قرمز تقویت عضلات رحم را به ارمغان می آورد. 

 

ترکیب تخم رازیانه با برگ تمشک قرمز به طرز معجزه آسایی حجم شیر مادر را افزایش می دهد و به عنوان حمایت کننده از مادران پس از زایمان مفید واقع می شود. 

 

خواص دمنوش برگ تمشک, خواص برگ تمشک قرمز, خواص درمانی برگ تمشک قرمز

ترکیب گزنه با برگ تمشک قرمز باعث تقویت عضلات رحم می شود

 

عوارض بهره گیری از برگ تمشک قرمز

به طور کلی مصرف برگ تمشک قرمز در زنان باردار و افراد مبتلا به اسهال محدودیت دارد.

در برگ تمشک قرمز مقادیری خاصیت ملینی یافت می شود. با مصرف بی رویه از این گیاه دارویی در معده و روده ناراحتی هایی به وجود می آید که در نهایت سبب بروز مشکلات دستگاه گوارش می گردد. این برگ به مثابه ی استروژن در بدن عمل می کند. در شرایطی که بدن به تغییر میزان هورمون حساس باشد، احتمال بروز حساسیت نسبت به برگ تمشک قرمز نیز به وفور وجود دارد. 

 

علاوه بر این، با مصرف برگ تمشک قرمز در دوره ی بارداری احتمال سقط جنین و زایمان زود رس دو چندان می شود.

تحقیقات مجله دانشکده مامایی استرالیا حاکی از آن دارد که مصرف برگ تمشک با وجود کاهش طول درد زایمان، عوارض جانبی در بدن نوزاد و مادر ایجاب نمی کند. با این وجود احتمال دارد با مصرف برگ تمشک قرمز ریسک یا خطر زایمان زود رس افزایش پیدا کند.

 

لازم به ذکر است بانوانی که در روز های پایانی بارداری در رژیم غذایی از برگ تمشک قرمز استفاده کرده اند، به مراتب کمتر از سایر زنان نیازمند القاء زایمان، سزارین و دستگاه وکیوم برای زایمان شدند. 

 

از سری عوارض مصرف بی رویه برگ تمشک قرمز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آسم

• خواب آلودگی 

• انقباضات برکستون هیکس

• حالت تهوع 

• افزایش دفعات دوران قاعدگی

 

گردآوری:بخش سلامت  

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋