بیتوته😎😍

بیتوته😎😍

مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی
توسط ۸۹ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

علل، علایم و درمان آفت دهان در کودکان



نشانه های آفت دهان در کودکان , علت ایجاد آفت دهان در کودکان , تفاوت های آفت دهان در کودکان

درد آفت دهان در کودکان در هنگام غذا خوردن شدیدتر می شود

 

آفت دهان کودکان؛ علت، درمان و نکات مهمی که باید بدانید 

آفت دهان، یک نوع زخم است که در داخل دهان بر قسمت داخلی لب ها، گونه ها، زبان و... ایجاد می شود و بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. آفت دهان در کودکان زیر ده سال، بسیار نادر است و احتمال ابتلا به آن بسیار ناچیز است، اما در مواردی اتفاق می افتد. در ادامه ی این مطلب، به بررسی آفت دهانی در کودکان و درمان آن خواهیم پرداخت.

آفت دهان در کودکان و نشانه های آن

 

پیشگیری از ایجاد آفت دهان , تفاوت های آفت دهان در کودکان با تبخال , نشانه آفت دهان در کودکان

آفت دهان در کودکان به مدت یک تا دو هفته باقی می ماند

 

آفت دهان، یک نوع زخم است که در دهان، لثه ها، نرم کام و... ایجاد می شود. ظاهر آفت های دهان، به طوری است که آنها را به سادگی قابل تشخیص می کند. آفت دهان، یک زخم باز و سفید رنگ است و می توان در اطراف آن، حلقه ای قرمز رنگ را مشاهده کرد. دقت کنید که اگر این زخم ها در بیرون از دهان ایجاد شده باشند، آفت محسوب نمی شوند.

 

آفت دهان، به طور کلی دردناک است و این درد، به ویژه در هنگام غذا خوردن افزایش شدیدی پیدا می کند. البته در آفت های مختلف، ممکن است میزان این دردناک بودن متفاوت باشد. 

به طور کلی، تعداد آفت های ایجاد شده در دهان، نمی تواند از حد خاصی فراتر رود و در اکثر مواقع فقط یک عدد است. البته در مواردی خاص مشاهده شده است که آفت های دهانی به شکل خوشه ای ایجاد شده اند. 

 

مدت زمانی که می توان این آفت را در دهان کودکان مشاهده کرد، چیزی بین یک هفته تا دو هفته است. البته یک نکته مهم درباره آفت دهانی، این است که خطرناک نیستند و نیازی به نگرانی برای آنها نیست. تنها کافی است که والدین و کودکان صبر کنند تا اینکه خود آفت از بین برود.

 

علت ایجاد آفت دهان در کودکان چیست؟

 

درد آفت دهان در کودکان, آفت دهان در کودک 2 ساله , نشانه های آفت دهان در کودکان

استرس یکی از علت های ایجاد آفت دهان در کودکان است

 

علت ایجاد بافت هنوز به طور کامل روشن نیست، اما متخصصان و محققان در حال تلاش برای یافتن یک علت قابل اتکا برای آن هستند. شاید که علم پزشکی هنوز علتی برای ایجاد شدن آفت مشخص نکرده باشد، اما برخی از پزشکان معتقد هستند که یکی از علت های ایجاد آفت، می تواند استرس باشد.

 

برخی دیگر از پزشکان، بر این باور هستند که آفت در افرادی که کمبود های غذایی دارند بیشتر دیده می شود. برای مثال، افرادی که دارای کمبود مواد معدنی مانند آهن هستند، یا ویتامین هایی مانند فولیک اسید و b12 را دریافت نمی کنند، بیشتر در معرض ایجاد آفت دهانی قرار دارند. ویتامین های b12 و فولیک اسید، به همراه آهن، در ساخته شدن گلبول های قرمز نقش بسیار مهمی دارند و در صورت کمبود هر کدام از این مواد، بدن کودکان و همچنین بزرگسالان با کم خونی شدید مواجه می شود.

 

آفت های دهان، می توانند در اثر آسیب دیدگی ها در ناحیه دهان نیز ایجاد شوند. برای مثال، ممکن است هنگامی که کودکان به اشتباه زبان خود را گاز می گیرند، آفت دهانی ایجاد شود.

برخی از پزشکان بر این باور هستند که حساسیت های غذایی نیز می توانند باعث ایجاد آفت دهانی شوند. در این صورت، بدن برای پاسخ دادن به ماده حساسیت زا، آفت می زند.

 

تفاوت های آفت دهان در کودکان با تبخال

برخی از افراد، آفت های دهانی ایجاد شده در کودکان را با تبخال اشتباه می گیرند. آفت دهان و تبخال، با یکدیگر فرق دارند. برای مثال، آفت دهان به هیچ وجه مسری نیست، در حالی که تبخال مسری است. از سوی دیگر، احتمال ایجاد تبخال در داخل دهان بسیار پایین است و به ندرت اتفاق می افتد، در حالی که آفت دهان، بیشتر در ناحیه دهان دیده می شود و به ندرت ممکن از در مکان های دیگر ایجاد شود.

 

راه های درمان آفت دهان در کودکان

 

نشانه آفت دهان در کودکان , آفت دهان در کودکان , درد آفت دهان در کودکان

برای پیشگیری از ایجاد آفت دهان در کودکان از مسواک های نرم استفاده کنید

 

آفت دهان، یک نوع زخم است که حداقل تا یک هفته در دهان کودکان باقی می ماند. راه درمان قطعی برای آفت دهان در کودکان وجود ندارد، اما راه کار هایی برای کاهش میزان درد تا زمانی که از بین برود وجود دارد. البته به راه هایی نیز اشاره می کنیم که گفته می شود می توانند باعث جلوگیری از ایجاد آفت دهان در کودکان شوند. در ادامه به برخی از راه هایی که باعث کاهش میزان درد آفت و کاهش احتمال ایجاد آن می شوند خواهیم پرداخت. 

 

استفاده از نی برای نوشیدن مایعات

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، آفت های دهان، یک نوع زخم باز هستند. در نتیجه، برخورد اجسام و یا مواد غذایی به آنها می تواند باعث ایجاد درد شود. نوشیدن مایعات نیز می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه آفت دهان شود. یکی از راه هایی که برای نوشیدن مایعات توصیه می شود، استفاده از نی است. 

استفاده از نی، می تواند از جریان مایعات در مجاور آفت دهان در کودکان جلوگیری کند و در نتیجه دردی ایجاد نمی شود.

 

دادن غذاهای سرد به کودکان 

تحقیقات نشان می دهند که خوردن غذاها به صورت بسیار داغ، می تواند احتمال ایجاد آفت دهان در کودکان را افزایش دهد. در نتیجه، بهتر است که قبل از مصرف غذا، بگذارید غذا خنک تر شود، و یا اینکه از غذاهای سرد استفاده کنید.

 

عدم استفاده کودکان از خمیردندان های دارای لوریل سولفات

لوریل سولفات، یک ماده شیمیایی است که در دهانشویه ها و خمیر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، باعث ایجاد کف می شود، اما برای لثه های حساس مناسب نیست و می تواند دندان های حساس را نیز تحریک کند.

لثه ها و دندان های بسیاری از کودکان، به دلیل سن پایین حساس هستند، و استفاده از خمیر دندان های دارای لوریل سولفات، می تواند باعث ایجاد آفت دهان در کودکان شود. 

 

استفاده از مسواک های نرم 

هنگام انتخاب مسواک مناسب برای کودکان، بهتر است که به نرم بودن آن نیز توجه شود. کودکان، لثه های حساس تری نسبت به بزرگسالان دارند، و نیاز است که از مسواک های نرم استفاده کنند.

استفاده کردن کودکان از مسواک های زبر، می تواند باعث ایجاد زخم در ناحیه لثه شود و ممکن است در نتیجه ایجاد این زخم، آفت دهان ایجاد شود. در نتیجه، والدین باید از خریدن مسواک های زبر برای کودکان خود، خودداری کنند.

 

قرقره کردن آب و نمک

ترکیب آب و نمک، ضد عفونی کننده است و در بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. کودکانی که دچار آفت دهان شده اند، می توانند با قرقره کردن آب و نمک، دهان خود را ضد عفونی کنند و در نتیجه، فرایند بهبودی آفت دهان را سریع تر کنند. 

 

عسل

یکی از روش های درمان خانگی آفت دهان در کودکان، استفاده از عسل است. عسل، یکی از موادی است که گفته می شود می تواند فرایند بهبودی آفت دهان را سریع تر کند. 

برخی افراد، عسل را با زرد چوبه ترکیب می کنند، و بر روی محل ایجاد آفت دهان می گذارند. تحقیقات نشان داده اند که این روش در برخی از کودکان، باعث بهبودی سریع تر آفت دهان شده است.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

آفت دهان، یک نوع از زخم دهانی است که احتمال ایجاد شدن آن در سنین پایین تر از ده سالگی بسیار کم است. اما پس از ده سالگی، احتمال ایجاد آن بسیار بالا می رود. یکی از بهترین روش های پیشگیری از ایجاد آفت دهان در کودکان، آموزش بهداشت دهان و دندان به آنها است. کودکان با رعایت بهداشت فردی، می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند و زندگی سالم تری را تجربه کنند.

 

گرداوری: بخش کودکان

 

بیتوته😎😍
بیتوته😎😍 مجله اینترنتی بیتوته🥳 اخبار روز، ورزشی، سبک زندگی، چهره ها، گردشگری، آشپزی، سلامت، دکوراسیون، فرهنگ و هنر، موفقیت، دانش و فناوری و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋