زیارت آل یاسین
متن و ترجمه زیارت آل یاسین و فضیلت خواندن آن
زیارت آل یاسین از زیارت نامه های مشهور امام زمان(عج) است که با جمله ی «سلامٌ عَلی آلِ یاسین» آغاز می شود و حاوی ۲۳ سلام بر هر یک از عناوین خاص امام زمان (عج) است. این زیارت به بخش مهمی از اعتقادات اسلامی و شیعیان اشاره کرده و ایمان به آنها برای زائر ضروری خوانده است.
محتوای زیارت آل یاسین
زیارت آل یاسین (نقل مشهور) با ۲۳ سلام آغاز میشود: سلام اوّل به آل یاسین (عترت پیامبر) و سلامهای بعدی هر یک با عنوان خاصی به حضرت مهدی(عج) است. در این زیارت به بخش مهمی از معتقدات اسلامی و شیعی اشاره و ایمان به آنها برای زائر ضروری خوانده شده: توحید، نبوت حضرت محمد(ص)، امامت یکایک ائمه، حقانیت رجعت، مرگ، نکیر و منکر، قیامت، پل صراط، بهشت و جهنم و....
پس از این سلام ها، دعاهایی در زیارتنامه آمده که ترجمه بخشی از آن چنین است: «خداوندا از تو میخواهم که بر محمد، پیامبر رحمتت، و پرتو نورت، درود فرستی، و دلم را به نور یقین و سینهام را به نور ایمان و اندیشهام را به نور نیتهای خوب و نصیبم را به نور دانش و نیرویم را با نور کار (شایسته) و زبانم را به نور راستگویی آکنده سازی». آنگاه با درود بر امام مهدی(عج) و دعا برای سلامتی آن حضرت، یاری خداوند به او و تعجیل در قیام ایشان، و پر شدن زمین از عدل و داد و نابودی کافران، منافقان و دشمنان دین به پایان میرسد.
در این زیارتنامه ۱۲ بار واژه «حق» و ۱۲ مرتبه واژه «حجت» به کار رفته است. این زیارت به تصریح برخی از علما، جامع و کامل و بهترینِ زیارتهای امام مهدی(عج) است و آن را در همه اوقات میتوان قرائت کرد.
فضائل زیارت آل یاسین
قبل از خواندن هر کدام از زیارات و ادعیه باید بدانیم دقیقاً چرا این زیارت را می خوانیم؟ برای درک و فهم بهتر هر دعا یا زیارتی توصیه می شود حتماً معانی فارسی آن ها را بخوانید. همانطور که می دانید هر کدام از ادعیه فضائلی نیز دارند که تاثیرات زیادی بر دنیا و آخرت ما می گذارد. برای اطلاع از این فضیلت ها باید به احادیث و روایات و نظر بزرگان دین مراجعه کرد.
• جواب سلام امامان (ع)
متن زیارت آل یاسین سراسر سلام و درود به خاندان پیامبر اکرم (ص) است. ائمه معصومین (ص) همیشه تاکید بر این داشتند که از راه دور یا نزدیک به ما سلام بفرستید و ما جواب سلام شما را می دهیم. قرن ها است که شیعیان از سراسر جهان به روح پاک ائمه سلام می فرستند و از حاجت خود می گویند و می دانند که پاسخی برای این سلام ها هست.
• امام شناسی
امام شناسی یا شناخت امام یکی از وظایف اصلی شیعیان جهان است. برای شناخت جایگاه امامان باید به صفاتی که برای آنها به کار می رود دقت کرد. زیارت آل یاسین سرشار از این صفات است که هر کدام بار معنایی بسیاری دارند و با دقت در آنها می توان جایگاه ائمه (ع) را بهتر درک کرد. زیارت آل یاسین سرشار از این صفات می باشند که عبارتند از: حُجَّةُ اللّه، خلیفةُ اللّه، بقیةاللّه، دلیلِ اِرادتِه و ...
• رجوع به خاندان نبوت
شیعیان در زمانی که نیاز به کمک دارند و قصد دارند از خداوند و حجت های خداوند در زمین چیزی را طلب کنند، رو به درگاه آنها میآورند و خواسته های خود را در قالب دعا بیان می کنند. بسیاری از افراد معتقدند که بهترین کمک ها از جانب خداوند و خاندان پاک حضرت محمد به آنها می رسد. حضرت امام زمان (عج) در یکی از نامه هایی که به یاران با وفا خود فرستاده اند می فرمایند:
«هر گاه خواستید به وسیله ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی آورید، پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید: سلام علی آل یاسین …»
از این رو یکی از خواص زیارت آل یاسین این است که می توان به وسیله آن به این خاندان پاک روی آورده و آنها را مخاطب راز و نیازهای خود قرار دهیم.
• تجدید عهد
برخی از فرازهای زیارت آل یاسین به باورهای اصلی و پایه های اعتقادی شیعیان اشاره می کنند. اعتقاد به امامت، معاد و عدالت خداوند یکی از این موارد هستند. با خواندن این زیارت زیبا و دقت در معانی آن با خداوند و ائمه اطهار (ع) تجدید عهد می کنیم و باورهای اصلی شیعیان را تکرار می کنیم تا وفاداری خویش را نشان دهیم.
فضیلت های زیارت آل یاسین
متن زیارت آل یاسین به همراه ترجمه
سَلامٌ عَلى آلِ یسَّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِىَ اللَّهِ وَ رَبّانِىَّ آیاتِهِ
سلام بر آل یاسین سلام بر تو اى دعوت کننده به خدا و عارف به آیاتش
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ اللَّهِ
سلام بر تو اى واسطه خدا و سرپرست دین او، سلام بر تو اى خلیفه خدا
وَ ناصِرَ حَقِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلیلَ اِرادَتِهِ
و یاور حق او، سلام بر تو اى حجت خدا و راهنماى ارادهاش.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا تالِىَ کِتابِ اللَّهِ وَتَرْجُمانَهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فى آناءِ لَیْلِکَ وَاَطْرافِ نَهارِکَ
سلام بر تو اى تلاوت کننده کتاب خدا و تفسیر کننده آیات او، سلام بر تو در تمام آنات و دقایق شب و سرتاسر روز
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللَّهِ فى اَرْضِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا میثاقَ
سلام بر تو اى بجاى مانده از طرف خدا در روى زمین، سلام بر تو اى پیمان محکم
اللَّهِ الَّذى اَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَعْدَ اللَّهِ الَّذى ضَمِنَهُ
خدا که از مردم گرفت و سخت محکمش کرد، سلام بر تو اى وعده خدا که تضمینش کرده
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصوُبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ
سلام بر تو اى پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق
وَالرَّحْمَةُ الْواسِعَةُ وَعْداً غَیْرَ مَکْذوُبٍ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقوُمُ
و رحمت وسیع حق و آن وعدهاى که دروغ نشود. سلام بر تو هنگامى که بپا مىایستى
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْعُدُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَءُ و َتُبَیِّنُ
سلام بر تو هنگامى که مىنشینى، سلام بر تو هنگامى که (فرامین حق را) مىخوانى و تفسیر مىکنى
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصَلّى وَتَقْنُتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ
سلام بر تو هنگامى که نماز مىخوانى و قنوت میگیری، سلام بر تو هنگامى که رکوع و سجده بجاى آورى
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَحْمَدُ
سلام بر تو هنگامى که "لا اله الا اللّه" و "اللّه اکبر" گویى. سلام بر تو هنگامى که خدا را ستایش کنى
و َتَسْتَغْفِرُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسى اَلسَّلامُ عَلَیْکَ فِى
و از او آمرزش خواهى. سلام بر تو هنگامى که بامداد کنى و شام کنى، سلام بر تو در
اللَّیْلِ اِذا یَغْشى وَالنَّهارِ اِذا تَجَلّى اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الاِْمامُ الْمَاْموُنُ
شب هنگامى که تاریکیش فرا گیرد و در روز هنگامى که پرده برگیرد، سلام بر تو اى امام امین
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَاْموُلُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوامِعِ
سلام بر تو اى مقدم (بر همه خلق و) مورد آرزو (ى آنان)، سلام بر تو به همه
السَّلامِ اُشْهِدُکَ یا مَوْلاىَ اَ نّى اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا
سلامها. گواه گیرم تو را اى مولا و سرور من که من گواهى دهم به این که معبودى نیست جز خداى یگانه
شَریکَ لَهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ لا حَبیبَ اِلاّ هُوَ وَاَهْلُهُ
که شریک ندارد و نیز (گواهى دهم که) محمد بنده و رسول او است و محبوبى نیست جز او و خاندانش
وَ اُشْهِدُکَ یا مَوْلاىَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرالْمُؤْمِنینَ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ
و گواه گیرم تو را اى مولاى من که على امیر مؤمنان حجت خدا است و حسن حجت او است
وَالْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَعَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِی حُجَّتُهُ
و حسین حجت او است و على بن الحسین حجت او است و محمد بن على حجت او است
وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍّ حُجَّتُهُ وَموُسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَعَلِىَّ بْنَ موُسى
و جعفر بن محمد حجت او است و موسى بن جعفر حجت او است و على بن موسى
حُجَّتُهُ وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِی حُجَّتُهُ وَعَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَالْحَسَنَ بْنَ
حجت او است و محمد بن على حجت او است و على بن محمد حجت او است و حسن بن
عَلِی حُجَّتُهُ وَاَشْهَدُ اَ نَّکَ حُجَّةُ اللَّهِ اَنْتُمُ الاَْوَّلُ وَالاْ خِرُ وَاَنَّ رَجْعَتَکُمْ
على حجت او است و گواهى دهم که تو حجت خدایى، شمایید اول و آخر و مسلماً بازگشت شما
حَقُّ لا رَیْبَ فیها یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْساً ایمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ
حق است که شکى در آن نیست، روزى که سود ندهد کسى را ایمانش که پیش از آن ایمان نیاورده
اَوْ کَسَبَتْ فى ایمانِها خَیْراً وَاَنَّ الْمَوْتَ حَقُّ وَاَنَّ ناکِراً وَنَکیراً حَقُّ
یا در مدت ایمان خویش کار خیرى انجام نداده و همانا مرگ حق است و ناکر و نکیر حق است
وَاَشْهَدُ اَنَّ النَّشْرَ حَقُّ وَالْبَعْثَ حَقُّ وَاَنَّ الصِّراطَ حَقُّ وَالْمِرْصادَ حَقُّ
و گواهى دهم که زنده شدن پس از مرگ حق است و برانگیخته شده حق است و صراط حق است و مرصاد (کمینگاه) حق است
وَالْمیزانَ حَقُّ وَالْحَشْرَ حَقُّ وَالْحِسابَ حَقُّ وَالْجَنَّةَ وَالنّارَ حَقُّ
و میزان حق است و حشر (در قیامت) حق است و حساب حق است و بهشت و دوزخ حق است
وَالْوَعْدَ وَالْوَعیدَ بِهِما حَقُّ یا مَوْلاىَ شَقِىَ مَنْ خالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ
و وعده و تهدید درباره آن دو حق است اى مولاى من بدبخت است کسى که مخالفت شما را کرد و سعادتمند است کسى که
اَطاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلى ما اَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَاَ نَا وَلِىُّ لَکَ بَرىٌ مِنْ عَدُوِّکَ
پیرویتان کرد پس گواهى ده بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم و من دوست توام و بیزارم از دشمنت
فَالْحَقُّ ما رَضیتُموُهُ وَالْباطِلُ ما اَسْخَطْتُموُهُ وَالْمَعْروُفُ ما
حق آنست که شما پسند کردید و باطل همانست که شما بدان خشم کردید و کار نیک همان
اَمَرْتُمْ بِهِ وَالْمُنْکَرُ ما نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسى مُؤْمِنَةٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَریکَ
بود که شما بدان دستور دادید و منکر (و کار زشت) همان بود که شما از آن جلوگیرى و نهى کردید، من ایمان دارم به خداى یگانهاى که شریک ندارد
لَهُ وَ بِرَسوُلِهِ وَ بِاَمیرالْمُؤْمِنینَ وَبِکُمْ یا مَوْلاىَ اَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ
و به رسول او و به امیر مؤمنان و به شما اى مولاى من از اول تا آخرتان
وَ نُصْرَتى مُعَدَّةٌ لَکُمْ وَمَوَدَّتى خالِصَةٌ لَکُمْ آمینَ آمینَ؛
و یاریم براى شما آماده است و دوستیم خالص و پاک براى شما است آمین آمین.
زیارت آل یس
دعای بعد زیارت آل یاسین
اَللّهُمَّ اِنّی أسألُکَ أن تُصَلّیَ عَلی مُحَمَّدٍ نَبیِّ رَحمَتِک وَ کَلِمَةِ نورِک وَ أن تَملأ قَلبی نورَ الیَقین وَ صَدری نورَ الإیمان وَ فِکری نورَ النّیّات وَ عَزمی نورَ العِلم وَ قُوَّتی نورَ العَمَل وَ لِسانی نورَ الصِّدق وَ دینی نورَ البَصائِرِ مِن عِندِک وَ بَصَری نورَ الضّیا ء وَ سَمعی نورَ الحِکمَة وَ مَوَدَّتی نورَ المُوالاةِ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَلَیهِمُ السَّلام حَتّی ألقاکَ وَ قَد وَفَیتَ بِعَهدک وَ میثاقِک فَتُغشّیَنی رَحمَتَک یا وَلیُّ یا حَمید اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ حُجَّتِکَ فی أرضِک وَ خَلیفَتِکَ فی بِلادِک وَ الدّاعی إلی سَبیلِک وَ القائِمِ بِقِسطِک وَ الثّائِرِ بِأمرِک وَلیِّ الْمُؤمِنین وَ بَوارِ الکافِرین وَ مُجَلّی الظُّلمَة وَ مُنیرِ الْحَقّ وَ النّاطِقِ بِالحِکمَةِ وَ الصِّدق وَ کَلِمَتِکَ التّامَّة فی أرضِک اَلْمُرتَقِبِ الْخائِف وَ الوَلیِّ النّاصِح سَفینَةِ النَّجاة وَ عَلَمِ الْهُدی وَ نورِ أبصارِ الْوَری وَ خَیرِ مَن تَقَمَّصَ وَ ارْتَدی وَ مُجَلّی الْعَمی اَلَّذی یَملَأ الأرضَ عَدلاً وَ قِسطاً کَما مُلِئَتْ ظُلماً وَ جَورا إنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی وَلیِّکَ وَ ابنِ أولیائِک اَلَّذینَ فَرضتَ طاعَتَهُم وَ أوجَبْتَ حَقَّهُم وَ أذهَبْتَ عَنهُم الرِّجس وَ طَهَّرتُم تَطهیراً اَللّهُمَّ انْصُرهُ وَ انْتَصِر بِه لِدینک وَ انْصُر بِهِ أولیاءَ کَ وَ أولیاءَه وَ شیعَتَهُ وَ أنصارَه وَ اجعَلنا مِنهُم اَللّهُمَّ أعِذْهُ مِن شَرِّ کُلِّ باغٍ وَ طاغ وَ مِن شَرِّ جَمیعِ خَلقِک وَ احْفَظْهُ مِن بَیْنِ یَدَیهِ وَ مِن خَلْفِه وَ عَن یَمینِهِ وَ عَن شِمالِه وَ احْرُسهَ وَ امْنَعهُ مِن أن یُوصَلَ إلَیهِ بِسوء وَ احْفَظْ فیهِ رَسولَکَ وَ آلَ رَسولِک وَ أظهِر بِهِ الْعَدل وَ أیِّدْهُ بِالنَّصر وَ انْصُر ناصِریه وَ اخْذُل خاذِلیه وَ اقْصِمْ قاصِمیه وَ اقْصِم بِهِ جَبابِرَةَ الکُفر وَ اقتُل بِهِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ جَمیعَ الْمُلحِدین حَیثُ کانوا مِن مَشارِقِ الأرضِ وَ مَغاربِها بَرِّها وَ بَحرِها وَ امْلَأ بِهِ الأرضَ عَدلاً وَ أظهِر بِه دینَ نَبیَّکَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ اجعَلنی اللّهُمَّ مِن أنصارِهِ وَ أعوانِه وَ أتباعِه وَ شیعَتِه وَ أرِنی فی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ ما یَأمَلون وَ فی عَدُوِّهِم ما یَحذَرون اِلهَ الْحَقِّ آمین یا ذَا الْجَلالِ وَ الإکرام یا أرحَمَ الرّاحِمین.
گردآوری : بخش مذهبی
پاسخ ها