Benyamin Hoseini

Benyamin Hoseini

تاریخچه پول و ارز های دیجیتال

شاید تا الان واستون سوال شده باشه که پول و ارز دیجیتال  چیست و چجوری زندگی همه ما به سختی با اون گره خورده؟ خیلی از ما تصور می کنیم که باید کار کنیم تا پول به دست بیاریم و با پول های به دست اومده نیازهامون رو رفع و خواسته هامون رو برآورده کنیم. به عبارت دیگه تعداد اندکی از ما ماهیت واقعی پول رو درک می کنیم.

تاریخچه پول وارزهای دیجیتال:

همونطور که افراد تصور می کنند، پول ذخیره ارزش نیست، بلکه پول معیاری هست برای بدهی هر شخص نسبت کسی که پول داره. همچنین هرچقدر پول بیشتری داشته باشین، در واقع تعداد بدهکاران به ما بیشتر هست. پذیرش این موضوع حتی برای خیلی از اقتصاددان ها نیز سخته و برای درک این موضوع بهتره نگاه کوتاهی به اصل و ریشه پول داشته باشیم. همچنین معاملات روزانه انجام شده در کشورهای مختلف بدون حضور پول امکان پذیر نیست و ادامه حیات اقتصادی کشورها به مبادله پول در ازای کالا و خدمات وابسته هست. بنابراین پول یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین ابزارها برای پرداخت هزینه ها و معاملات هست و اگه پول وجود از بین بره، نظم معاملات و اقتصاد کشورها از بین میره و آشوب به پا میشه.

قبل از به وجود اومدن پول، انسان ها با مبادله کالا به کالا به تامین نیازهای خودشون پرداختن. سپس با پیشرفت تکنولوژی ها و پیدایش بانک ها، دستگاه های چاپ پول به وجود اومدن و پول به وجود اومد.

امروزه نیز شاید اسم پول های دیجیتالی رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در این مورد به دست بیارین.

به طور کلی به هر روش پرداختی که به صورت مجازی و در فضای اینترنت انجام میشن، پول الکترونیکی گفته میشه. همچنین پول های دیجیتالی یا الکترونیکی همانند پول های واقعی مثل اسکناس و دلار شکل فیزیکی و قابل لمس ندارن و شما نمی تونین پول های دیجیتال رو لمس کنین و یا اون ها رو به صورت فیزیکی نگهداری کنین.

همچنین پول های دیجیتالی یا الکترونیکی همانند پول های واقعی مثل اسکناس و دلار شکل فیزیکی و قابل لمس ندارن و شما نمی تونین پول های دیجیتال رو لمس کنین و یا اون ها رو به صورت فیزیکی نگهداری کنین. پول های دیجیتال شباهت های زیادی با پول های واقعی دارن که از جمله از این شباهت ها می تونیم به کاربرد پول های دیجیتالی اشاره کنیم. به عبارت دیگه شما می تونین از پول های دیجیتال نیز برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات خریداری شده، استفاده کنین.

تاریخچۀ ارز دیجیتال:

در اوایل دهۀ ۸۰ میلادی یک رمزنگار آمریکایی با نام دیوید چاوم الگوریتمی را با نام blinding طراحی کرد که در رمز‌گذاری مدرن وب امروزی همچنان هستۀ مرکزی است. این الگوریتم فضایی امن داشت و نمی‌شد آن را ردگیری کرد و شرایط برای انتقال پول بین دو طرف معامله فراهم بود. در این طرح یک پول الکترونیکی با نام blinded money برای انتقالات استفاده می‌شد.

در اواخر دهه ۸۰ چاوم به هلند نقل مکان کرد و سعی در تجاری‌سازی blinded money داشت؛ بنابراین شرکتی با نام دیجی‌کش را در آنجا تأسیس کرد. او واحدهای پولی را بر پایۀ الگوریتمی به کار می‌گرفت که خودش طراحی کرده بود.

پس از آن ارزهای دیجیتال ظهور کردند و در سال 2009 بیت کوین به عنوان بزرگترین و قابل قبول‌ترین ارز دیجیتال معرفی شد. بیت کوین اولین پروژۀ دنیا بود که به بلاک چین قابلیت اجرایی بخشید و اهداف خود را روی آن پیاده‌سازی کرد.

تارخچه ارز دیجیتال

ویژگی های پول های دیجیتال:

یکی از مهمترین دلایلی که ارزهای دیجیتال تو مدت زمان کوتاهی تا این حد محبوب شدن، مزیت های بیشمار این دارایی ها در برابر پول های فیات و دارایی های سنتی است. تعدادی از مهمترین مزیت های ارز دیجیتال موارد زیر هستن که تو همه ی اون ها به شکل مشترک وجود دارن:

• با توجه به الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای که برای ساخت اون ها بکار رفته، امنیت بسیار بالایی رو دارن. به همین دلیل احتمال تقلب و دستکاری تو اون ها بسیار پایینه.

• با توجه به اینکه محدودیت های پول های فیات رو در انتقال و انجام معاملات ندارن، ابزاری مناسب برای معامله با مبالغ بالا هستن.

• هویت افراد کاملا ناشناس است. به عبارت دیگه تو معاملاتی که با این نوع از دارایی ها انجام میشن، اطلاعاتی در مورد خریدار و فروشنده منتشر نمیشه. به لطف این مزیت، تراکنش هایی که با ارز دیجیتال انجام میشن، قابل ردیابی نیستن.

• به دلیل سیستم غیر متمرکزی که دارن، نیازی به هیچ سازمان واسطه ای برای تراکنش هاشون ندارن. در نتیجه انجام معاملات سریعتر و راحت تر انجام میشه.

معایب پول های دیجیتال:

درسته که رمز ارزها مزیت های زیادی رو در مقایسه با ارزهای فیات و پول های سنتی دارن؛ اما به این نوع از دارایی ها، ایراداتی هم وارد شده که مهمترین اون ها موارد زیر هستن:

• به جز استیبل کوین ها، در بقیه ی موارد نوسانات زیادی رو دارن. به هیمن خاطر برای ورود به این حوزه حتما باید با پیچیدگی های اون آشنا باشین.

• با وجود اینکه در حال حاضر طرفدار های زیادی رو دارن، اما بیشتر کشور ها و دولت ها مخالف این نوع از دارایی ها هستن.

• در صورتی که موارد امنیتی رو به درستی وارد نکنین و یا اینکه آدرس کیف پول مقصد رو اشتباه وارد کنین، تراکنش ها به هیچ عنوان قابل برگشت نیستن.

• با توجه به اینکه هویت معامله گر ها مشخص نیست، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و فعالیت های مجرمانه وجود داره.

معروف ترین ارزهای دیجیتال:

یکی از رایج ترین معیارهای ارزیابی ارزش ارزهای دیجیتال، میزان معروف بودن آنها می باشد. از جمله ارزهای دیجیتال معروف می توان به ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، کاردانو (ADA)، پولکادات (DOT)، بیت کوین کش (BCH)، استلار (XLM)، چین لینک، بایننس کوین (BNB)، تتر(USDT) و مونرو (XMR) اشاره کرد. البته از این میان، همواره بیت کوین و اتریوم جزو معروف ترین و محبوب ترین های ارزهای دیجیتال می باشند.

آینده‌ی پول و ارز دیجیتال:

انتظار می‌رود ارزهای دیجیتال در سال‌های آینده سهم بیشتری از بازارهای جهانی داشته باشند. ورود شرکت‌های بزرگ اولین قدم برای اوج‌گیری استفاده از این ارزها بود. اعلام رسمی شدن رمز ارز بیت کوین به‌عنوان یک ارز قابل مبادله در کشورهایی مانند السالوادور این روند را سرعت داد. پیش‌بینی می‌شود به‌زودی کشورهای بیشتری بیت کوین و آلت‌کوین‌ها را به‌عنوان دارایی رسمی بپذیرند.

پذیرفته شدن بیت کوین توسط دولت‌ها، باعث گسترش نفوذ ارزهای دیجیتال در سیستم اقتصاد بین‌الملل خواهد داشت. سیاست‌های اقتصادی یک‌طرفه‌ی آمریکا و نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول که موجب نارضایتی بیشتر کشورها شده می‌تواند این نفوذ را بیشتر کند. تاریخ می‌گوید جایگزین شدن شکلی از دارایی با دارایی جاری بین‌المللی همواره پس از نارضایتی از سیستم فعلی و وجود یک آلترناتیو خوب محقق شده است؛ دو شرطی که ارزهای دیجیتال آن‌ها را محقق کرده‌اند.

Benyamin Hoseini
Benyamin Hoseini

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋