behtarinak

behtarinak

مجله بهترینک، معرفی بهترین ها در سراسر ایران و جهان behtarinak.com

مجازات تهدید با سلاح سرد و گرم

بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم تهدید با سلاح

تهدید با سلاح سرد و گرم در قانون جرم انگاری شده و از طریق قانون جزایی و کیفری مورد بررسی قرار میگیرد، قانون گذار برای اینکه بتواند جرم را ثابت کند و مجرم را محکوم به جرم اتفاق افتاده کند،این جرم را بر سه عامل مورد بررسی قرار می دهد.

  1. عنصر قانونی: اولین عاملی که باید به آن پرداخت عنصر قانونی جرم تهدید با سلاح است، تایید جرم و تعین مجازات برای مجرم باید طبق قانون وضع شده باشد، بر همین اساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی بدین گونه است «هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود. ویا ماده قانون 36 قانون اساسی حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به‌موجب قانون باشد.
  2. عنصر مادی: جرم باید اتفاق افتاده باشد تا بتوان آن را کشف کرد و برای مجرم مجازات تعیین شود به همین دلیل اگر دادگاه فرد را مجرم شناخته باید دلایل و شواهدی موجود باشد تا عمل اتفاق افتاده اثبات شود.
  3. عنصر روانی: یکی از عوامل مهم برای جرم تهدید با سلاح سرد وگرم بررسی عنصر روانی این موضوع است، باید توجه داشته باشید وی با اراده خود مرتکب این جرم شده باشد، برای مثال فرد خاطی با  داشتن بیماری های روانی مثل جنون دست به این عمل بزند در این صورت به دلیل اینکه جرم با سلامت روانی تحقق نیفتاده عمل جرم محسوب نمی شود.

در مطالب بالا به بررسی عناصر تشکیل دهنده جرم تهدید با سلاح پرداختیم حال ممکن است برای برخی سوال پیش بیاید که مجازات این جرم چیست؟ در جواب این سوال باید گفت ایران یکی از 3 کشور اصلی است که جرم و جنایت روز به روز در آن درحال افزایش است، به همین منظور قوانین سختگیرانه زیادی درباره جرم تهدید با سلاح وضع شده است تا بتوان از این جرم و جنایت ها جلوگیری کرد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق تحقیقات به عمل آمده درباره آمار جرم و جنایت از طریق تهدید با سلاح به این نتیجه رسیدیم که 40 درصد معاینات اتفاق افتاده در پزشک قانونی مربوط به جرم نزاع با سلاح سرد و گرم است، از این سلاح ها می توان به چاقو، قمه،چاقو،شمشیر، پنجه بوکس، زنجیر اشاره کرد.

 

مجازات تهدید با سلاح سرد و گرم به همراه چگونگی اثبات آن

جرم تهدید با سلاح گرم و سرد + مجازات آن!

طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه نگهداری و استفاده از سلاح های گرم جرم محسوب شده و مجرم باید به سزای اعمالش برسد در ادامه مجازات سلاح سرد و گرم را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دهیم.

سلاح گرم: سلاح گرم سلاحی گفته می شود که با نور، صدا همراه باشد، تهدید افراد با استفاده از سلاح گرم جرم محسوب شده و مجازاتی را در پی دارد، به طور کلی افرادی که با استفاده از سلاح گرم مانند تفنگ برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده می کنند، به دلیل ایجاد ناامنی ترس و واهمه برای شخص و یا افراد جامعه، شخص خاطی مجرم شناخته شده و جرم آن قابل پیگیری است، همچنین اگر فردی با سلاح شخص مجرم کشته شود حکم قصاص و یا دیه برای آن در نظر گرفته می شود و در صورتی که فوت نکند به دلیل ترس و وحشتی که برای آن ایجاد شده مجرم به حبس و شلاق محکوم می شود.

سلاح سرد: سلاح سرد معمولا بدون صدا و نور است  و در صورتی که به بدن شخصی برخورد کند باعث بریدگی، خراش، خونریزی و شاید قطع عضو و قتل شود، شاید برایتان را جالب بدانید 40 درصد از جرم و جنایت هایی که در کشور ایران اتفاق می افتد با استفاده از این ابزار ها است، اگر بخواهیم به طور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که، استفاده از این ابزار ها به دلیل اینکه برای جامعه و افراد آن جامعه باعث خطر است جرم محسوب شده و هر آنکس که از این ابزارک ها استفاده کند و یا سعی بر پیش بردن اهداف خود با این ابزار ها داشته باشد مجرم شناخته شده و مجازاتی برای آن تعیین می شود.

به همین منظور قانونگذار قوانینی را مبنی بر اینکه مقابل جرم و جنایت ایستادگی کند و مجرم را به سزای اعمالش برساند وضع کرده است،

  • ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌گردد؛ مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می‌شود.
  • ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی: تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده ، هر کس به‌وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد ‌یا با کسی گلاویز شود درصورتی‌که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین شاید برایتان جالب بنظر برسد که بدانید در تهدید با سلاح گرم و یا سرد اگر فرد دچار آسیب ثقیل شود مانند: قطع عضو، قطع دست راست، پای چپ، دار زدن حکم محارب محسوب شده و رسیدگی به حکم محاربه قوانین جداگانه ای دارد و رسیدگی به آن کاملا متفاوت است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجازات تهدید با سلاح سرد و گرم با وب سایت ما همراه باشید 

behtarinak
behtarinak مجله بهترینک، معرفی بهترین ها در سراسر ایران و جهان behtarinak.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋