این روزها و با رونق گرفتن تورهای کویرنوردی و جنگلنوردی، افراد بیشتری به خرید پیکاپ و شاسیبلند تمایل پیدا کردهاند.
از میانه دهه 1390، روند تغییر سلیقه مشتریان ایرانی در بازار خودرو آغاز شد؛ بسیاری از مشتریان و بهخصوص جوانان ایرانی، اکنون علاقه دارند که خودرویی برای سفرهای ماجراجویانه در اختیار داشته باشند. درنتیجه خرید پیکاپ و خودروهای شاسیبلند به گزینه ایدهآل بسیاری از مصرفکنندگان تبدیل شد. این روند تابهامروز نیز ادامه دارد و با رونقگرفتن تورهای کویرنوردی و جنگلنوردی، افراد بیشتری به خرید پیکاپ و شاسیبلند تمایل پیدا کردهاند.
تغییر سلیقه مشتریان سبب شد تا خودروهایی که در آن زمان چندان محبوب نبودند، بهیکباره موردتوجه قرار گیرند. نیسان رونیز و نیسان فرانتیر (نیسان پیکاپ) که طی دهه 1380 چندان مقبول نبودند، ناگهان به اسطورههای آفرودی تبدیل شدند. محبوبیت خودروهای آفرودی و وارداتی ژاپنی نظیر تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو نیز افزایش یافت. تقاضای مشتریان برای خرید مدلهای مختلف پاژن و بازسازی آن همانند لندروور دیفندر کلاسیک نیز افزایش پیدا کرد.
از اواخر دهه 1390، خودروسازان ایرانی تولید پیکاپهای مونتاژی چینی را آغاز کردند تا سهمی از جیب نسل جدید مشتریان داشته باشند. بااینحال، افزایش روزافزون قیمتها از سال 1398 تاکنون، بر قدرت خرید مصرفکنندگان ماجراجو تأثیر منفی گذاشته است. پیکاپهای دو دیفرانسیل مونتاژی اکنون بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند و تنها گزینه برای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، پیکاپهای کارکرده تولید دهه 1390 یا 1380 است.
خودرو | مدل | کارکرد | رنگ | وضعیت بدنه | قیمت |
فوتون تونلند بنزینی | 1393 | ۱۸۸٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۶۵۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
نیسان پیکاپ دو کابین | 1382 | ۳۲۳٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۷۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
فوتون تونلند بنزینی | 1393 | ۱۴۴٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
نیسان پیکاپ دو کابین | 1388 | ۳۴۰٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۹۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پیکاپ ریچ دو کابین | 1394 | ۲۵۰٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پیکاپ ریچ دو کابین | 1394 | ۱۸۶٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
کاپرا دو کابین | 1390 | ۳۲۰٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
میتوان گفت که منطقیترین گزینهها برای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، نسخههای کارکرده نسل اول فوتون تونلند هستند. نسخههایی از پیکاپ فوتون تونلند که با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان به معرض فروش گذاشته شدهاند، تولید نیمه اول دهه 1390 خورشیدی هستند.
دیگر گزینه موجود برای خرید پیکاپ در این محدوده قیمتی، نسخههای کارکرده نیسان پیکاپ تولید دهه 1380 در پارس خودرو است. برخی از این خودروها توسط مالکان ارتقا یافتهاند و میتوانید پس از خرید، برای ماجراجویی از آنها استفاده کنید. اگر به خرید نسخههای سالم نیسان پیکاپ علاقه دارید اما گزینه مطلوب خود را پیدا نمیکنید، نسخه چینی این خودرو یعنی دانگ فنگ ریچ نیز گزینه مناسبی بهحساب میآید. این خودرو طی دهه 1390 خورشیدی جایگزین نیسان پیکاپ در خط تولید پارس خودرو شد. آخرین نسخههای ریچ نیز توسط زامیاد به تولید رسیدند.
پیکاپ کاپرا نیز گزینهای مرسوم برای خرید در بازه قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان بهحساب میآید. نسل جدید این پیکاپ هماکنون توسط گروه بهمن به تولید میرسد و از نظر دسترسی به خدمات فنی و لوازم یدکی، دشواری چندانی را تجربه نخواهید کرد. البته این پیکاپ بهدلیل کیفیت مونتاژ ضعیف، چندان موردتوجه خریداران ایرانی قرار نگرفته است.
پاسخ ها