نمایشگاههای مختلف، فضاهای مفهومی، رستورانهایی با مضمون خودرو و دهها خودروی کمیاب را درون مجموعه موتورورلد خواهید دید.
در روزگاری نهچندان دور، لوکوموتیوها در کشورهای اروپایی با نیروی ذغال سنگ یا گازوئیل فعالیت میکردند. از این رو مراکز عظیمی برای انجام سرویسها و تعمیرات قطارها در سراسر اروپا احداث شدند. بسیاری از این مراکز پس از تغییر لوکوموتیوها به انواع الکتریکی تخریب شدند اما یکی از آنها به موزه خودرو و وسایل نقلیه تبدیل شده است. این مکان، موتورورلد مونیخ نام دارد و فضایی بهشتی برای علاقهمندان به خودرو محسوب میشود.
شهر مونیخ بهعنوان پایگاه سنتی بی ام و، همواره با خودروهای این برند و موزه بی ام و شناخته شده است. اکنون موزههای خودرویی مونیخ متنوعتر شدهاند. موتورورلد مونیخ نیز این روزها میزبان علاقهمندان به صنعت خودروسازی است تا آنها را شگفتزده کند. آلمانیها حتی نام این مکان را نیز wunderwelt گذاشتهاند که معنای دنیای شگفتانگیز است.
مشاهده ویدیو در آپارات دیجیاتو
مشاهده ویدیو در یوتوب دیجیاتو
موزه موتورورلد از نمای جانبی قابل تشخیص نیست، چرا که شکل و شمایل سالنهای تعمیر قطار را حفظ کرده است. این فضا 20 هزار متر مربع مساحت دارد. نمایشگاههای مختلف، فضاهای مفهومی، رستورانهایی با مضمون خودرو و دهها خودروی کمیاب را درون این ساختمان قدیمی خواهید دید.
بسیاری از خودروهای کلاسیک حاضر در موتورورلد مونیخ، خودروهایی بسیار خاص و بازسازیشده هستند. به عنوان مثال یک لینکلن کاسموپولیتن 1953 را در ورودی این موزه میبینیم که به زیبایی هرچه تمامتر بازسازی شده است. اندکی جلوتر، یک کامیون کنورث قرار دارد که نمادی از صنعت خودروسازی آمریکا در قرن بیستم است.
در طبقه همکف این مجموعه، دفاتر مدرن در کنار کافهها و رستورانها قرار گرفتهاند. همچنین بوتیکهای مختلفی را در این طبقه خواهید دید که اکسسوریهای مرتبط با خودرو را میفروشند. در این طبقه فولکس واگن گلف، یک جفت پورشه و همچنین مرسدس بنز SL را خواهید دید. اولین خودرو لوکس «محمدعلی کلی»، بوکسور معروف، و بی ام و بازسازیشده متعلق به «الویس پریسلی» نیز در طبقه همکف قرار دارند.
در ابتدای مطلب اشاره کردیم که موتورورلد در گذشته مرکز تعمیرگاهی لوکوموتیوها بوده است. بخشی از تجهیزات آن دوران همچنان نگه داشته شدهاند که ازجمله آن میتوان به جرثقیل قدیمی برای حمل لوکوموتیوها اشاره کرد. همچنین سکوهای تعمیراتی سابق، برای نمایش خودروهای خاص بهکار گرفته شدهاند.
موتورورلد مونیخ تنها محلی برای نمایش خودرو نیست. برخی شرکتهای تخصصی بازسازی خودرو در این مجموعه دفتر دارند و میتوانید خودروهای کلاسیک بازسازیشده را از طریق آنها خریداری کنید. همچنین در کنار ورودی این ساختمان یک هتل با 156 اتاق وجود دارد. سه اتاق این هتل پارکینگهای اختصاصی دارند و میتوانید وسیله نقلیه خود را در اتاق نشیمن خود پارک کنید!
در کنار این هتل اعجابانگیز، بوتیکهای خاص برای فروش وسایل کلکسیونی وجود دارند. بهطور مثال شما میتوانید پوسترها، مجلات، مدلهای اتومبیل و سوغاتیهای خاص را با امضای رانندگان مشهوری همچون «مایکل شوماخر» یا «آیرتون سنا» خریداری کنید.
محبوبیت موتورورلد مونیخ باعث شده است تا مالکان خودروهای خاص نیز اتومبیلهایشان را به این مجموعه بسپارند. بهعنوان مثال یک دستگاه بی ام و 501 موسوم به فرشته باروک را در این موزه خواهید دید که متعلق به مالک خصوصی است. این خودروها در یک مجموعه جداگانه قرار دارند و ممکن است مالکان آنها را برای گردش در تعطیلات آخر هفته، از موزه خارج کنند.
هزینه ساخت موزه موتورورلد مونیخ، حدود 200 میلیون یورو برآورد میشود. علاوه بر انبوهی از خودروهای کلاسیک، شرکتهای خودروسازی نظیر بوگاتی و مکلارن نیز در این مجموعه نمایندگی رسمی دارند. به نظر میرسد موتورورلد راهی جدید را بهعنوان موزه خودرو آغاز کرده است و در آینده نزدیک، شاهد ساخت مجموعههای مختلفی با الهامگیری از دنیای خودرو مونیخ خواهیم بود.
دیجیاتو با حمایت مجموعه اتوخسروانی، در نمایشگاه خودرو ژنو 2024 شرکت کرده است. مجموعه اتوخسروانی از سال 1351، فعالیت خود را در زمینه خرید و فروش خودرو آغاز کرده است. اتوخسروانی با ارائه سرویسهایی نظیر یکسال گارانتی تعویض، گارانتی مغایرت یک هفتهای، یکسال گارانتی موتور و گیربکس، ارسال رایگان خودرو به سراسر ایران و تخفیف بیمه بدنه، خودروهای کارشناسیشده فعالیت خود را نسبت به سایر مجموعهها در بازار خودرو ایران منحصربهفرد کرده است.
پاسخ ها