براساس آمار گمرک ایران، میزان کل واردات کامیون کارکرده خارجی طی سه سال گذشته به رقم 24847 دستگاه رسیده است.
براساس آمار ارائهشده از سوی گمرک ایران، طی 11 ماه سال 1402 تعداد 5857 دستگاه کامیون خارجی کارکرده به ایران وارد شده است. با این حساب، آمار کل واردات کامیون طی سه سال گذشته به رقم 24,847 دستگاه رسیده است. جالب آنکه خودروسازان داخلی طی یازده ماه سال 1402 تعداد 24,763 دستگاه کامیون و کشنده را مونتاژ کردهاند. بهعبارتی تولید کامیون و کشنده ایران در هر سال، به اندازه سه سال واردات کامیون بوده است.
براساس گزارش روابط عمومی گمرک ایران، تعداد کامیونهای خارجی کارکرده وارداتی بازار ایران طی سه سال اخیر کاهش داشتهاند. در سال 1400، تعداد 8951 دستگاه کامیون وارد ایران شدند. این تعداد با یک افزایش قابلتوجه در سال 1401 به رقم 10 هزار و 39 کشنده رسید. بااینحال در سال جاری تنها 5857 دستگاه کامیون وارد کشور شده است. گمرک بازرگان نیز که مبدأ اصلی واردات کامیونهای خارجی کارکرده به کشور محسوب میشود، طی روزهای اخیر بسته شده است. بنابراین بعید به نظر میرسد آمار واردات کامیون به کشور در سال 1402 از رقم شش هزار دستگاه فراتر رود.
همچنین بخوانید: آییننامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده به تصویب دولت رسید + متن و جزئیات
واردات کامیونهای خارجی به بازار ایران در کنار افزایش تیراژ انواع کامیونهای چینی، معضلاتی را نیز برای رانندگان به همراه داشته است. درواقع طی سالیان گذشته آنقدر کامیون و کشنده جدید به بازار عرضه شده که این بازار را اشباع کرده است. از سوی دیگر کشندههای فرسوده همچنان در جادهها تردد میکنند و اسقاط نشدهاند. همین مسئله باعث شده است تا رقابت منفی در بخش کرایه بار صورت گیرد. درواقع رانندگان ناچارند برای قبول بار، با کرایههای کمتر از حد انتظار خود کنار بیایند.
در سوی دیگر ناترازی در تولید خودروهای سنگین، وضعیت سیستم حملونقل مسافر را آشفته کرده است. تولید اتوبوس و مینیبوس به موازات افزایش تولید کامیون و کشنده، بهشدت کاهش یافته است. ناوگان مسافربری وضعیت وخیمی دارد، درحالیکه روزبهروز کامیونهای جدید وارد جادههای کشور میشود. البته درحالحاضر واردات اتوبوس کارکرده آزاد شده است و برخی خودروسازان نیز به تولید اتوبوس روی آوردهاند. بااینحال تا زمانی که این وضعیت به حالت تعادل برسد، زمان قابلتوجهی نیاز خواهد بود.
پاسخ ها