مرسدس بنز اخیرا از یک مدل مفهومی موسوم به مرسدس بنز ویژن One-Eleven رونمایی کرده است که آینده این برند را به تصویر میکشد.
در طراحی کانسپت ابرخودروی مرسدس بنز ویژن One-Eleven به وضوح از نمونه اولیه C111 الهام گرفته شده است. در آن شاهد استفاده از رنگ نارنجی خاص و درهای بال پرندهای هستیم. فرم کلی این خودرو بازتابی از طراحی آیرودینامیک محصولات فعلی مرسدس بنز مانند EQS و EQE است. ارتفاع بالاترین نقطه از سقف آن فقط ۴۶ اینچ است و طراحی آن با رکابهای مشکی رنگ، اسپویلر جلو و دیفیوزر عقب با نور پسزمینه آبی تکمیل شده است.
به جای جلوپنجره، در قسمت جلویی ویژن One-Eleven شاهد یک پنل بیضیشکل با الایدیهای پیکسلی هستیم که از چراغهای مهشکن C111 الهام گرفته شده است. این چراغ میتواند پیامهایی را به عابرین پیاده و سایر رانندگان نشان دهد. یک پنل مشابه در عقب و الگوی پیکسلی مشابهی روی شیشه مات عقب دیده میشود، که پیش از این در سایر کانسپتهای مرسدس مانند Vision AMG دیده بودیم. طراحی پیچیده چرخها به سیم پیچهای داخل موتورهای برقی اشاره دارد.
اگرچه نمای بیرونی One-Eleven یک ابرخودروی قدرتمند را نشان میدهد، کابین آن میتواند به یک سالن پذیرایی تبدیل شود که یک ویژگی مشترک در میان کانسپتهای برقی آیندهنگرانه است. کابین با وجود ارتفاع کم خیلی جادار است. محیط داخلی خودرو فضای زیادی برای خواباندن صندلیها وجود دارد؛ چون هیچ موتوری فضای پشت سر راننده را اشغال نمیکند.
رنگ نارنجی خاص بدنه در داخل One-Eleven نیز دیده میشود، با چرم نارنجی روشن که تضاد خوبی با داشبورد سفید ساختهشده از پلیاستر بازیافتی ایجاد کرده است. روی داشبورد ساده یک نمایشگر الایدی عریض قرار دارد که اطلاعات مهمی مانند سرعت را نمایش میدهد.
صندلیهای نقرهای براق یادآور لباسهای فضانوردی قدیمی هستند و با آلومینیوم صیقل دادهشده روی دکمهها و سوئیچها و همچنین پدال گاز و ترمز تکمیل میشوند. فرمان مستطیلی با پوشش چرمی دارای یک صفحه لمسی کوچک است که از ستون فرمان بیرون زده و به سمت راننده مایل شده است. مرسدس همچنین به یک هدست واقعیت افزوده اشاره کرده که با کنترلهای سهبعدی، آیکونها و نقشهها برای مسیریابی، کل کابین را به یک رابط کاربری تبدیل میکند. این سیستم همچنین ستونهای A و کاپوت One-Eleven را شفاف نشان میدهد تا دید محیطی راننده بهبود پیدا کند.
قدرت کانسپت One-Eleven از یک موتور شار محوری تامین میشود که مرسدس بنز آن را "فوقالعاده قدرتمند" توصیف کرده است. این موتور توسط شرکت باتریسازی بریتانیایی YASA ساخته شده که این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۲۱ آن را به طور کامل تصاحب کرد. مرسدس میگوید این فناوری برای نسل بعدی مدلهای برقی این شرکت در حال توسعه است. این شرکت توضیح داده که موتورهای شار محوری یک سوم موتورهای شار شعاعی قدرتمند وزن دارند، که در حال حاضر بیشتر خودروهای برقی از آنها استفاده میکنند. این موتورها همچنین یک سوم فضای کمتری را اشغال میکنند.
باتری این کانسپت از "سلولهای استوانهای مایع-خنک با شیمی سلولی جدید" تشکیل شده است. مرسدس بنز در توسعه آن از پیشرانه پرقدرت مرسدس-AMG کمک گرفته است که در خودروهای فرمول ۱ این شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. البته میدانیم کانسپت Vision One-Eleven قطعا وارد فاز تولید نخواهد شد. اما طراحی خاص آن میتواند الهامبخش محصولات آینده مرسدس بنز باشد و انتظار داریم تا چند سال آینده شاهد استفاده از موتورهای شار محوری در خودروهای برقی این برند باشیم.
پاسخ ها