اپل با اشاره به دلایلی از جمله درآمد خوبی که با موتور جستجوی گوگل دارد، از این تصمیم صرفنظر کرد.
موتور جستجوی بینگ در حال حاضر یکی از محصولات مهم مایکروسافت میشود و غول فناوری در حال توسعه قابلیتهای هوش مصنوعی برای آن است. با این وجود، در گزارش جدیدی ادعا شده که غول ردموندی در سال 2020 تلاش کرده است تا بینگ را به اپل بفروشد.
بلومبرگ در گزارش جدید خود به نقل از برخی منابع ناشناس و آشنا به موضوع توضیح میدهد که در سال 2020، نمایندگان مایکروسافت با «ادی کیو»، معاون وقت سرویسهای اپل جلساتی را برگزار کردهاند و خرید بخش بینگ را به غول سازنده آیفون پیشنهاد کردهاند.
با این حال مذاکرات آنها از مرحله مقدماتی فراتر نرفته است. در گزارش بلومبرگ به چند دلیل اشاره شده که اپل با استناد به آنها از انجام چنین معاملهای منصرف شده است. یکی از این دلایل موتور جستجو گوگل بوده است که در آن زمان بهعنوان گزینه پیش فرض به کاربران دستگاههای اپل مانند آیفون ارائه شده و ظاهراً درآمد خوبی برای غول کوپرتینویی به همراه داشته است.
علاوه بر این ظاهراً مدیران اپل در مورد قابلیتهای بینگ و اینکه آیا میتواند با گوگل رقابت کند تردید داشتهاند.
البته اپل همیشه نسبت به بینگ بدبین نبوده است. در سال 2013 این شرکت قراردادی را با مایکروسافت منعقد کرد که به موجب آن، بینگ بهعنوان موتور جستجوی پیشفرض دستیار دیجیتال Siri معرفی شد. البته این قرارداد نیز زمان زیادی دوام نیاورد و سال 2017 اپل موتور جستجوی پیش فرض سیری را به گوگل تغییر داد. این موضوع در مورد Spotlight برای مک و جستجو در داخل iOS نیز صادق بود.
بلومبرگ همچنین در گزارش دیگری که بهعنوان بخشی از دادگاه ضد انحصار گوگل فاش شده است، ادعا کرده که در سال 2016، «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، با «تیم کوک»، مدیرعامل اپل دیدار کرده تا در مورد تبدیل بینگ به موتور جستجوی پیش فرض مرورگر سافاری اپل صحبت کند. در نهایت این گفتگو نیز به نتیجهای نرسیده است، درست مانند مذاکرات دیگری که در سال 2018 برای استفاده از بینگ در دستگاههای خارج از ایالات متحده اپل انجام شده بود.
پاسخ ها