sareh nabat

sareh nabat

توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

روش تشخیص تعداد هسته های سی پی یو

یکی از اجزاء اصلی کامپیوتر سی پی یو آن است. پردازنده یا همان سی پی یو (CPU) ممکن است دارای چند هسته باشد که برای آگاهی از تعداد آن به روش‌های مختلفی می‌توان عمل کرد. بنابراین، این مقاله تشخیص تعداد هسته های سی پی یو یا تعداد هسته‌های پردازنده را آموزش می‌دهد. تشخیص تعداد هسته های پردازنده ی کامپیوتر و لپ تاپ یکی از دغدغه های مهم کاربران به شمار می رود. تعداد هسته های پردازنده نقش چشمگیری در کارایی تکنولوژی Multi-Tasking دارند که سبب افزایش سرعت کلاک ، قدرت و کارایی پردازش اطلاعات می شود. تکنولوژی Multi-Tasking حاکی از انجام فعالیت چند وظیفه ای به طور همزمان در رایانه دارد.

تشخیص تعداد هسته ها

 

در این ترفند باید دقت داشته باشید که پردازنده های لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی متفاوت است.

قبل از اینکه به آموزش این ترفند ها بپردازیم باید بدونید که تفاوت هسته های فیزیکی و منطقی چیست؟

به طور خلاصه وقتی می گوییم یک پردازنده core i5 دارای 4 هسته است یعنی شامل 2 هسته فیزیکی و 2 هسته منطقی می باشد.در اصل هسته های فیزیکی تعداد هسته هایی هستند که در واقعیت وجود دارند اما برای اینکه سرعت پردازش دستور ها توسط cpu سریعتر صورت بگیره در هر هسته قسمتی به هسته منطقی یا مجازی اختصاص داده میشه که در کل اون هسته تبدیل به 2 هسته میشه به مثال زیر دقت کنید:

ما یک سری دستور داریم که باید توسط پردازنده انجام بشه

پردازنده با یک هسته فیزیکی به صورت زیر انجامش میده:

1 – دستور اول به پردازنده میره

2- دستور انجام میشه

3- دستور دوم به پردازنده میره

4- دستور انجام میشه
وقتی که پردازنده دارای یک پردازنده فیزیکی و یک پردازنده مجازی باشه  در هر سیکل دو دستور رو همزمان انجام میده:

1- دستور اول و دوم به پردازنده میره

2- دستور انجام میشه

3- دستور سوم و چهارم به پردازنده میره

4- دستور انجام میشه

پس هسته های منطقی یا مجازی باعث میشن که دستورات خیلی سریع تر انجام بشه و سرعت سیستم بصورت بهینه افزایش پیدا میکنه.

روش تشخیص تعداد هسته سی پی یو

 

تا اینجای مقاله، درک کردیم که هسته سی پی یو چیست و چه تاثیری در قدرت سیستم دارد. اکنون می دانید که پردازنده های چند هسته ای گزینه مناسب تری برای فعالیت های چند وظیفه ای خواهند بود. روش های زیادی برای تشخیص تعداد هسته های پردازنده وجود دارد و می توانید با دنبال کردن چند روش تعداد هسته های پردازنده خود را بررسی کنید. شاید ساده ترین روش این است که اسم پردازنده خود را در سایت سازنده (سایت اینتل یا AMD) جست و جو کرده و اطلاعات جامع آن را مشاهده کنید. اما اگر مدل دقیق پردازنده خود را نمی دانید یا به دنبال روشی ساده تر برای اینکار هستید می توانید از روش زیر اقدام کنید.

    بر روی منوی استارت کلیک راست کنید و Task Manager را فراخوانی کنید.
    از تولبار بالا به بخش Performance وارد شوید.
    در قسمت پایین سمت راست اطلاعاتی جامع در مورد پردازنده لیست شده اند.
    بخش Core تعداد هسته های پردازنده را نمایش می دهد.

روش تشخیص تعداد هسته سی پی یو موبایل

همانطور که میدانید گوشی های هوشمند نیز مانند کامپیوتر ها و لپ تاپ ها از پردازنده های چند هسته ای بهره می برند. بد نیست بدانید ماهیت پردازنده های موبایل به کلی متفاوت است و به هیچ عنوان یکی بودن تعداد هسته های یک پردازنده موبایل با یک پردازنده دسکتاپ، به معنی قدرت یکسان آن ها نیست. برای تشخیص تعداد هسته های سی پی یو موبایل، می توانید از نرم افزار CPU Z بهره ببرید. این نرم افزار اطلاعات کاملی در مورد نوع و تعداد هسته های پردازنده در اختیارتان قرار می دهد. لازم به ذکر است که نسخه ویندوز این نرم افزار هم وجود دارد و می توانید از آن برای فهمیدن تعداد هسته های سی پی یو استفاده کنید.

تشخیص هسته های سی پی یو در  cmd

برای تشخیص تعداد core های cpu ابتدا در قسمت Run ویندوز عبارت cmd را وارد کنید

سپس دستور زیر در این محیط اجرا کنید:

wmic CPU get /format:list

در قسمت NumberOfCores تعداد هسته های سی پی یو مشخص است.

همچنین می توانید در task manager ویندوز در تب performance اطلاعات ، نوع و تعداد هسته های CPU را مشاهده کنید.


مفهوم Multiple CPU چیست؟

 

اغلب کامپیوترها فقط یه CPU دارند که ممکن است چند هسته داشته باشند یا از تکنولوژی Hyper Threading استفاده کنند. اما در هر حال فقط یک سی پی یو فیزیکی در تک سوکت پردازنده روی مادربورد نصب است.

قبل از Hyper Threading و CPU های Multicore، تلاش‌هایی برای افزودن قدرت پردازشی به کامپیوترها در قالب افزودن CPU انجام شد که البته نیاز به مادربوردی با چند سوکت پردازنده بود. چنین مادربوردی نیاز به سخت افزار اضافی برای اتصال این سوکت‌های پردازنده به RAM و دیگر منابع هم هست و تنظیمات اضافی‌تر هم به همراه دارد. همچنین  Latency هم اضافه می‌شود چون سی پی یو باید با هر قسمت ارتباط برقرار کند. زمان تاخیر بیشتر، نیاز به برق بیشتر، مادربوردی با چند سوکت و سخت افزار بیشتر از الزامات افزایش تعداد CPUها به صورت فیزیکی است.

چنین سیستمی برای مصارف خانگی مرسوم نیست حتی در دسکتاپ‌های Gaming با قدرت بالا و چند کارت گرافیک، هنوز یک CPU وجود دارد. سیستم‌های چند پردازنده‌ای در سوپر کامپیوترها، سرورها، و سیستم‌های High End مشابه، کاربرد دارد.

نکته: Task هایی که CPU پردازش می‌کند، معمولا پروسه‌ها یا Thread های نرم افزاری است که سیستم عامل زمان‌بندی می‌کند. توجه داشته باشید که ممکن است که سیستم عامل، Thread های زیادی برای اجرا داشته باشد اما CPU فقط می‌تواند تعدادی مشخصی از آن‌ها را اجرا کند. اگر این تعداد را X در نظر بگیریم، مقدار X برابر است با تعداد هسته، ضرب در تعداد Thread های سخت افزاری هر هسته. باقی Thread ها باقی می‌مانند تا سیستم عامل آن‌ها را زمان‌بندی کند.

جمع بندی

برای تشخیص تعداد هسته های CPU یا تعداد هسته های سی پی یو ممکن است روش‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. اما این مقاله ساده‌ترین و راحت‌ترین روش‌های ممکن را برای تشخیص تعداد هسته های پردازنده، تشخیص چند هسته ای بودن لپ تاپ و تشخیص چند هسته ای بودن کامپیوتر ارائه داده است.

منبع: تکنوسان مگ

sareh nabat
sareh nabat

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋