نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

خوردن پسته در بارداری چه فوایدی دارد؟

خوردن پسته در بارداری چه فوایدی دارد؟

یکی از بهترین مواد غذایی، که حضور آن در رژیم غذایی مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود، پسته است. خوردن پسته در بارداری، از هر نظر به رشد و تکامل جنین کمک می‌کند؛ ضمن این که سلامت مادر را نیز تضمین خواهد کرد. از فواید پسته در بارداری می‌توان به آهن بالا، اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان کافی و مس فراوان، اشاره کرد. دستگاه عصبی، سیستم ایمنی، سیستم قلب و عروق و دستگاه گوارش جنین، برای رشد و تکامل به تمامی این مواد نیاز دارد و در غیاب آن‌ها، در رشد و نمو جنین اختلال ایجاد می‌گردد!

آهن موجود در پسته، به بهبود کم خونی مادر در دوران بارداری کمک خواهد کرد. همچنین برای بهبود اشتها و رفع حالت تهوع بارداری، پسته یک ماده غذایی ایده‌آل است. به این ترتیب، انتخاب پسته به عنوان بخشی از رژیم غذایی مادر کاملا منطقی خواهد بود.

خواص پسته برای رحم

خواص پسته برای باردار شدن انکار ناپذیر است؛ اما این خواص تنها به قبل از بارداری محدود نمی‌شود! یکی از مشخصه‌های اصلی پسته، فیبر بالا است که تاثیر مستقیمی بر رفع یبوست بارداری دارد. همچنین پسته مقدار فراوانی چربی‌های ضروری دارد، که به داشتن وزن سالم مادر کمک می‌کند. هر دو مساله برای کاهش فشار وارد بر رحم و حفظ سلامت آن در دوران بارداری ضروری هستند.

نکته دیگر این است که وجود آنتی اکسیدان‌های قوی در پسته، التهابات موجود در دستگاه تناسلی و رحم را از بین می‌برد؛ در نتیجه به داشتن بارداری راحت‌تر کمک خواهد کرد. جدول ارزش غذایی پسته به قرار زیر است:

ماده مغذی

مقدار (در 30 گرم)

پروتئین

6

فیبر

2.8

چربی

12.7

کلسیم

150

کالری

167.1

کربوهیدارت

8.4

پسته در سه ماه اول بارداری

خوردن پسته در بارداری هیچ گونه ضرری برای مادر و جنین در پی ندارد؛ مگر آن که شخص به پسته حساسیت داشته باشد. از طرفی، برای بهره‌مندی از خاصیت پسته در بارداری، باید مقدار مصرف آن در روز، تحت نظارت پزشک متخصص باشد تا از حد تعادل خارج نگردد!

پسته در ماه اول بارداری

بارداری یک دوران خاص در زندگی بانوان است، که بدن به حجم بیشتری از مواد مغذی نیاز دارد؛ این مساله در ماه اول بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خوردن پسته مخصوصا پسته خام در اوایل بارداری، به تامین هر چه بهتر مواد مغذی کمک خواهد کرد. آهن، ویتامین E، ویتامین C، مس، منیزیم و پتاسیم کافی، از مهم‌ترین خواص پسته خام در بارداری هستند، که برای رشد جنین و سلامت مادر ضرورت دارند.

خوردن پسته در سه ماه اول بارداری

سه ماه اول بارداری، اغلب اشتهای مادر را کم کرده و علائمی مانند درد عضلات، یبوست، حالت تهوع و خستگی را در بر دارد. پسته، کالری کافی را برای درمان خستگی و ضعف این دوران فراهم می‌کند. همچنین، فیبر موجود در پسته می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را بهبود دهد؛ بنابراین یبوست مادر تا حد زیادی برطرف می‌گردد.

حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری بسیار آزار دهنده است؛ به طوری که مادر اشتهای کافی ندارد. اما پسته طعم مطبوعی دارد و خوردن آن برای اکثر افراد لذتبخش است. با توجه به مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی که در این ماده غذایی وجود دارند، مصرف پسته در بارداری حتی به تنهایی نیز می‌تواند نیاز بدن را تا حد زیادی تامین نماید.

پسته در دیابت بارداری

دیابت بارداری نیاز به مراقبت و کنترل دارد، که بخش مهمی از علائم آن، با تغذیه بهبود پیدا می‌کنند. یکی از خواص خوردن پسته تازه در بارداری، کاهش قند خون است. در واقع، پسته جزو مواد کم گلیسمی است و پس از هضم و تجزیه، قند کمی در خون آزاد خواهد کرد!

هلثی فایم می‌گویند: «یک دیابتی باید فقط 1 تا 2 وعده پسته بخورد؛ نه هر روز بلکه یک روز در میان! بنابراین، 30 گرم پسته در روز برای مصرف سالم کافی است». البته شرایط مادر باردار خاص است و باید درباره مقدار مصرف پسته در دوران بارداری، حتما با پزشک مشورت نمود.

پسته در بارداری

خواص پسته برای جنین

جنین برای رشد کامل و سالم، باید تمامی مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت کند؛ اتفاقا پسته برای بارداری یک منبع غذایی کامل محسوب می‌شود. بنا بر توصیه مرهم (Marham): «پسته می‌تواند به شما در دریافت ویتامین B12 توصیه شده روزانه کمک کند. این ویتامین برای زنان باردار مهم است؛ زیرا به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک می‌کند»!

مهم‌ترین خواص پسته تازه در بارداری برای رشد جنین به قرار زیر هستند:

  • پروتئین کافی برای رشد بافت‌ها، عضلات و ماهیچه‌های جنین، از خواص پسته خام در بارداری است.
  • مغز پسته مقدار فراوانی اسید چرب ضروری دارد، که برای رشد سیستم عصبی جنین ضروری هستند.
  • پسته دارای مقدار فراوانی آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی جنین کمک می‌کند.
  • وجود آرژنین در پسته، برای تشکیل هر چه بهتر عروق و بهبود عملکرد قلب جنین مفید است.
  • تامین ویتامین‌های گروه B (مانند ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین، ویتامین B6 و فولات) که از خواص پسته تازه در بارداری (برای مادر و جنین) است.

پسته و زیبایی جنین

یکی از سوالات رایج درباره فواید پسته خام در بارداری این است که آیا این ماده غذایی، تاثیری در زیبایی جنین دارد یا خیر؟ خوردن آجیل برای پوست و موی جنین در آینده، مفید است. بر همین اساس، از تاثیر پسته خام در بارداری و اثر آن بر زیبایی جنین نباید غافل ماند! در واقع، پسته مقدار فراوانی مواد مغذی شامل آهن، اسید فولیک، پروتئین و آنتی اکسیدان دارد، که به تقویت مو و روشن شدن پوست جنین کمک می‌کنند. پس بله؛ خوردن پسته به زیباتر شدن جنین کمک خواهد کرد.

زن باردار روزی چند عدد پسته بخورد؟

برای بهره‌مندی از خواص پسته دربارداری، لازم است مقدار مصرف آن به طور دقیق توسط پزشک تعیین گردد. چون این مساله به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. برای مثال، مادران دارای اضافه وزن، یا کسانی که به دیابت باداری دچار هستند، نباید در مصرف پسته زیاده روی کنند. همچنین خوردن پسته برای مادرانی که به پسته حساسیت دارند و یا با خوردن آن دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اگر مادر در سلامت کامل باشد، معمولا پزشک توصیه می‌کند تا 24 عدد پسته را در رژیم غذایی خود جای دهد؛ یعنی حدود 15 گرم یا نیم اونس در روز! با توجه به کالری بالای پسته، اگر بیشتر از این مقدار مصرف شود، ممکن است مادر دچار اضافه وزن گردد.

شیر پسته در بارداری

خوردن شیر پسته در بارداری، به اندازه مصرف خود پسته مفید است. اما دقت کنید که در مصرف این ماده غذایی نیز باید به اندازه خود پسته، احتیاط کنید. مقدار مصرف شیر پسته را باید از پزشک خود سوال کنید، تا کالری بالا یا حساسیت به لاکتوز برایتان دردسر ساز نشود!

معمولا افرادی که به خوردن پسته خام در بارداری تمایلی ندارند و یا خوردن آن برایشان دشوار است، مصرف ترکیب شیر با پسته بسیار راحت‌تر خواهد بود. آهن، کلسیم و منیزیم، از مهم‌ترین خواص پسته برای زنان باردار هستند که با مصرف شیر پسته، به بهترین شکل ممکن تامین می‌گردند.

پسته در بارداری

نحوه خوردن پسته خام در بارداری

برای بهره‌مندی از خواص خوردن پسته در بارداری، می‌توانید آن را به صورت خام یا همراه با مواد غذایی دیگر مصرف نمایید؛ مخصوصا اگر می‌خواهید از خواص پسته‌تر در بارداری بهره ببرید، می‌توانید آن را به میلک شیک یا آبمیوه خود اضافه کنید!

تهیه سالاد سبزیجاتی که با پسته غنی شده نیز حجم بالایی از ویتامین، آهن، کلسیم و منیزیم را به بدن می‌رساند، که هم برای مادر و هم برای جنین مفید هستند. از دیگر روش‌های مصرف پسته‌تر در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه کردن آن به غذاهای مختلف به عنوان طعم دهنده
  • برشته کردن و ریختن آن در سالاد میوه
  • ترکیب تست، آووکادو و پسته
  • اضافه کردن پسته خرد شده به ماست
  • خوردن پسته همراه با صبحانه

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر به خوردن پسته همراه با وعده‌های غذایی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را به عنوان یک میان وعده غنی از مواد معدنی، در رژیم غذایی خود جای دهید! البته خوردن پسته در بارداری، ترجیحا باید به صورت خام و بدون نمک باشد تا از بروز خطر فشار خون بالا در این دوران، پیشگیری به عمل آید.

جمع بندی

خوردن پسته در بارداری، برای رشد بافت‌های بدن جنین، تشکیل دستگاه عصبی و تقویت سیستم ایمنی او اهمیت دارد. برای بهره‌مندی از خواص پسته خیس در بارداری، می‌توان آن را همراه با غذا یا دسر مصرف نمود؛ اما مصرف آن به صورت بوداده و بدون نمک در میان وعده‌ها نیز کاملا ایده‌آل است.

اگر قصد خرید اینترنتی پسته اکبری و انواع آجیل را دارید، می‌توانید از طریق فروشگاه اصل تبریز اقدام کنید. در این فروشگاه، انواع پسته تازه به صورت خام، نمکی و بوداده به فروش می‌رسند؛ بنابراین شما با خرید از اصل تبریز بهترین و متنوع‌ترین خرید را تجربه خواهید کرد.

منابع:

  1. https://www.a4fertility.com/blogs/maternal-wellness/benefits-of-eating-pistachios-pista-during-pregnancy/#:~:text=Vitamins%20and%20Minerals,health%20and%20development%20during%20pregnancy.
  2. https://parenting.firstcry.com/articles/eating-pista-pistachios-during-pregnancy/
  3. https://www.momjunction.com/articles/health-benefits-pistachios-pregnancy_0084902/#what-are-the-benefits-of-pistachios-during-pregnancy
  4. https://www.marham.pk/healthblog/pista-benefits-in-pregnancy/
  5. https://instacare.pk/blog/benefits-of-pistachios-during-pregnancy

https://nutexco.com/eat-pistachios-during-pregnancy-nutex-company

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋