نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مقدار زیادی در فارکس چیست؟ انواع لات و نحوه و فرمول محاسبه آن

لات در فارکس چیست؟ انواع لات و نحوه و فرمول محاسبه آن

فارکس همواره معامله‌گران بسیاری را برای سرمایه‌گذاری و ترید به سمت خود جذب می‌کند. این بازار عظیم به شما امکان می‌دهد تا از نوسانات قیمت دارایی‌های مختلف مالی، علی‌الخصوص جفت ارزها، که قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارند، کسب سود کنید.

برای ورود به این تجارت، ابتدا باید با مفاهیم اصلی این بازار و نحوه معامله در فارکس به طور کامل آشنا شوید. این اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدام شما برای تبدیل‌شدن به یک تریدر موفق در این بازار است. در این مقاله قصد داریم شما را با اصطلاح لات که جزو مهم‌ترین مفاهیم در فارکس است، آشنا کنیم.

لات در فارکس چیست؟

فرض کنید سکه‌هایی از طلای ۱۸ عیار، با وزن‌های ۱۰۰ گرم، ۵۰ گرم و ۲۵ گرم، به‌عنوان سکهٔ تمام، نیم سکه و ربع سکه داریم، آنگاه اگر پول خود را در دو سکه‌ تمام طلای ۱۸ عیار سرمایه‌گذاری کنیم، برای به دست آوردن ارزش این معامله کافی است قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در ۲۰۰ گرم ضرب کنیم. در اینجا سکه‌های طلا، واحدی برای اندازه‌گیری معاملات و ارزش گذاری آن محسوب می‌شد. ارزش معاملات در فارکس نیز با واحد لات سنجیده می‌شود. شما با ضرب کردن نرخ تبادل یک جفت ارز در اندازهٔ لات استفاده شده، می‌توانید ارزش آن معامله را محاسبه کنید. اصطلاح لات یکی از مفاهیم پایه و مهم در آموزش فارکس است. به‌عبارت‌دیگر می‌توانیم بگوییم که لات یک واحد برای معامله جفت ارزهاست که تعداد واحدهای ارزی و اندازهٔ معاملات جفت ارزها در بازار فارکس را مشخص می‌کند.

انواع لات در فارکس

در بازار فارکس، اندازهٔ لات‌ها به چهار دستهٔ اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم:

لات استاندارد

اندازهٔ لات استاندارد در معاملات عادی فارکس برابر با ۱۰۰,۰۰۰ واحد پولی از ارز مورد معامله است. این میزان بزرگ‌ترین واحد حجم معاملات در فارکس را نشان می‌دهد. یک پیپ نیز برابر با یک درصد از یک صدم لات است.

لات استاندارد در فارکس یکی از مهم‌ترین لات‌هاست که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. با استفاده از این لات، آن‌ها قادر خواهند بود که از فرصت‌های بیش‌تری در بازار بهره‌مند شوند. میزان تغییر هر یک پیپ در لات استاندارد برابر با ۱۰ دلار سود یا ضرر است که ریسک این معاملات را بسیار بالا می‌برد. پس برای استفادهٔ لات استاندارد در ترید فارکس، مطمئن شوید که از دانش و تجربهٔ کافی برای معاملات و همچنین مدیریت ریسک مناسب برخوردار هستید.

مینی لات

مینی لات، دومین لات پر حجم در بازار فارکس است که مقدار آن برابر با ۱۰,۰۰۰ واحد از ارز مورد معامله است. هر پیپ در این لات برابر با یک دلار است؛ یعنی با تغییر یک پیپ در نرخ ارز، شما یک دلار سود و یا ضرر می‌کنید. این مقدار لات به شما امکان می‌دهد تا با حداقل میزان سرمایهٔ ۱۰۰ دلار وارد بازار فارکس شوید و از فرصت‌های بیش‌تری بهره ببرید.

میکرولات

سومین لات در بازار فارکس میکرولات است که برابر با ۱۰۰۰ واحد ارز مورد معامله است. با این مقدار لات شما با هر پیپ نوسان معادل ۱۰ سنت سود و یا ضرر می‌کنید. میکرولات برای کسانی که تجربهٔ کافی در بازار فارکس ندارند و یا می‌خواهند با سرمایهٔ کمتری فعالیت خود را در بازار فارکس شروع کنند، می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد.

نانولات

نانولات کوچک‌ترین واحد مبادلات جفت ارزها در فارکس و برابر با ۱۰۰ واحد ارزی است. این لات کوچک‌ترین نوع لات محسوب شده و ارزش هر پیپ سود یا ضرر در این لات برابر با یک صدم دلار است. به علت حجم کم معامله، این لات بیش‌تر توسط معامله‌گران تازه‌کار و بی‌تجربه استفاده می‌شود و برای افراد مبتدی که به تازگی ترید در فارکس را شروع کردند مناسب می‌باشد. با استفاده از نانو لات، هم میزان سرمایهٔ مورد نظر برای شروع معاملات و هم ریسک ضرر کردن در معاملات، به حداقل میزان خود می‌رسد.

نحوه و فرمول محاسبه لات

در بازار فارکس محاسبهٔ لات، یکی از مهم‌ترین عواملی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان سرمایه‌گذاری و ریسک معاملات خود را مدیریت کنید. محاسبهٔ لات کار چندان پیچیده‌ای نیست. اکنون با هم برای یک جفت ارز انواع لات‌های استاندارد، مینی لات، میکرولات و نانولات را محاسبه می‌کنیم.

فرض کنید قیمت جفت ارز یورو/ دلار برابر با ۱.۰۸۴۴ دلار است. برای به دست آوردن انواع لات به این صورت عمل می‌کنیم:

لات استاندارد:

یک لات یورو/ دلار = ۱۰۰,۰۰۰× نرخ تبادل جفت ارز

۱۰۸۴۴۰$ = ۱۰۰,۰۰۰ × ۱.۰۸۴۴

به همین ترتیب لات مینی، میکرو و نانو را محاسبه می‌کنیم.

یک مینی لات یورو/ دلار = ۱۰,۰۰۰ × نرخ تبادل جفت ارز

یک میکرو لات یورو/ دلار = ۱,۰۰۰× نرخ تبادل جفت ارز

یک نانو لات یورو/ دلار = ۱۰۰ × نرخ تبادل جفت ارز

ارتباط لوریج با لات

می‌دانیم که لوریج مبلغی است که یک بروکر فارکس به شما قرض می‌دهد تا بتوانید میزان سرمایهٔ خود را افزایش داده و با سرمایهٔ بیشتری وارد معاملات فارکس شوید. حال برای این‌که ارتباط بین لوریج و لات را توضیح دهیم باید بگوییم که اگر شما پول کافی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشید، مبلغ مورد نیاز شما برای معاملات به اندازهٔ لات مورد نظر، می‌تواند از طریق لوریج تأمین شود. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از ترکیب لات و لوریج، معاملاتی با حجم بیشتر انجام داده و در نتیجه در این تجارت، سود بیشتری کسب کنید. البته این کار ریسک معاملاتی شما را نیز به همان میزان افزایش می‌دهد.

تاثیر لات در میزان سود معاملات

در بازار فارکس پیپ، کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری میزان حرکت قیمت نمادها است. در نتیجه تمام نوسانات قیمت آن‌ها، بر اساس پیپ اندازه‌گیری می‌شود. باتوجه‌به این تعریف، درک این مطلب که محاسبهٔ میزان سود و ضرر در بازار فارکس، بر اساس اندازهٔ لات و میزان سرمایهٔ معامله انجام می‌شود، بسیار آسان است. به عبارتی دیگر، هر چقدر مقدار سرمایه افزایش پیدا کند، میزان سود و یا زیان شما نیز بزرگ‌تر می‌شود. اندازهٔ لات، می‌تواند به همین نسبت، بر روی اسپرد معاملات نیز تاثیر بگذارد.

چگونه میزان لات مناسب را در معامله انتخاب کنیم؟

برای انتخاب لات مناسب در معاملات، باید به چند نکته توجه داشته باشید که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تحمل ریسک

این فاکتور نقش بسیار مهمی در انتخاب لات معاملات فارکس ایفا می‌کند. در زمان انتخاب اندازهٔ لات، باید میزان تحمل ریسک خود را در نظر گرفته و نسبت به جفت ارزی که انتخاب می‌کنید، این میزان را بسنجید. هر چقدر اندازهٔ لات انتخابی شما کوچک‌تر باشد میزان ریسک نیز کاهش می‌یابد؛ اما میزان سود نیز به همان نسبت، کم‌تر می‌شود.

  • میزان سرمایه

شما باید نسبت به اندازهٔ حساب و میزان سرمایهٔ خود، لات مناسب را انتخاب کنید. به طور کلی برای حساب‌های بزرگ‌تر و سرمایهٔ اولیهٔ بیش‌تر، لات استاندارد و مینی لات و برای سرمایه‌های کم‌تر، میکرو لات و نانو لات مناسب‌تر هستند. همچنین، در استفاده از اهرم‌ها آگاهانه عمل کنید و ریسک استفاده از اهرم‌های بالا را در نظر بگیرید.

  • استراتژی معاملات

اگر به‌قصد ترید روزانه و اسکالپینگ جفت ارزها را خریدوفروش می‌کنید، بهتر است از اندازهٔ لات کوچک‌تر استفاده کنید. با این روش میزان ریسک شما کاهش می‌یابد؛ ولی با دفعات زیاد می‌توانید سودهای اندک کسب کنید؛ اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی جفت ارزها را دارید، می‌توانید از اندازه‌های لات بزرگ‌تر مانند لات استاندارد و مینی لات استفاده کنید.

کلام آخر

ما در این مطلب به طور کامل به مفهوم لات در فارکس نحوه محاسبه و انواع مختلف آن پرداختیم امیدواریم این مطالب برای شما مفید و موثر بوده باشد.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋