نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مدت زمان خونریزی بعد از زایمان طبیعی

مدت زمان خون ریزی بعد از زایمان طبیعی

خون ریزی بعد از زایمان طبیعی

خون ریزی بعد از زایمان طبیعی چقدر طول می‌کشه؟ راستش رو بخوای، این یه موضوع طبیعی و عادیه که خیلی از مادرها بعد از زایمان باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن. این خونریزی، که بهش میگن «لوشیا»، شبیه به یه دوره‌ی قاعدگی طولانیه. در این جا قراره با هم دقیق‌تر بررسی کنیم که این خون ریزی چیه، چرا اتفاق میفته و چقدر طول می‌کشه.

خون ریزی بعد از زایمان

خون ریزی بعد از زایمان چیه و چرا اتفاق می ‌افته؟

اول از همه بذار از اول شروع کنیم. وقتی که بچه به دنیا میاد، رحم باید به حالت قبلی خودش برگرده و همه‌ی چیزهایی که تو دوران بارداری تشکیل شدن، مثل جفت و مخاط‌های دیواره رحم، باید از بدن خارج بشن. اینجاست که خون ریزی بعد از زایمان اتفاق میفته. این خونریزی، مثل دوره‌ی قاعدگیه ولی ممکنه مقدار و مدت‌ زمانش بیشتر باشه.

طول مدت خون ریزی بعد از زایمان طبیعی

حالا که فهمیدیم این خون ریزی چرا اتفاق میفته، سوال اصلی اینه که طول مدت خون ریزی بعد از زایمان چقدره؟ جواب این سوال بستگی به بدن هر فرد داره، اما به‌طور معمول، خون ریزی بعد از زایمان طبیعی بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشه. البته ممکنه در بعضی از خانم‌ها این مدت کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشه. در هفته‌ی اول، خون ریزی خیلی زیاده و بعدش کم‌کم کاهش پیدا می‌کنه.

هفته به هفته با خون ریزی بعد از زایمان

حالا بیایم یه نگاهی بندازیم به این که تو هر هفته وضعیت خون ریزی چطوریه:

  • هفته اول: تو این هفته خون ریزی خیلی زیاده. رنگ خون قرمزه و ممکنه با لخته‌های خون هم همراه باشه. این خون ریزی مثل یه قاعدگی شدید و پرحجم می‌مونه.
  • هفته دوم: از هفته دوم به بعد، حجم خون ریزی کم میشه. رنگ خون هم ممکنه تغییر کنه و به رنگ صورتی یا قهوه‌ای در بیاد. این نشون میده که خون ریزی داره کم‌کم قطع میشه.
  • هفته سوم و چهارم: تو این هفته‌ها خون ریزی خیلی کم میشه و ممکنه فقط چند قطره خون ببینی. رنگ خون هم معمولا زرد یا قهوه‌ای روشن میشه. این همون دوره‌ای هست که رحم داره کاملا به حالت اولش برمی‌گرده.

 چه موقع باید نگران بشم؟

هرچند که خون ریزی بعد از زایمان یه موضوع عادیه، اما اگه دیدی که خونریزی‌ات خیلی زیاده، بیشتر از حد معمول طول کشیده یا اینکه بعد از قطع شدن کامل دوره خونریزی، دوباره شروع شده، حتما باید با دکترت تماس بگیری. نشونه‌های نگران‌کننده دیگه‌ای هم وجود دارن که باید حواست بهشون باشه:

  • لخته‌های بزرگ: اگه لخته‌های خونی خیلی بزرگ تو خونریزیت دیدی، ممکنه نشونه‌ای از یه مشکل جدی باشه.
  • بوی بد: اگه خون ریزی بوی بد و ناخوشایندی داشت، می‌تونه نشونه‌ای از عفونت باشه. 
  • تب و لرز: اگه همراه با خونریزی، تب و لرز هم داشتی، بهتره به دکتر مراجعه کنی چون به احتمال زیاد نشونه‌ی عفونته.

 چی کار کنم که خون ریزی ‌ام زودتر قطع بشه؟

تا اینجای مطلب به خون ریزی بعد از زایمان پرداختیم، حالا ممکنه این سوال برات پیش بیاد که چه کارهایی می‌تونی بکنی که خون ریزی زودتر تموم بشه. خب، چند تا نکته هست که می‌تونه بهت کمک کنه:

  • استراحت کن: یکی از مهم‌ترین چیزها اینه که خودت رو خسته نکنی. استراحت کافی داشته باش و خیلی فعالیت سنگین نکن.
  • تغذیه مناسب: تغذیه خوب و مصرف غذاهای مقوی هم می‌تونه به بهبود سریع‌تر بدن کمک کنه.
  • مایعات زیاد بنوش: آب و مایعات زیاد بنوش. این کار هم به بهبود بدنت کمک می‌کنه و هم باعث میشه که خون ریزی زودتر تموم بشه.
  • مصرف داروها و مکمل‌ها: اگه دکترت برات دارو یا مکمل خاصی تجویز کرده، حتما طبق دستور مصرفشون کن. مثلا ممکنه بهت مکمل آهن یا مولتی‌ویتامین بده تا به بدنت توی این دوران کمک کنه. همچنین، اگه دکترت قرص‌های مسکن یا داروهای خاص دیگه‌ای برات تجویز کرده، مصرف اون‌ها رو به موقع انجام بده تا بتونی دردها و مشکلات دیگه‌ای که ممکنه باهاش مواجه بشی رو کنترل کنی.

دوره خون ریزی بعد از زایمان

 سخن آخر

خون ریزی بعد از زایمان طبیعی یه اتفاق کاملا طبیعی و عادیه. این خون ریزی معمولا بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشه و هرچی بیشتر می‌گذره، کمتر میشه. ولی اگه احساس کردی که خونریزی‌ات غیرعادیه یا نشونه‌های نگران‌کننده‌ای داری، حتما به دکترت مراجعه کن. استراحت کن، تغذیه مناسب داشته باش و آب زیاد بنوش تا زودتر به حالت عادی برگردی. همچنین در کنار این نکات، همیشه باید مراقب علائم غیرطبیعی باشی. اگر خون ریزی بیش از حد معمول شد، به همراه تب، لرز، یا بوی بد خون، باید به پزشک مراجعه کنی تا از سلامتیت مطمئن بشی.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋