نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

درمان اضطراب در کودکان کلاس اول

درمان اضطراب کودکان کلاس اولی

استرس و اضطراب کودک کلاس اولی

دلهره، ترس، نگرانی و اضطراب کودکان هنگام ورود به مدرسه تا حدی طبیعی است خصوصا اگر پیش‌دبستانی را تجربه نکرده باشند. اما بهتر است قبل از اینکه فرزندتان را به مدرسه بفرستید شرایطی فراهم کنید که اضطراب و نگرانی او تا حد ممکن هنگام ورود به مدرسه کمتر باشد. اگر فرزندتان دچار چنین اضطرابی است سعی کنید روزهای اول ناگهان فرزند را به تنهایی به مدرسه نفرستید.

به این معنا که والدین حتما همراه فرزند در مدرسه باشند، در صورت لزوم با ناظم درباره این شرایط صحبت کنند و در بخش هایی از مدرسه حضور داشته باشند و فرزند را در مدرسه همراهی کنند و بعد کم کم از فرزند جدا شوند.

اضطراب کلاس اولی‌ها

چرا بچه‌ها از زور اول مدرسه ترس دارند؟

استرس و اضطراب برخی از کودکان ریشه در ترس ناشناخته‌ها دارد، به خصوص اگر مدرسه در یک ساختمان جدید یا یک منطقه جدید قرار داشته باشد. آنها ممکن است نگران پیدا کردن دوست باشند، بلکه ممکن است درمورد تکالیف مدرسه و اینکه آیا مهارت های لازم برای موفقیت را دارند یا نه، نگران باشند.

بعضی اوقات بچه‌ها به دلیل تجربیات قلدری که در مدرسه داشتند، درمورد سال تحصیلی آینده مضطرب و نگران هستند. برای بسیاری از بچه ها، تابستان می‌تواند فرصتی خوشایند برای دوری از رفتارهای بد و طعنه و کنایه باشد. بنابراین با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، ممکن است نگران باشند که مجبور شوند دوباره همان مشکلا را تجربه کنند.

کودکان ممکن است درمورد مسائل مربوط به ظاخر نیز استرس داشته باشند. به عبارت دیگر، بچه‌هایی که در خانواده با مشکلات مالی رو به رو هستند، ممکن است نگران نداشتن لباس و لوازم مناسب باشند. بچه‌های دیگر ممکن است نگران این باشند که به نظر دیگران چگونه دیده می‌شوند، به خصوص اگر تغییر وزن را تجربه کرده باشند، عینکی شده باشند، جوش زده باشند یا اخیرا بلوغ را پشت سر گذاشته باشند.

سایر عوامل استرس‌زا شامل نداشتن دوست صمیمی، جدا شدن از تیم ورزشی، مواجه شدن با یک محیط یادگیری جدید، داشتن یک معلم سخت گیر و عدم ورود به دوره‌های بالاتر است.

اضطراب جدایی چیست؟

اختلال اضطراب جدایی چیزی فراتر از استرس و اضطراب جدایی طبیعی کودک هنگام ترک شرایط آشنا یا والدین است. گاهی تشخیص بین این دو سخت می‌شود اما باید بدانید کودکی که اختلال اضطراب جدایی دارد، معمولا واکنش‌های شدیدی نسبت به جدا شدن از والدین بروز می‌دهد که ممکن است به شکل لجبازی، خشم، پرخاشگری، مشکلات جسمی یا افسردگی بروز پیدا کنند.

از کجا بفهمیم کودک استرس دارد؟

وقتی بچه‌ها مضطرب هستند، ممکن است ندانند که چگونه احساسات خود را در کلمات قرار دهند و آن‌ها را بیان کنند. به همین دلیل، مهم است که والدین بدانند چگونه علائم اضطراب فرزند خود را تشخیص دهند.

این علائم عبارتند از:

  • تغییرات در عادت خوردن و خواب در او مشاهده می‌شود.
  • گاهی اوقات گریه غیرقابل توضیح دارد
  • از درد معده شکایت دارد.
  • چسبیدن به والدین
  • عدم تمایل به مدرسه
  • ظاهرا بیقرار و نا آرام است.

به طور کلی، اگر اضطراب فرزند شما بیش از دو هفته طول بکشد و در زندگی روزمره او اختلال ایجاد کند، می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال اضطراب باشد. حتما در مورد نگرانی‌های خود با پزشک فرزندتان صحبت کنید.

آمادگی برای مدرسه رفتن

چگونه به بچه ها درباره مدرسه آرامش دهیم؟

  • با صحبت کردن در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیوفتد به آنها کمک کنید تا به برنامه‌های جدید و محیط‌های ناآشنا سازگارتر شوند. به آن‌ها اجازه دهید سوالات خود را بپرسند و صادقانه به آنها پاسخ دهید.
  • قبل از شروع سال تحصیلی چندبار با کودکتان به مدرسه بروید.  این کار به او کمک می‌کند با مسیر آشنا شود و اضطراب بازگشت به مدرسه در او کاهش یابد.
  • به کودکان خود یادآوری کنید که چه جیزی مدرسه را به یک تجربه عالی تبدیل می‌کند. گذشته از یادگیری چیزهای جدید و شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه، چسزهای خوب دیگری نیز در مدرسه وجود دارد.
  • به بچه‌ها بگویید که آن‌ها تنها کسانی نیستند که، ممکن است از شروع مدرسه مضطرب شوند. دانش آموزان دیگر نیز احتمالا به همان اندازه اضطراب دارند. به آن‌ها اطمینان دهید که معلم می‌داند بچه‌ها استرس دارند و احتمالا وقت کلاس را جوری مدیریت می‌کند که دانش آموزان احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
  • سعی کنید در گروه‌های آنلاین مدرسه حضور داشته باشید تا بتوانید با والدین دیگر همکلاسی‌های فرنزد خود ارتباط برقرار کنید. اگر فرزند شما از اینکه با دوستان قدیمی خود در یک کلاس نباشد نگران است، به او اطمینان بدهید که هنوز هم می‌تواند با دوستان خود در تماس باشند.

نتیجه‌گیری

در نهایت نکته آخر این است که میزانی اضطراب برای انسان ها کاملا طبیعی و موجب تحرک و حرکتشان می شود، بنابراین پدر و مادرها از دلشوره کم مقدار فرزندانشان نباید نگرانی داشته باشند و اگر این میزان بیش از اندازه شد، با بچه ها در این رابطه صحبت کرده و راه های مختلف اطمینان بخشی به کودکان را امتحان کنند. به طور استثنا گاه پیش می آید که این نگرانی ها ادامه دار شده و مانع از مدرسه رفتن بچه ها می شود و والدین کاری نمی توانند بکنند، در این زمینه می توان به یک مشاور کودک به همراه فرزندتان مراجعه کنید. از تجربیات خود در دوران مدرسه رفتن فرزندانتان برایمان بنویسید.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋