نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

سندرم کوید در پدران چیست؟

سندروم کوید در پدران چیست؟

سندروم کوید چیست؟

بارداری مشکلات خودشو داره؛ اما ممکنه بعضی از این مسائل براتون باورکردنی نباشن. تا به حال در مورد سندروم کوید یا پدران در حال انتظار فرزند، چیزی شنیدین؟! باورتون می‌شه، این موضوع خیلی عجیبه اما واقعاً گاهی اوقات رخ می‌ده؟ برای این که بیشتر با علائم سندروم کوید و چگونگی این سندروم عجیب و غریب آشنا بشین، با ما همراه باشین.

سندروم کوید چیست؟

سندروم کوید چیه و چه موقع رخ می‌ده؟

وقتی یه خانم باردار می‌شه، بدنش تحت تأثیر هورمون‌ها و شرایط بارداری، یه سری تغییرات رو تجربه می‌کنه. بعضی از این تغییرات حتی در خلق و خوی زن باردار هم اثر می‌ذاره. جالبه بدونین سندروم کوید که برای همسر این خانم‌ها رخ می‌ده، هنوز برای خیلیا جای تعجب داره. اما ببینیم این سندروم چیه و چه خصوصیاتی داره.

سندروم کوید وضعیتیه که توی اون، مردی که همسرش بارداره، یه سری علائم و رفتارهایی رو تجربه می‌کنه که مادر در حال تجربه کردنشون هست. مثلاً ممکنه مرد همزمان با همسرش، بدون هیچ دلیل خاصی، دچار اضافه وزن، حالت تهوع صبحگاهی، احساس خستگی، تغییر الگوی خواب و... بشه. حتی در موارد شدیدتری، دیده شده که مرد درد زایمان، درد کمر، افسردگی بعد از زایمان و مواردی شدید و از این قبیل رو هم تجربه می‌کنه. علائم سندروم کوید در مردان رخ می‌ده و هنوز پزشکا نتونستن دلیل مشخصی رو براش پیدا کنن.

علائم سندروم کوید در مردان

بعضی مواقع ممکنه مردان این موضوع رو متوجه بشن؛ اما در مواقعی که مشکل حالت عادی و خفیف داره، خیلی بهش توجه نمی‌شه. سندروم کوید علائمی مثل درد معده و کمر، حالت تهوع، سردرد و بی خوابی، تنگی نفس و خیلی موارد متنوعی رو شامل می‌شه. حتی ممکنه مرد احساس ویار رو هم تجربه کنه! هوس خوردن یه خوراکی که قبلاً بهش علاقه‌ای نداشته، شاید کمی عجیب باشه؛ اما همون سندروم مردان در انتظار پدر شدنه!

چرا سندروم همسران باردار رخ می‌ده؟

ممکنه از خودتون بپرسین که سندروم کوید چرا پیش میاد یا شاید مسئله اصلاً مربوط به بارداری همسر نباشه. همونطور که گفتیم، ممکنه حتی این سندروم وجود داشته باشه اما فرد متوجه نشه که داره مسائلی مشابه همسرش رو تجربه می‌کنه. با این حال گاهی اوقات اینقدر این علائم مشابه می‌شن که نمی‌شه از کنارشون به راحتی گذشت. دلیل سندروم کوید در مردان در اصل دو نوع فیزیولوژیک و روانشناختی رو شامل می‌شه که به بررسی هر کدوم می‌پردازیم.

دلایل روانشناختی کوید

برخی از دلایل سندروم کوید مربوط به بحث روانشناختیه. نظریه‌هایی وجود داره که می‌گه: از نظر روانی ممکنه مرد احساساتی مثل اضطراب، همزاد پنداری با جنین، رقابت و... رو تجربه کنه و این احساسات باعث بشه تا خودش رو به صورت تجربه‌های جسمی نشون بده. حتی برخی از روانشناسا معتقدن که کوید معمولاً در مواقعی رخ می‌ده که در زندگی زن وضعیت غالب‌تری نسبت به مرد داره و احساسات و مشکلاتش مستقیماً روی مرد تأثیر می‌ذاره. در این نظریه، معمولاً این موضوع مد نظر قرار گرفته که کوید دلیل روانشناختی داره و احساسات و عواطف باعث ایجاد این سندروم می‌شن.

دلایل فیزیولوژیک برای سندروم کوید

پزشکای دیگه‌ای هم هستن که نظرشون مربوط به تغییرات فیزیولوژیک بدن پدر هست. مطالعاتی که بر روی پدران در انتظار فرزند انجام شده، نشون می‌ده که مردی که همسرش بارداره، تغییرات هورمونی در برخی از هورموناش مثل تستوسترون، استرادیول، کورتیزول و پرولاکتین ایجاد می‌شه. حالا دلیل این تغییرات هورمونی چندان شناخته شده نیست و جای بحث داره. به همین علته که از نظر فیزیولوژیک نیز پدران هم ممکنه یه سری مشکلات گوارشی، جسمی و خلق و خویی رو در حین بارداری خانم‌هاشون تجربه کنن.

انتظار برای به دنیا اومدن نوزاد

کوید در چه زمانی رخ می‌ده؟

حال ممکنه این سوال پیش بیاد که سندروم کوید از چه زمانی شروع می‌شه و تا کی ادامه داره. به طور معمول کوید در اواخر سه ماهه اول بارداری شروع می‌شه. یعنی دقیقاً همون موقع که مادر در حال تجربه حالات غیرعادی بارداریه. از طرفی ممکنه تا چند هفته پس از زایمان مادر هم این مسائل ادامه داشته باشن. مثلاً پدر حس کنه که افسردگی گرفته. مثل همون افسردگی پس از زایمان که مادرا تجربه می‌کنن.

به طور کلی دلیل سندروم کوید در مردان هنوز هم به طور کامل شناخته نشده و بیشتر به صورت نظریه است. شاید بشه این مسئله رو یه جور هم‌زاد پنداری یا درک عواطف و احساسات همسر باردار دونست. حتی گاهی اوقات این سندروم خیلی شدیده و مرد نیاز داره تا درمان‌هایی مثل دارو درمانی، مشاوره با روانشناس و... رو در برنامه‌های خودش قرار بده.

 

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋