نی نی های بامزه

نی نی های بامزه

برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مشکل بلع در کودکان، علل و درمان

مشکل بلع در کودکان علل و درمان

مشکل بلع کودکان

 در زبان عامیانه دیسفاژی به معنی مشکل بلع در کودکانه. زمانی کودک عزیز شما با این مشکل مواجه میشه که غذا و مایعات از راه دهان به راحتی نمی‌تونه مسیر اصلی بلع رو طی کنه. در این شرایط معمولا عبور غذا توی مسیر اصلی بلع از گلو به مری و معده دچار مشکل می‌شده. پس شما مادر عزیز می‌تونید با مطالعه این مقاله کوتاه با دلیل اصلی بروز مشکل بلع در کودکان و روش‌های درمانی این مشکل آشنا بشین.
مشکل بلع در کودکان علل و درمان

علت اصلی بروز مشکل بلع در کودکان چیه؟

اولا باید بدونید که بلع در چهار مرحله اصلی اتفاق می‌افته. حالا زمانی ما می‌تونیم بگیم که کودک ما مشکل بلع غذا داره که در یکی یا چند تا از این مرحله ها اختلال ایجاد بشه. بروز اختلال در بلع غذای کودک می‌تونه یک مشکل طولانی مدت و مزمن باشه. یا اینکه به طور ناگهانی برای کودکان اتفاق بیفته. اگر در شرایطی قرار گرفتین که کودک شما به طور ناگهانی با مشکل بلع غذا مواجه شد بهتره تا اولین امکانی رو که در نظر می‌گیرید گیر کردن چیزی در مسیر بلع غذای کودک و به ویژه مری باشه. اما اگر مشکل بلع همراه با تب باشه احتمال اینکه کودک شما در ناحیه گلو دارای عفونت باشه خیلی زیاده. در نهایت باید به این نکته توجه کنید که خود مشکل بلع در کودکان عموما نشانه‌ای برای یک مشکل دیگه در سلامتی کودک عزیز شماست.

کدام کودکان بیشتر در معرض بروز مشکل بلع هستند؟

یادتون باشه که گاهی بیماری‌ها می‌تونن سبب بلع ضعیف کودک بشن. در نهایت در ادامه با شما مادر عزیز به بررسی برخی از دلایل بروز مشکل بلع در کودکان می‌پردازیم. به دنیا اومدن کودکان نارس یکی از دلایل اصلی داشتن بلع ضعیف در کودکه. مشکلات مادرزادی مانند شکاف لب و کام هم می‌تونه سبب ایجاد این مشکل در کودکان بشه. تحت فشار قرار گرفتن مری توسط اعضای دیگه بدن، مشکلات دندانی مثل اوربایت ( همپوشانی دندان بالا و پایین)، تاخیر در رشد، بیماری‌هایی که بر نحوه فعالیت اعصاب و ماهیچه‌ها تاثیر می‌ذارن از دلایل دیگه برای بروز این مشکل هستن. بیماری ریفلاکس معده ( بازگشت غذا از معده به مری)، گیر کردن اجسام خارجی در مسیر مری، انجام عمل تراکئوستومی( سوراخ نمودن گلو برای تنفس)، بزرگی زبان و لوزه‌ها و همچنین نا‌هنجاری در استخوان‌ جمجمه و ساختارهای دهان و گلو هم می‌تونه باعث ایجاد اختلال در عمل بلع کودک بشه.

علائم دیسفاژی یا مشکل بلع در کودک چیه؟

مشکل بلع ممکنه در هر کودکی علائم متفاوتی رو ایجاد کنه. اما در حالت کلی بعضی از علائم هم وجود دارند که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتن. در نهایت برای شناخت بیشتر شما مادر عزیز برخی از این علائم رو با هم مرور می‌کنیم. گاهی مادران شاهد تغییر در ساختار بدن کودک و در نهایت قوس شدن و یا سفت شدن بدن هستن. زمانی که با این علامت مواجه شدید باید احتمال مشکل در بلع رو در نظر بگیرین. گاهی هم کودک بعد از خوردن و آشامیدن از درد‌ قفسه سینه شکایت می‌کنه.

احساس خفگی و سرفه‌های شدید بعد از خوردن و آشامیدن هم از نشانه‌های رایج برای مشکل بلع در کودکانه. گاهی هم بچه‌ها از مشکلاتی مثل چسبیدن غذا یا مایعات در گلو و یا وجود یک توده در مسیر بلع شکایت می‌کنن که نشانه‌ایی در اختلال بلع کودکه. نق زدن در وقت تغذیه و آهسته خوردن غذا توسط کودک رو هم باید جدی بگیرین. ابتلای زیاد کودک به بیماری‌های عفونتی تنفسی و مشکل در مکیدن و بلعیدن غذا یا قورت دادن مکرر یک لقمه غذا هم می‌تونه از نشانه‌های دیگه‌ای برای مشکلات بلع غذا در کودک باشه. اما شاید علامتی که مادرها رو بیشتر نگران می‌کنه کاهش وزن کودک و عدم هوشیاری اون در هنگام غذا خوردن باشه. در نهایت اگر در هنگام غذا خوردن کودک با هر کدوم از این علائم مواجه شدید نسبت به طی مراحل مراقبتی و تشخیصی به یک پزشک متخصص مراجعه کنین.

روش تشخیص دیسفاژی در کودک چیه؟

زمانی که برای بررسی دلیل بروز مشکل بلع غذا در کودک به متخصص مراجعه می‌کنیم در ابتدا متخصص نسبت به بررسی وضع سلامت کودک اقدام می‌کنه. گاهی برای بررسی اینکه در بدن کودک عفونت خاصی وجود نداره متخصص آزمایش خون برای کودک شما تجویز می‌کنه. حتی برای بررسی‌های دقیق‌تر گاهی نیازه تا اقدام به تصویر‌برداری و حتی انجام آزمایشات تکمیلی بشه. پس در این شرایط حتما با پزشک متخصص خودتون همکاری کنین.
مشکل بلع در کودکان علل و درمان

روش درمان اختلال بلع در کودک چگونه است؟

روش درمان دیسفاژی در کودک به موارد متفاوتی وابسته است. برای درک بهتر این مشکل باید به این موضوع توجه کنین که شدت بروز این بیماری به سن، سلامت عمومی بدن کودک و علائم بیماری وابسته‌ست. در نهایت شدت بروز مشکل هم می‌تونه در تشخیص و انتخاب روش درمان به متخصص کمک کنه. در مراحل شدید‌تر این بیماری نیازه تا کودک تحت کاردرمانی قرار بگیره. در این شرایط انجام عمل بلع برای کودک کمی راحت‌تر می‌شه. همچنین گاهی به والد توصیه می‌شه تا به جای خوراندن غذاهای سفت و یا خیلی رقیق از مواد غلیظ تری مثل انواع پوره‌ها برای تغذیه کودک استفاده کنن.

نی نی های بامزه
نی نی های بامزه برای نی نی ها، خانواده، زنان، مادران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋