azita niazi

azita niazi

توسط ۱۶ نفر دنبال می شود
 ۳۲ نفر را دنبال می کند

شفافیت دندان یا بلیچینگ، از روش های کم هزینه و کارا

 

از بلیچینگ دندان، برای سفید و شفاف کردن دندان های زرد، کدر و تیره شده استفاده می شود. روشی مناسب با هزینه پایین که می تواند تغییر رنگ دندان را که در اثر مواردی از قبیل خوردن غذا، خوراکی ها و استعمال دخانیات می باشد، به حالت عادی و شفاف خود بازگرداند. البته میزان و نحوه تغییر رنگ دندان باعث می شود از روش هه و انواع مختلف بلچینگ دندان مانند روش خانگی، لیزر و فوری استفاده شود. در ادامه در رابطه با اینکه؛ بلیچینگ دندان چیست و چگونه و با چه روش هایی انجام می شود و همچنین در خصوص مزایا، معایب و عوارض بلیچینگ دندان نیز صحبت خواهیم کرد.

 

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش درمانی بسیار تخصصی است که می‌تواند لکه ها و رنگ های غیر طبیعی دندان های شما را از بین برده و به دندانهای شما رنگ طبیعی دهد. در نظر داشته باشید که این روش تنها برای دندان های طبیعی است و روی روکش ها و ایمپلنت ها کاربردی ندارد. در واقع در این روش رنگدانه های غیرطبیعی که روی دندان‌های شما ایجاد شده با استفاده از هیدروژن پراکسید، اکسید شده و از بین میروند.

با توجه به روش‌های زیادی که برای سفید کردن دندانها وجود دارد، بلیچینگ دندان را میتوان یک روش کاملا علمی و عملی دانست. در این روش با استفاده از پراکسید هیدروژن لکه ها و رنگ‌های غیر طبیعی روی دندان‌های شما اکسید می شود. این روش مانند هر روش دیگری دائمی نیست اما می تواند برای مدتی طولانی رنگ طبیعی به دندان های شما هدیه دهد و به دلیل صرفه اقتصادی و هزینه مناسب، می توانید هر یک سال یکبار این فرایند سفید کردن دندان را انجام دهید.

 

انواع بلیچینگ دندان و مراحل انجام آن

اگر قصد سفیدکردن دندان های خود را به روش بلیچینگ دندان دارید، باید ابتدا به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و بعد از آن شما دو پیشنهاد و روش برای انجام کار خود دارید، از روش خانگی بلیچینگ، روش حرفه ای در مطب دندانپزشک و یا روش اینترنال را انتخاب کنید که هر کدام دارای معایب و مزایای خاص خود می باشد که می‌توانید متناسب با شرایط خود یکی از این سه روش را انتخاب نمایید.

روش خانگی (in home)

روش خانگی (in home) بلیچینگ دندان

 

در این روش همانطور که از اسم آن پیدا است می‌توانید بیشتر فرایند بلیچینگ دندان را در خانه انجام دهید، به این صورت که ابتدا به مطب دندانپزشک رفته تا متخصص ارتودنسی از دندان های شما قالبی تهیه کند و به شما دهد. سپس خود شما باید در خانه مواد را بر اساس اندازه هایی که دکتر به شما گفته در قالب دندان های خود ریخته و مطابق دستور دندانپزشک استفاده نمایید. توجه کنید که زمان دقیق استفاده و مقدار دقیق مواد (که معمولا 3 تا 20 درصد هیدروژن پراکسید توصیه می‌شود ) را بر اساس توصیه های پزشک خود استفاده نمایید.

از مزیت های این روش این است که شما در خانه این کار را انجام میدهید، پس نیاز به رفتن با تعداد بالا به مطب دندانپزشک ندارید. البته این روش یک ایراد اساسی دارد، اینکه ممکن است از ترکیبی اشتباه استفاده نمایید و حساسیت هایی برای لثه ها و بافت های نرم دهان شما ایجاد شود؛ زیرا اگر مواد بلیچینگ دندان ها در مدت زمان زیادی روی دندان های شما باقی بماند، باعث ایجاد حساسیت می شود و این حساسیت غیر از بافت های نرم می‌تواند متوجه دندان ها نیز باشد.

روش حرفه ای در مطب (in office)

روش حرفه ای در مطب (in office) بلیچینگ دندان

 

در این روش شما باید برای انجام فرایند بلیچینگ دندان های خود به مطب دندانپزشکی رفته و در آنجا با استفاده از لوازم و ابزار بسیار دقیق و حرفه ای برای شما بلیچینگ دندان ها انجام شود. در این روش بین 15 تا 44 درصد از پراکسید هیدروژن استفاده می‌شود که این مقدار به دلیل اینکه در مطب مورد استفاده است و با نظارت دندانپزشک، حساسیتی را ایجاد نخواهد کرد و این یکی از مزایای این روش است اما همانطور که گفتیم این روش در مطب دکتر انجام می‌شود و شما باید زمان بیشتری برای رفتن به مطب دکتر اختصاص دهید که این هم از معایب این روش است.

روش اینترنال

این روش مخصوص تمام دندان ها نیست، بلکه مناسب دندان هایی است که به دلیل پر کردن و یا عصب کشی و استفاده از مواد ترمیم دندان، تغیر رنگ داده اند. این روش به این صورت است که مواد مخصوص برای سفید کردن دندان استفاده می کنند که بلیچینگ داخل کانال نام دارند. این طی چند جلسه انجام شده و در نهایت روی تاج دندان را با مواد همرنگ دندان  مانند کامپوزیت می پوشانند.

روش اینترنال بلیچینگ دندان

 

ماندگاری و طول عمر بلیچینگ دندان

باید گفت که این روش هم مانند هر روش دیگری در دندانپزشکی، دائمی نمی‌باشد و نیاز به تمدید دارد، اما مدت زمان دوام بلیچینگ دندان از روش های طبیعی و سنتی سفید کننده مانند جوش شیرین و لیمو، خیلی بیشتر است. توجه داشته باشید که این روش و مواد مورد استفاده در آن هیچ خطری برای شما ندارد، حتی در روش خانگی آن که امکان ایجاد حساسیت وجود دارد، با رعایت نکات ایمنی و توصیه های دندانپزشک می‌توانید از این عوارض و حساسیت ها جلوگیری کنید. درست است که این روش نیاز به تمدید دارد و شما باید به طور مرتب (حداکثر یک سال) به دندانپزشکی مراجعه کنید، اما به یاد داشته باشید که داشتن دندان های سفید و تمیز که می‌تواند تاثیرات زیادی بر چهره شما بگذارد، میتواند ارزش این مراجعات را داشته باشد.

سوالات متداول

آیا بلچینگ دندان همان جرم گیری دندان است؟

هدف جرم گیری؛ از بین بردن پلاک و باکتری های دهان است که روی دندان ها جمع شده اند و باعث پوسیدگی و بوی بد دهان نیز می شوند. در نتیجه هدف اصلی جرم گیری، مقاصد درمانی و سلامتی است، در حالی که بلیچینگ؛ هدف اصلی آن زیبایی، سفید شدن و شفافیت دندان است. البته بلیچینگ نیز در بهداشت دهان و رفع بوی بد دهان نیز موثر است. در نهایت از بلیچینگ دندان مانند پیوند لثه، برای زیبایی دندان نیز استفاده می شود.

بلیچینگ همان سفیدکردن دندان ها است؟

بسیاری از افراد این دو فرایند را مانند هم می دانند و تصور می‌کنند، هر دو یکی هستند؛ اما اینگونه نیست. فرایند سفیدکردن دندان ها و بلیچینگ دندان با هم متفاوت اند؛ اما هر دو یک نتیجه را دارند. در واقع سفید کردن دندان ها یک فرایند ساده است که تنها سطح دندان ها از آلودگی ها پاک می‌کند و در این فرایند از موادی معمولی مانند آن چه در خمیر دندان ها و شوینده ها است، استفاده می‌شود؛ اما در بلیچینگ دندان فرایند سفیدکردن دندان ها، یک فرایند پیچیده تر است که بسیار کاربردی است.

برای سفیدی و زیبایی دندان؛ کامپوزیت بهتر است یا بلیچینگ؟

این سوال که بلیچینگ دندان بهتر اس یا کامپوزیت، صحیح نیست. چرا که در افراد مختلف باید پاسخ متفاوتی دهیم. اگر تغییر رنگ شدید باشد و دندان ها منظم و ردیف نباشند؛ قطعا کامپوزیت بهتر است، اما اگر تغر رنگ خفیف تر و فرم دندان ها یک دست و منظم باشد؛ قطعا بلیچینگ بهتر است. البته ماندگاری کامپوزیت و لمینت بیشتر از بلیچینگ است و هزینه بلیچینگ خیلی کمتر از کامپوزیت و لمینت است. در نتیجه با توجه به بودجه و فرم دندان های خود؛ بهترین روش را برای زیبایی و سفیدی دندان انتخاب کنید.

حرف آخر

باید در نظر داشته باشید که بلیچینگ دندان ها یک روش کاملا علمی برای سفید شدن دندان های شما است. که می‌توانید با خیالی راحت و اطمینان کامل با استفاده از این روش رنگ طبیعی دندان های خود را بازگردانید. جهت ماندگاری بلچینگ؛ به بهداشت دهان و دندان بیشتر اهمیت دهید. منبع

azita niazi
azita niazi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋