آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

تاثیر ورزش بر بدن کودکان

تاثیر ورزش بر بدن کودکان

ورزش عامل همه جانبه برای رشد کودک!

زمانی که ورزش می کنید، تمام سیستم های بدن شما، به فعالیت عضلات پاسخ می دهند. زیرا بدن باید انرژی لازم را برای این عضلات تأمین کند. بنابراین، زمانی که کودکان به صورت منظم ورزش می کنند، با تکرار حرکات ورزشی پاسخ دهی سیستم های بدن آنها بهتر شده و این سیستم ها کارآمدتر و سازگارتر می شوند.

یکی دیگر از تاثیرهای مفید ورزش بر بدن، ارتقاء تعادل و هماهنگی بدن می باشد. این امر به ویژه زمانی که کودک بزرگ می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با افزایش تعادل و هماهنگی بدن، شما می توانید از افتادن و آسیب دیدگی هایی که منجر به شکستگی استخوان ها می شود پیشگیری کنید.
 

تاثیر ورزش بر کودکان

اجتماعی شدن و ورزش

1. بروز شخصیت اجتماعی

محیط‌های ورزشی یک فضای شاد و محیط آزاد برای معاشرت و تخلیه هیجانات کودکان هستند. یکی از عواملی که باعث تقویت روابط اجتماعی در کودکان می‌شود، تغییرات جسمی و فیزیکی آن‌هاست. کودکان تواندمندی‌های خود را در معرض دید هم‌گروهی‌ها، مربی و حتی تماشاچیان می‌گذارند و با این کار، ارتباط اجتماع در آنها پرورش می‌یابد. علاوه براین، کودک در چنین محیط‌هایی با تغییرات عاطفی و شخصیتی دیگران آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد چگونه با هر فرد بسته به روحیاتش ارتباط برقرار کند.

2. رعایت احترام به قوانین اجتماعی

شخصیت اجتماعی کودکان، نشان دهنده رشد سالم و طبیعی ذهن آنهاست. با توجه به اینکه انجام فعالیت‌های ورزشی براساس قوانین و مقررات مخصوص به هر رشته است و رعایت این این قوانین برای تمام افراد تیم الزامی است، کودک با این قوانین آشنا می‌شود و یادمیگیرد که به قوانین جمعی احترام بگذارد و آن‌ها را رعایت کند. در واقع، ورزش موقعیتی است که در آن کودک رعایت قوانین و مقررات اجتماعی را آموزش می‌بیند.

3. خود اتکایی و توانایی حل مسئله

یکی از نگرانی‌های والدین درمورد کودکشان بیشتر در مورد عدم علاقه به یادگیری حل مسئله است. اینکه کودک نتواند به تنهایی از پس وظایف خود برآید. امری دلهره آور برای والدین است. در ورزش، موضوع یادگیری و آموزش حل مسئله به کودکان، بیشتر مورد توجه است. بیشتر والدین از وابستگی کودکشان شکایت دارند. زمانی که کودک تخت آموزش ورزشی قرار می‌گیرد که در تمرینات، تنها با افزایش حس رقابت پذیری، بتواند بیشتر بر توانایی‌های فردی خود تکیه کند.

ورزش و روان کودک

1. رفع آشفتگی فکری

امروزه بیشتر خانواده‌ها به دلیل مشکلات مالی، سیستم تک فرزندآوری دارند یا اینکه اختلاف سنی زیادی بین فرزند اول و دوم آن‌ها وجود دارد. در برخی دیگر از خانواده‌ها نیز به دلیل شاغل بودن مادر، کودکان بیشتر اوقات تنها هستند. تنهایی کودکان، کی نواختی محل زندگی و حتی مشاجره والدین می‌تواند باعث استرس و آشفتگی فکری در آنها شود و این کودکان در بزرگسالی این تروما را با خود وارد اجتماع می‌کنند. زمانی که کودکان در یک محیط ورزشی قرار می‌گیرند دیگر احساس تنهایی نمی‌کنند و با تخلیه هیجانات، آشفتگی‌های فکری از آن‌ها دور می‌شود و این گونه شما کودکان شادتر با روانی سالم‌تر خواهید داشت.

2. افزایش قدرت کنترل احساسات

زمانی که کودک در مسابقه ورزشی مغلوب می‌شود، یاد می‌گیرد که شکست را بپذیرد و تلاش کند که برای بار بعدی بر حریف غلبه کند. او در پیروزی‌های خود یاد می‌گیرد که مغرور نشود، زیرا حریفان قوی تر از او نیز وجود دارند. همه این عوامل باعث می‌شود تا کودک در اجتماع بتواند احساسات خود را کنترل کند.

تاثیر ورزش بر بدن کودکان

ورزش برای کودکان به معنای بازی و فعالیت بدنی است. کودکان در زنگ ورزش مدرسه، زنگ تفریح، کلاس رقص یا تمرین فوتبال در کوچه، دوچرخه سواری، یا زمانی که گرگم به هوا بازی می کنند در حال ورزش هستند. هر کسی می تواند از مزایای ورزش منظم بهره مند شود. مزایایی که کودکان فعال و پر انرژی تجربه خواهند کرد عبارتند از:
. ماهیچه ها و استخوان های قوی تر
. بدن لاغر تر
. خطر پایین تر اضافه وزن
. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
. کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون

ورزش‌های مناسب جهت تقویت مهارت‌های حرکتی

کودکان با افزایش سن و رسیدن به 5 سالگی باید روزانه حداقل 3 ساعت ورزش کنند تا رشد اندام حرکتی آن‌ها به حد اعلی برسد. معمولا در این سنین رشته مورد علاقه خود را پیدا کرده و اگر به صورت برنامه‌ریزی شده ادامه دهند، چه بسا به یک ورزشکار حرفه‌ای هم بدل شوند و آینده خود و خانواده خود را بسازند. پس حال که با تعدادی از فواید ورزش برای کودکان آشنا شدید.

از جمله فعالیت های مناسب جهت افزایش مهارت‌های حرکتی می‌توان به مواردی از قبیل شنا، دویدن، کوه‌نوردی، اسکوتر، پیاده‌روی، اسکیت و بازی‌های پرتاب و گرفتن (ارسال و دریافت) اشاره کرد. لیست دیگر ورزش‌های مفید برای تقویت مهارت‌های حرکتی بدین صورت است:
. صخره‌نوردی
. ژیمناستیک
. هنرهای رزمی چون تکواندو و کاراته
. پهلوانی و کشتی
. تنیس
. دوچرخه‌سواری

 

تاثیر ورزش بررشد  کودکان

انجام حرکات کششی و مقاومتی

1.
 افزایش استحکام استخوان‌ها

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد به طور معمول در دهه دوم زندگی خود یعنی از سن 20 الی 30 سالگی، توده استخوانی خود را به مرور از دست می‌دهند. به همین دلیل بچه ها با انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف باید قبل از این سن و رسیدن به محدودیت، توان تراکم استخوان خود را شکل داده تا دچار پوکی استخوان نشوند. پس یکی دیگر از فواید ورزش برای کودکان تشکیل استخوان بندی محکم در آن ها است.

   2. افزایش رشد قد

با اینکه قد افراد و رشد قد کودکان به میزان بسیاری زیادی به ژنتیک هر فرد مرتبط می‌شود و به قد افراد خانواده وابسته است؛ ولی نوع تغذیه و چگونگی زندگی افراد نیز در این مهم تاثیرگذار می‌باشد. همچنین آن ها در سنین ابتدایی با انجام یک رشته که متمرکز بر انجام حرکات پرشی و کششی است، می‌تواند در روند رشد قد بچه ها تغییراتی ایجاد کرده و باعث افزایش قد آن‌ها شود.

برای مثال بسکتبال و والیبال، برای رشد قد بسیار مفید است. پس یکی دیگر از فواید ورزش برای کودکان، افزایش رشد قد آنان است.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋