آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

تعیین ویژگی های ظاهری نوزاد

تعیین ویژگی های ظاهری نوزاد

ویژگی‌های ظاهری نوزاد

«بچه‌ی من چه شکلی می‌شه؟» این سوال بی‌شک تا حالا از ذهن همه‌ی ما عبور کرده. اهمیت این مسئله زمانی که بارداری اتفاق می‌افته به اوج خودش می‌رسه. قطعا یکی از هیجان‌انگیزترین دغدغه‌های والدین، اینه که پیش‌بینی کنن نوزادشون شکل کی می‌شه. آیا قراره مثل مادربزرگ پدری، چشم‌های آبی داشته باشه؟ آیا قراره یه انسان قد بلند بشه؟ رنگ موهاش چه رنگی می‌شه؟  

به طور کلی نظرات مختلفی درمورد پیش‌بینی ویژگی های ظاهری نوزاد بیان شده. یک سری نظریات بر اساس اصول علمی به این سوال پاسخ می‌دن و یک سری هم بر اساس باورهای فرهنگی خاص. در این مقاله قراره که به بررسی نظریات علمی ثابت شده بپردازیم و بفهمیم که ویژگی ظاهری نوزاد چطوری تعیین می‌شه. اگه شما هم به این موضوع علاقه دارید این مقاله برای شماست. با ما همراه باشید.

محیط یا ژنتیک؟

چه چیزی ویژگی های ظاهری نوزاد رو تعیین می‌کنه؟ ژن‌ها یا محیط؟

یکی از مهم‌ترین جدال‌هایی که در تعیین ویژگی‌ های ظاهری نوزاد وجود داره، مسئله‌ی طبیعت در برابر تربیته. بسیاری از دانشمندان معتقدن که محیط ویژگی و صفات یک نوزاد رو شکل می‌ده. در مقابل، زیست‌شناسان ادعا می‌کنن که عامل اصلی شکل‌گیری صفات نوزاد، فقط ژنتیک

تا سال‌ها جدال بین این دو مکتب در تعیین ویژگی های ظاهری نوزاد ادامه داشت تا اینکه امروزه با پیشرفت علم، هر دو نظریه تایید شدن. طبق تحقیقات دانشمندان، این ژن‌های موروثی از والدین هستن که صفات ظاهری نوزاد رو شکل می‌دن. با این حال، این صفات می‌تونن تحت تاثیر محیط تغییر کنن. برای مثال، قد یه نوزاد توسط وراثت و ژنتیک اون تعیین می‌شه اما همین قد می‌تونه با داشتن یه رژیم غذایی غنی و محیط خوب تغییراتی کنه!

 نوزاد شبیه پدرش خواهد شد یا مادر؟

این سوال یکی از مهم‌ترین سوالاتی هست که ذهن والدین رو درگیر می‌کنه. خیلی از مواقع والدین می‌خوان بدونن که نوزاد اونها دقیقا شکل کدوم‌شون خواهد شد؟ آیا شبیه مادر می‌شه یا پدر؟ آیا از هردو نفر به طور مساوری ویژگی ظاهری رو به ارث خواهد برد؟

در جواب باید بگیم که نوزاد به طور کلی دو گروه ژنوم رو از طرف پدر و مادر با وراثت دریافت می‌کنه. ترکیب و فعال شدن هرکدوم از این ژن‌ها، ویژگی های ظاهری نوزاد رو تعیین خواهد کرد. طبق اظهارات دانشیار، دونگیو جیا، تعیین صفات نوزاد به چگونگی ترکیب ژن‌ها بستگی داره و این مسئله اصلا قابل پیش‌بینی نیست. یعنی نمی‌تونیم با قطعیت بگیم نوزاد دقیقا شبیه کی خواهد شد. هر کروموزوم حاوی صدها ژن مختلفه که از اجداد والدین نوزاد به ارث رسیده. به همین خاطر، ممکنه ژنی در نوزاد فعال بشه که در مادر و پدر فعال نبوده و نوزاد ویژگی متمایز از والدین خودش پیدا کنه!

تعیین ویژگی های ظاهری نوزاد، رنگ چشم

رنگ چشم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در ویژگی های ظاهری نوزاد محسوب می‌شه. اکثر والدین به اولین نکته‌ای که در ظاهر نوزاد تازه‌ متولدشون دقت می‌کنن، رنگ چشمه. چشمای نوزاد چه رنگیه؟ اکثر افراد دوست دارن بدونن که چی باعث می‌شه که یه نوزاد با چشم‌های رنگی به دنیا بیاد؟

وراثت مهمترین عاملی هست که رنگ چشم یک نوزاد رو تعیین می‌کنه. تا مدت‌ها قبل دانشمندان معتقد بودن که یه ژن وجود داره که غلبه کردن یا نکردنش باعث می‌شه که نوزاد چشم قهوه‌ای بشه یا چشم رنگی. با این حال، تحقیقات در سال‌های اخیر ثابت کردن که در تعیین رنگ چشم، چند ژن با ذخیره‌های رنگدانه که ملانین نام دارن دخیل هستن. برای مثال افرادی که رنگدانه یا ملانین بیشتری توی عنبیه داشته باشن، احتمالا چشم قهوه‌ای می‌شن!

تعیین ویژگی های ظاهری نوزاد، قد

«این نوزاد قد بلند می‌شه چون مامان و باباش قد بلند هستن.» احتمالا این جمله رو تا حالا بارها شنیدن. قد هم یکی از ویژگی‌ های ظاهری نوزاد هست که تا 80 درصد تحت تاثیر وراثت قرار داره. به عبارت دیگه، معمولا والدین بلند قد، نوزادهای بلند قد و والدین کوتاه قد نوزادهای کوتاه قد دارن. با این همه، این قضیه 100 درصد نیست. آهنگ رشد قد بچه‌ها تا 20 درصد می‌تونه تحت تاثیر محیط قرار بگیره. اگر نوزاد در دوران بارداری مادر، کلسیم کافی دریافت کنه و بعد از تولد، رژیم غذایی غنی داشته باشه، محیط بر وراثت غلبه می‌کنه و اون بچه از لحاظ قدی رشد می‌کنه!

رنگ موی نوزادان چطور خواهد بود؟

مو یکی از  ویژگی های ظاهری نوزاد هست که به شدت تحت تاثیر وراثت قرار داره. اینکه هر ژن فعال شده در جنین چقدر ذخیره‌ی رنگدانه یا ملانین داشته باشه، رنگ نهایی مو رو تعیین خواهد کرد. طبق تخمین موسسه‌ی ملی بهداشت، حدود 90 درصد از مردم دنیا، موهایی به رنگ قهوه‌ای و مشکی دارن. ژن‌هایی که این دو رنگ رو فعال می‌کنن، معمولا دارای ملانین زیادی هستن. درحالی که در موی بلوند، ذخایر ملانین بسیار کمتره و موی قرمز هم جنس ملانین متفاوتی از سایر رنگ موها داره.
 

رنگ پوست نوزاد

وراثت، عامل کلیدی تعیین رنگ پوست نوزاد

رنگ پوست نوزاد شما، مستقیما تحت تاثیر ذخایر ژنی که به ارث میبره قرار داره. این ویژگی ظاهری نوزاد، ممکنه حتی تحت تاثیر اجداد چند نسل شما قرار بگیره. برای مثال، بارها دیده شده که یه زوج سفید پوست صاحب یه فرزند سیاه پوست شدن. وقتی که شجره‌نامه‌ی این زوج بررسی شده، مشخص شده که یکی از اجداد اونها سیاه پوست بوده! با این حال، دانشمندان معتقدن که رنگ پوست نوزاد، ترکیبی از رنگ پوست اجدادی مادر و پدر خواهد بود. مثلا اگر تمامی اجداد مادر سفید پوست و اروپایی باشن اما اجداد پدر آسیایی و زرد پوست باشن، احتمالا رنگ پوست نوزاد کمتر از مادر سفید می‌شه اما مثل اجداد پدری هم زرد نیست. در ضمن دانشمندان معتقدن که مواردی مثل کک و مک مستقیما از والدین به نوزادان به ارث می‌رسه.

در آخر باید بگیم که عوامل خیلی زیادی دست به دست هم می‌دن تا ویژگی های ظاهری نوزاد شما رو بسازن. با این همه نوزاد شما با هر ظاهری، مثل یه لوح سفید می‌مونه. موجودی که با تربیت شما مسیر و سرنوشتش مشخص خواهد شد. پس نوزاد خودتون رو با هر ویژگی ظاهری، به عنوان یک موجود منحصربه‌فرد به رسمیت بشناسین و برای خوشبختیش تلاش کنین.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋