آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

آشنایی با عوارض هماتوم بارداری

آشنایی با عوارض هماتوم بارداری

 عوارض هماتوم بارداری

"هماتوم بارداری " یک عارضه نادر است و در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. این مشکل به این شکله که خون، داخل رحم یا اطراف اون جمع می‌شود. علائم این بیماری خونریزی و شکم درده و مشکلاتی مثل سقط جنین رو به‌وجود می‌آورد.

هماتوم بارداری به این دلیل که ممکنه به مادر و حتی خود جنین آسیب زیادی برساند برای خیلی از خانم‌ها نگران‌کننده است. بنابراین، شناخت دقیق این بیماری، علل ایجاد اون، عوارض و راه‌های درمانش اهمیت زیادی دارد. تو این مقاله، قراره که به بررسی عوارض هماتوم بارداری، مثل عوارض جسمی و روانی برای مادر و جنین، دلایل ایجاد این عارضه و عوامل خطرزا در هماتوم بارداری بپردازیم.

خونریزی ناشی از هماتوم بارداری

عوارض هماتوم بارداری بر روی جنین

هماتوم بارداری، میتونه هم برای مادر و هم برای جنین عوارض خیلی بدی داشته باشد. تو این قسمت از مقاله به بعضی از این عوارض برای جنین اشاره شده است:

  • کاهش جریان خون به جنین: هماتوم بارداری ممکنه باعث فشار بر روی رحم و عروق اطراف رحم شود که این مسئله باعث کاهش جریان خون به جنین می‌شود. این عارضه می‌تونه با کم کردن اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز جنین از رشد مناسب نوزاد جلوگیری کند.
  • آسیب به بافت‌های جنین: فشاری که هماتوم بارداری ایجاد می‌کند ممکنه به بافت‌های حیاتی جنین آسیب زیادی وارد کند. در نتیجه، این آسیب می‌تونه مشکلاتی مثل تأخیر تو رشد و توسعه جنین، مشکلات زایمانی و حتی فوت جنین رو به‌وجود بیاورد.
  • اختلالات در تشکیل عضو‌های جنین: شرایط نامناسب اطراف جنین ممکنه روی تشکیل عضو‌ها و اندام‌های جنینی تأثیر بگذارد. این مشکل میتونه باعث نقص جسمی و ایجاد سندرم‌های مختلف برای جنین شود.
  • اختلالات در توسعه سیستم عصبی مرکزی: فشاری که هماتوم بارداری روی مغز جنین وارد می‌کند ممکنه باعث اختلالاتی تو توسعه سیستم عصبی مرکزی شود. این فرایند میتونه باعث بروز مشکلات طولانی‌مدتی مثل اختلالات حرکتی، عقب‌ماندگی شناختی و مشکلات روانی شود.

عوارض هماتوم بارداری بر روی مادر

  • "خونریزی ناشی از هماتوم ": هماتوم بارداری می‌تونه باعث خونریزی داخلی یا خارجی شود. این اتفاق مشکلاتی مثل افزایش فشار خون و کاهش حجم خون رو به‌وجود می‌آورد و در نتیجه باعث ایجاد عوارضی مثل مثل فقر آهن، سردرد، خستگی و ضعف عمومی می‌شود.
  • فشار بر رحم: هماتوم بارداری ممکنه فشار زیادی روی رحم وارد کند که این فرایند میتونه باعث شکم درد شدید مادر شود. این فشار ممکنه حتی مشکلاتی رو تو ادرار کردن و گوارش مادر به‌وجود بیاورد
  • عفونت: اگه هماتوم باعث تخریب بافت‌های رحم شود، احتمال ابتلا به عفونت‌های رحمی بیشتر می‌شود. عفونت‌های رحمی می‌تونند عوارض جدی مثل تب، التهابات شدید و حتی نیاز به درمان‌های طولانی مدت داشته باشند.
  • آسیب به بافت‌های رحم: فشار زیاد و خونریزی ناشی از هماتوم ممکنه به بافت‌های رحم آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلات زیادی تو زایمان، شکستگی رحم و یا زایمان زودرس شود.

در کل، هماتوم بارداری ممکنه برای مامان‌ها عوارضی ایجاد کند که نیاز به درمان‌های سخت و طولانی مدت داشته باشند.

خونریزی ناشی از هماتوم بارداری

علل و عوامل خطرزا در این عارضه

همانطور که تا اینجای مقاله گفتیم هماتوم بارداری عوارض جدی‌ و زیادی برای مامان‌ها و خود جنین دارد، اما این عارضه یا بیماری به چه دلایلی میتونه به‌وجود بیاد؟ برای درک بهتر دلایل و عوامل خطرزا در هماتوم بارداری ادامه متن رو از دست ندید.

آسیب به عروق: آسیب دیدن عروق داخل رحم می‌تونه باعث ایجاد هماتوم بارداری شود. این آسیب ممکنه به دلیل تروما، ضربه‌ و یا تغییرات داخلی در رحم باشد.

اختلالات خونریزی: اختلالات در سیستم خونریزی می‌تونند یکی از علت‌های به‌وجود آمدن هماتوم بارداری باشند. بعضی از خانمها ممکنه به دلایل ژنتیکی یا عوامل محیطی، اختلالات خونریزی داشته باشند که این اختلالات باعث به‌وجود آمدن این عارضه می‌شوند.

مشکلات رحمی: مشکلاتی مثل التهاب‌ها، عفونت‌ها وجود تومورها و یا مشکلات دیگه‌ رحمی می‌تونند هماتوم بارداری رو به‌وجود بیاورند.

تا الان با بعضی از دلایل ایجاد هماتوم بارداری آشنا شدیم اما چه عواملی میتونند خطر ابتلا به این عارضه رو بیشتر کنند؟ تو این قسمت از مقاله به عوامل خطرزا تو به‌وجود آمدن هماتوم بارداری اشاره می‌کنیم.

سابقه هماتوم بارداری: مامان‌هایی که قبلاً تجربه هماتوم بارداری داشته‌اند، بیشتر تو خطر ابتلا به این عارضه هستند.

تروما یا ضربه به شکم: تروما یا ضربه به شکم می‌تونند از عوامل ایجاد هماتوم بارداری باشند. مثلاً ضربه به شکم در حین ورزش یا تصادف ممکنه باعث به‌وجود آمدن هماتوم بارداری شود.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋