آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

خطرات سونوگرافی داپلر

خطرات سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر

خطرات سونوگرافی داپلر چیه؟ آیا سونوگرافی داپلر تو دوران بارداری برای جنین ضرر داره؟ انجام سونوگرافی داپلر برای چه مواردی توصیه می‌شه؟ سونوگرافی داپلر یکی از انواع مختلف سونوگرافی‌هاییه که تو دوران بارداری انجام می‌شه. این نوع تصویربرداری با استفاده از امواج اولتراسوند چندین دهه است که به کار گرفته می‌شه. انجام این کار اگه مطابق با دستورالعمل و توسط متخصص انجام بشه، خطری برای جنین یا مادر نداره.

انجام سونوگرافی داپلر برای چه کسایی لازمه؟

سونوگرافی داپلر چیه؟

سونوگرافی داپلر ریتم قلب و گردش خون جنین رو با استفاده از امواج اولتراسوند یا امواج صوتی دارای فرکانس بالا ارزیابی می‌کنه. این نوع سونوگرافی مثل یه سونوگرافی معمولی عمل می‌کنه، با این تفاوت که تو سونوگرافی معمولی از امواج صوتی برای تصویربرداری از جنین استفاده می‌شه. در حالی که داپلر از امواج با فرکانس بالا برای بررسی رشد طبیعی جنین، مقدار مواد مغذی و میزان اکسیژن موجود تو بدن جنین، مسدودیت مسیر جریان خون در رگ‌ها و ... استفاده می‌کنه.

انجام سونوگرافی داپلر برای چه کسایی لازمه؟

سونوگرافی داپلر در شرایط مختلف و برای بررسی موارد گوناگونی تجویز می‌شه. حالا اینجا می‌خواییم در مورد موقعیت‌هایی صحبت کنیم که تو اون پزشک انجام این نوع سونوگرافی رو تجویز می‌کنه:

  • تو دوران بارداری
  • وقتی مادر باردار از سیگار یا سایر مواد دارای نیکوتین استفاده کنه.
  • اگه مادر دوقلو یا بیشتر باردار باشه.
  • برای بررسی چسبندگی جفت
  • اگه روند رشد جنین کند باشه.
  • برای مادران بارداری که قبلاً سقط جنین داشتن
  • اگه فرزند قبلی مادر باردار در بدو تولد فوت کرده باشه.
  • اگه در شریان نافی جنین یا جریان خون در عروق بند ناف مشکلی وجود داشته باشه.
  • در صورت وجود حساسیت گروه خونی مادر و جنین (RH)
  • اگه خانم باردار مبتلا به فشار خون بالا و یا دیابت بارداری باشه.
  • اگه شاخص توده بدنی یا BMI مادر باردار خیلی بالا یا خیلی پایین باشه.
  • مادرانی که تو هفته بیستم بارداری هستن و از سندرم سیلی گونه رنج می‌برن.

خطرات سونوگرافی داپلر برای جنین

خطرات سونوگرافی داپلر برای جنین یکی از پرسش‌های رایج مادران باردار است. تو پروسه انجام سونوگرافی داپلر امواج اولتراسوند از رحم مادر عبور و به بدن جنین داخل اون برخورد می‌کنن. پژواک این برخورد به شکل تصویر روی صفحه نمایش نشون داده می‌شه و از طریق اون می‌شه حرکات و وضعیت سلامتی جنین رو مورد بررسی قرار داد. تو این روش تصویربرداری امواج مورد استفاده و فرکانس اون‌ها به زمان بارداری و نوع اسکن بستگی داره.

مطالعات انجام شده روی خطرات سونوگرافی داپلر برای جنین نشون دادن که این نوع اسکن تاثیری روی وزن و بینایی و شنوایی و نوزاد نداره. همچنین سرطان اطفال یا مشکلات دیگه‌ای مثل دیسلکسی هم به این نوع اسکن مرتبط نیستن. پس اگه بخواییم به پرسش اینکه آیا سونوگرافی داپلر برای جنین ضرر داره یا نه پاسخ بدیم باید بگیم که خیر. این نوع تصویربرداری هیچ ضرری برای جنین داخل رحم نداره.

با این همه در مورد خطرات سونوگرافی داپلر برای جنین باید بدونید که در این نوع اسکن، دستگاه مقدار کمی گرما تولید می‌کنه که توسط بدن شما جذب می‌شه. این گرما غالبا کمتر از یک درجه سلسیوس (سانتی گراد) بوده و برای شما یا جنین‌تون هیچ ضرری نداره. اما اگه گرمای تولید شده توسط دستگاه به بالای 4 درجه سانتی گراد برسه ممکنه که به بافت‌های بدن آسیب وارد بشه.

خطرات سونوگرافی داپلر برای جنین

خطرات سونوگرافی داپلر خانگی

همون‌طور که گفتیم، خطرات سونوگرافی داپلر از اون‌جایی می‌تونه ناشی بشه که این نوع تصویربرداری پرتوها رو تو یه ناحیه کوچک متمرکز می‌کنه. این امر گرمای زیادی رو تولید می‌کنه و اگه جریان تو یه نقطه نگه داشته بشه، گرما بیشتر تولید و توسط بافت‌های بدن احساس می‌شه. اما چون سونوگرافی داپلر جریان خون رو نشون میده و خون مدام در حال گردشه، گرمای تولید شده توسط اون پخش می‌شه. بعضی از دستگاه‌های سونوگرافی داپلر جدید هم به صورت خودکار شدت پرتوی فراصوت رو موقع استفاده کم می‌کنن تا میزان گرمای تولید شده کمتر بشه. این نوع سونوگرافی اگه توسط تکنسین متخصص انجام بشه، هیچ خطری نداره. اما پزشکان و متخصصان مامایی تاکید می‌کنن که از استفاده از دستگاه‌های سونوگرافی داپلر دستی تو خونه که توسط افراد نابلد اعمال می‌شن باید خودداری کنید. علاوه بر عوارض و خطرات احتمالی، تفسیر نتایج هم با این نوع دستگاه‌های تصویربرداری اغلب با خطای بالایی همراهه.

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋