آیدا دلبند

آیدا دلبند

مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی
 ۱ نفر را دنبال می کند

بهبودی بعد از زایمان طبیعی چقدر طول می کشد؟

بهبودی پس از زایمان طبیعی چه قدر طول می‌کشد؟

بهبودی پس از زایمان طبیعی چه قدر طول می‌کشد؟

زمان نقاهت بعد از زایمان طبیعی زمانی است که شما به عنوان یک زن به بدن و واژن خود اجازه می‌دهید تا از زخم‌ها و درد‌های ناشی از بریدگی، پارگی و حرکت استخوان‌های شرمگاهی خلاص شوید تا راه را برای کودک خود باز کنید. زمان بهبودی بعد اززایمان طبیعی ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد زیرا سیستم بدن زنان به روش‌های متفاوتی که به بارداری و زایمان پاسخ می‌دهد. اما مطمئن باشید که معجزه فقط در چند روز اتفاق نخواهد افتاد. بهترین راه درمان شما برای ناامیدی‌ها و درد‌هایی که در این دوره احساس می‌کنید این است که به بهترین شکلی که می‌توانید بخورید، بخوابید و شاد باشید. همچنین در طول دوره نقاهت زایمان طبیعی هورمون‌های شما مطمئناً در همه جا وجود دارند در نتیجه مطمئن شوید که در این دوره حساس به پزشک خود جهت چکاپ مراجعه کنید.

از دوران نقاهت زایمان طبیعی چه انتظاراتی باید داشت؟

  • خونریزی پس از زایمان طبیعی:

توجه داشته باشید که به عنوان یک بیمار سزارین خونریزی و ترشح واژینال خواهید داشت. پس از زایمان طبیعی انتظار می‌رود که خونریزی و ترشحات واژینال داشته باشید که به نام لوچیا شناخته می‌شود. وقتی این را می‌بینید لازم نیست وحشت کنید زیرا این روشی است که بدن شما بافت‌های اضافی و خون مورد استفاده برای رشد کودک را حذف می‌کند. خونریزی واژینال معمولاً در 10 روز اول پس از تولد شدید است و به تدریج کاهش می‌یابد و خیلی زود متوقف می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران خونریزی و لکه بینی از نوار بهداشتی استفاده شود تا از عفونت واژن بعد از زایمان جلوگیری شود. اگر متوجه شدید که لخته‌ای بزرگ‌تر از یک چهارم است یا اکثر پزشکان پیشنهاد می‌کنند بزرگ‌تر از یک گوجه‌فرنگی آلویی است یا خونریزی واژینال شما آنقدر شدید است که بیش از یک پد را در یک ساعت خیس می‌کند یا خونریزی شدید طولانی‌تر از حد معمول، طول بکشد، پس باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا بدانید در مورد وضعیت خود چه کاری باید انجام دهید.

  • هماتوم واژن:

زایمان واژینال یا زایمان طبیعی، باعث کشیده شدن پرینه می‌شود که اغلب منجر به پارگی ناحیه پرینه می‌شود. این پارگی بیشتر اوقات نیاز به بخیه دارد تا بهبود یابد. اغلب اوقات برای اینکه پارگی شدیدی که با فشار شدید ایجاد می‌شود نداشته باشید پزشک اپیزیوتومی را پیشنهاد می‌کند که با استفاده از یک جسم نوک تیز پرینه را برش می‌دهد تا امکان عبور آسان برای نوزاد فراهم شود. در حال حاضر پرینه ناحیه ظریفی است و بنابراین هرگونه پارگی یا بریدگی نه تنها می‌تواند باعث ایجاد زخم بلکه می‌تواند باعث احساس سوزش و تورم شود. هماتوم واژن یا به دلیل فشار ناشی از فشار دادن یا آسیب به ابزار پزشکی اتفاق می‌افتد.

  • برش‌ها و عفونت‌های اپیزیوتومی:

برش‌های واژن برای انجام زایمان طبیعی، مانند برش‌هایی که در طول سزارین ایجاد می‌شود نیست. پزشک شما اپیزیوتومی را پیشنهاد می‌کند تا فضایی برای عبور راحت نوزاد فراهم کند. اگر اپیزیوتومی تحت شرایط ضد عفونی‌کننده انجام نشود ممکن است باعث عفونت شود. از ناحیه واژن خود به درستی مراقبت کنید و به محض مشاهده هر گونه علائم غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید.

  • مشکلات دفع ادرار:

مشکلات ادراری پس از اکثر زایمان‌های واژینال اتفاق می‌افتد. این مشکل به دلیل فشار وارد شده به مثانه در دوران بارداری و زایمان است. این فشار باعث نوعی فلج موقت می‌شود که ممکن است منجر به مشکل در ادرار شود. به طور طبیعی پس از زایمان طبیعی حساسیت دستگاه ادراری به دلیل کشش اعصاب و ماهیچه‌های اطراف مثانه کاهش می‌یابد و بنابراین مثانه باید برای یادگیری الگوی ادرار مجدد زمان بگذارد.

  • هموروئید:

هموروئید تورم دردناک ورید‌های راست روده در دوران بارداری است. بواسیر همچنین می‌تواند در نتیجه فشار ورید‌ها در حین زایمان یا فشار وارده به رحم و اندام‌ها در دوران بارداری باشد. پزشک شما ممکن است استفاده از پماد‌ها یا دارو‌های مسکن خاص را برای کمک به کاهش درد تجویز کند. با این حال پس از مدتی هموروئید شما کاهش می‌یابد و اکثر پزشکان می‌گویند حداقل شش هفته پس از زایمان از بین ‌می‌روند. مطمئن شوید که پزشک خود را مطلع می‌کنید تا بهترین درمان را در اسرع وقت انجام دهد.

بهبودی پس از زایمان طبیعی چه قدر طول می‌کشد؟

جهت بهبود سریع پس از زایمان طبیعی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • تمرینات کگل را به طور منظم انجام دهید:

ورزش کگل به تقویت کف لگن و با افزایش تون عضلانی واژن به حفظ ادرار کمک می‌کند. تمرین کگل ماهیچه‌های اسفنکتر را تقویت می‌کند و بنابراین در زمانی که آماده نیستید مشکلی برای دفع مدفوع خود نخواهید داشت.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید:

ممکن است پزشک به شما توصیه کند که در 24 ساعت اول زایمان یخ را روی نواحی متورم در ناحیه واژن قرار دهید. این به کاهش درد ناشی از تورم و خود تورم کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری:

دوران بارداری شما یک دوره حساس برای مادر و کودک و همچنین پس از زایمان است. بنابراین با هر تغییری که متوجه می‌شوید پزشک خود را مطلع کنید زیرا به تسریع بهبودی شما کمک خواهد کرد.

منبع:

flo.health

 

آیدا دلبند
آیدا دلبند مادر، همسر، دانشجوی سال آخر مامایی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋