atefe1375khedri67kiarsi

atefe1375khedri67kiarsi

علائم سرطان معده چیست؛

سرطان معده چیست؟
سرطان معده در واقع به رشد غیرطبیعی سلول‌های معده گفته می‌شود. سرطان معده می‌تواند در هر قسمت از معده ایجاد شود. در اکثر نقاط جهان، سرطان‌های معده در قسمت اصلی معده (بدنه معده) تشکیل می‌شوند. قسمتی از معده که سرطان در آن ایجاد می‌شود یکی از نکات مهمی است که پزشکان هنگام تعیین گزینه‌های درمانی ما در نظر می‌گیرند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن توده سرطانی است. سایر درمان‌ها ممکن است قبل و بعد از جراحی توصیه شوند.

 

علائم و نشانه‌های سرطان معده
علائم و نشانه‌های سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشند:

مشکل در بلعیدن
احساس نفخ بعد از غذا خوردن
احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
سوزش معده
سوء هاضمه
حالت تهوع
درد معده
لاغری ناخواسته
استفراغ
 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم
اگر علائم و نشانه‌هایی داریم که ما را نگران می‌کند، به پزشک مراجعه کنیم. پزشک ما ابتدا علل شایع این علائم و نشانه‌ها را بررسی خواهد کرد.

 

علل ایجاد سرطان معده
علت اصلی ایجاد سرطان معده ناشناخته است، اگرچه بسیاری از عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند شناسایی شده‌اند.

متخصصان می‌دانند که سرطان معده هنگامی آغاز می‌شود که در DNA سلول معده تغییراتی ایجاد شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری باید انجام دهد. این تغییرات ناخواسته که علت اصلی ایجاد سرطان هستند، به سلول دستور رشد سریع و ادامه زندگی می‌دهند. در حالت طبیعی این سلول‌ها عمر طبیعی خود را کرده و باید از بین بروند.

سلول‌های تکثیریافته غیرطبیعی، توده‌ای را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به بافت سالم فشار آورده و آن را از بین ببرد. با گذشت زمان، سلول‌ها می‌توانند از توده جدا شده و به مناطق دیگر بدن گسترش یابند (متاستاز دهند).

 

عوامل خطرزا یا ریسک فاکتور
عواملی که خطر سرطان معده را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

بیماری ریفلاکس معده
چاقی
رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
رژیم غذایی حاوی مقدار کم میوه و سبزیجات
سابقه خانوادگی سرطان معده
عفونت با هلیکوباکتر پیلوری
التهاب معده طولانی‌مدت (ورم معده)
سیگار کشیدن
پولیپ‌های معده (توده‌های سلول‌هایی که روی لایه داخلی معده شکل می‌گیرند)
 

پیشگیری از سرطان معده
برای کاهش خطر سرطان معده می‌توانیم کارهای زیر را انجام دهیم:

وزن طبیعی داشته باشیم. اگر اضافه وزن داریم یا مبتلا به چاقی هستیم، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به کاهش وزن صحبت کنیم. خوب است اگر کاهش وزن آهسته و مداوم نیم تا یک کیلو در هفته را دنبال کنیم.
رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات را انتخاب کنیم. سعی کنیم هر روز میوه و سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های مختلف را انتخاب کنیم.
مقدار غذاهای شور و دودی را که می خوریم کاهش دهیم. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنیم.
سیگار را ترک کنیم. اگر سیگار می‌کشیم، آن را ترک کنیم. اگر سیگار نمی‌کشیم، شروع نکنیم. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش می‌دهد. ترک سیگار می‌تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهیم.
از پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان معده بپرسیم. در صورت افزایش خطر ابتلا به سرطان معده با پزشک خود مشورت کنیم. ممکن است برای افرادی با سابقه خانوادگی سرطان معده، انجام آزمایشاتی مانند آندوسکوپی برای یافتن علائم در نظر گرفته شود.

 

روش‌های تشخیص سرطان معده
آزمایشات و روش‌هایی که برای تشخیص سرطان معده استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

آندوسکوپی (ورود یک دوربین کوچک برای دیدن فضای داخل معده)
یک لوله نازک حاوی یک دوربین کوچک از گلو به معده ما منتقل می‌شود. پزشک می‌تواند از آن برای یافتن علائم سرطان استفاده کند.

نمونه‌برداری (برداشتن نمونه‌ای از بافت برای آزمایش)
اگر در حین آندوسکوپی قسمت‌های مشکوکی مشاهده شود‌، می‌توان از ابزارهای ویژه‌ای برای برداشتن نمونه‌ای از بافت جهت آزمایش استفاده کرد. نمونه برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آزمایشات تصویربرداری
این آزمایش‌ها که برای جستجوی سرطان معده استفاده می‌شوند شامل سی تی اسکن و نوع خاصی از آزمایش اشعه ایکس به نام بلع باریم است.

 

تعیین میزان پیشرفت یا «مرحله» سرطان معده
تشخیص مرحله سرطان معده به پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که کدام روش‌های درمانی برای ما بهتر است. آزمایشات و روش‌هایی که برای تعیین مرحله سرطان استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر است:

آزمایش خون
آزمایش خون جهت بررسی عملکرد اعضای حیاتی بدن ممکن است نشان دهد که آیا سایر اعضای بدن مانند کبد ما تحت تأثیر سرطان هستند یا خیر.

آندوسونوگرافی
در طی آندوسونوگرافی، یک دوربین کوچک توسط یک لوله نازک از دهان و مری به معده منتقل می شود. همزمان از یک ابزار سونوگرافی ویژه نیز برای ایجاد تصاویر از معده ما استفاده می‌شود. آندوسونوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا میزان (عمق) نفوذ سرطان به دیواره معده را تشخیص دهند.

تست‌های تصویربرداری
شامل سی تی اسکن و پت اسکن (PET) می‌باشد.

جراحی اکتشافی
پزشک ما ممکن است جراحی را برای یافتن علائم گسترش سرطان به خارج از معده، در قفسه سینه یا شکم توصیه کند. جراحی اکتشافی معمولاً به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. این بدان معناست که جراح چندین برش کوچک در شکم ما ایجاد کرده و دوربین خاصی را وارد می‌کند که تصاویر را به مانیتور اتاق عمل انتقال دهد.

بر اساس شرایط ما، ممکن است از آزمایشات مرحله‌ای دیگری نیز استفاده شود. پزشک با استفاده از اطلاعات این روش‌ها مرحله‌ی سرطان ما را نعیین می‌کند. مراحل سرطان معده با اعداد رومی نشان داده می‌شود که از ۰ تا IV متغیر است. کمترین عدد نشان می‌دهد که سرطان در مراحل اولیه است و فقط لایه‌های داخلی معده ما را تحت تأثیر قرار داده است. در مرحله چهارم، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می‌شود که ممکن است به سایر مناطق بدن گسترش یافته باشد.

 

atefe1375khedri67kiarsi
atefe1375khedri67kiarsi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋