امیر امیری

امیر امیری

کانتنت و محتوا

چرا محتوا برای گوگل مهم است؟

این یک موضوع تکراری است و قبلا در مورد آن صحبت شده و البته آنقدر پاسخ آن روشن است که نیازی به توضیح اضافه ندارد، بنابراین یک پاسخ ساده می نیوسیم: مردم دنبال اطلاعات هستند و در گوگل جستجو می کنند تا به آن دست پیدا کنند. مسلم است ما همیشه به دنبال “بهترین / با کیفیت ترین / برترین / کاربردی ترین و… ” که ترین هستند، جستجو می کنیم. گوگل هم معیارهای زیادی دارد که میخواهد از آن استفاده کند تا مشخص شود کدام محتوا در اینترنت “بهترین / با کیفیت ترین / برترین / کاربردی ترین و “… ترین است سپس آن را برای کاربرانش پیشنهاد دهد.

یک داستان جالب توجه در مورد اهمیت محتوا اینست: وقتی از یک شهروند آمریکایی پرسیدند چرا از گوگل استفاده میکنید، پاسخ داد “گوگل جواب درستی به من تحویل می دهد”

 

چگونه بتوانیم یک محتوای جذاب ایجاد کنیم؟

یکی از عواملی که به جذاب‌تر شدن محتوای ما کمک می‌کند توجه به عناوین و تیترها است. هز مقدار که به نگارش یک محتوای جذاب که نیاز مخاطب را برطرف کند را در نظر داشته باشید، باید بیشتر به نوشتن عناوین جذاب توجه کنید.

شما می‌توانید برای جذاب‌تر شدن محتوای خود کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی اینترنتی در محتوا ایجاد کنید. برای این منظور شما می‌توانید تیترهایی ایجاد کنید که مخاطبان را برای خواندن باقی محتوا ترغیب کنید.

برای محتوانویسی خلاقانه به چندین نکات اشاره می‌کنیم از جمله:

  • قبل از فرایند تولید محتوا، سعی کنید مخاطب خود و نیازهایش را بشناسید.
  • در نوشتن انواع محتوا برای هر فیلدی خلاقیت به خرج دهید.
  • سعی کنید خیلی سخت و پیچیده ننویسید که متن برای مخاطب خسته‌کننده به نظر بیاید، ساده و روان بنویسید.
  • حتما برای جذاب‌تر شدن متن خود تا آنجا از موضوع اصلی خارج نشوید سعی کنید از محتوای طنز استفاده کنید.

بهترین محتوا نویس ها کدام هستند؟

بهترین کارشناس تولید محتوا کسی است که پیش از هر اقدامی بتواند اهداف بازاریابی سایت و شرکت را تعیین کند. این امر می تواند با حضور هیئت مدیره شرکت یا مجموعه مورد اجرا قرار بگیرد. چنانچه کسب و کار به صورت شخصی و کوچک است می‌توان در رابطه با اهداف کسب و کار با مدیریت آن صحبت کرد.

بعد از مشخص شدن اهداف بهترین تولید کننده محتوا باید مخاطب مناسب خود را مورد شناسایی قرار دهد و بداند که کدام نیاز این مخاطب را می‌توان برطرف کرد که مطابق اهداف نهایی مجموعه یا کسب و کار باشد.

پس از روشن شدن موارد بالا شخص تولید کننده محتوا باید یا خودش و یا با تیم تولید کننده محتوا برای نوشتن محتوا استراتژی‌هایی را تدوین کند.

یک فرد تولید کننده محتوا باید موضوع‌هایی را که برای تدوین محتوا به او سپرده می‌شود را بتواند در زمان مقرر تحویل کارفرما دهد. علاوه بر این باید با استفاده از ایده و خلاقیت خود بهترین نوشته را در ارتباط با موضوع که در خور سایت یا شرکت باشد ایجاد کند.

چرا داشتن محتوا برای سایت ضروری است؟

همانطور که عرض کردم کاربران به دنبال اطلاعات (شامل فایل، نوشته، تحقیقات، دانشنامه، فرهنگ لغات، شعر، آهنگ، فیلم، کتاب، نرم افزار، تصاویر، صدا و …) هستند. این اطلاعات وقتی در سایت باشند توسط گوگل به کاربران پیشنهاد می شود. در واقع شما اینطور در نظر بگیرید که شخصی از یک پیرمرد آدرس خانه های قدیمی را میگیرد، به نظر شما خانه های آپارتمانی توسط پیرمرد به آن شخص پیشنهاد می شوند؟ قطعا تنها خانه های قدیمی پیشنهاد می شوند و به همین شکل کاربران پاسخ پرسش هایشان را از گوگل میخواهند و گوگل بهترین پاسخ ها را پیدا می کند! و این پاسخ ها با توجه به کیفیت (در بخش “چرا محتوا برای کاربران مهم است” توضیح داده شد) محتوا توسط گوگل رتبه بندی می شوند و پاسخ پرسش ما اینجاست: داشتن محتوا برای سایت ضروری است چون گوگل میخواهد آن (سایت / محتوا) را به کاربران خود پیشنهاد کند!
پس برای اینکه توسط گوگل به کاربران (جستجو کننده) پیشنهاد شوید، باید محتوا تولید کنید. اما هدف های استفاده از محتوا میتواند متفاوت باشد که در مراحل بعدی با آن آشنا خواهید شد.

چرا محتوا مهم ترین مسئله در اینترنت محسوب می شود؟

اصل موضوع هم همین است، محتوا اطلاعاتی است که کاربران از آنها برای فهمیدن و درک کردن استفاده می کنند. یک ویدیوی آموزشی نگاه میکنند، فرمول های ریاضیات و فیزیک را حل می کنند، به تصاویر بناهای قدیمی نگاه می کنند و همه این کارهاست که به کاربران اطلاعات میدهد، پس این اطلاعات مهم ترین مسئله در اینترنت هستند و هرچه کامل تر، جامع تر، بهتر، خوب تر و با کیفیت تر باشند توسط گوگل بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و چون گوگل کاربران زیادی دارد (روزانه 5 میلیارد)، میخواهیم کاربرانش را به سایت ما (رایگان) ارسال کند و با سئو میخواهیم این کار را ممکن کنیم. بنابراین برای بخشی از کار خود محتوا تولید میکنیم.

تولید محتوا چیست؟

به تمام فرایندهایی که طی آن اطلاعات ما پیرامون یک موضوع مشخص جمع آوری، مرتب و سپس منتشر می شود تولید محتوا می گویند.
محتوا چند مرحله ساده دارد:
1. ایده تولید محتوا
2. منابع
3. نوشتن نسخه اولیه
4. ویرایش محتوا
5. اضافه کردن رسانه ها و…
6. بهینه سازی پیرامون کلمه کلیدی
7. ویرایش نهایی
8. انتخاب نام محتوا، آدرس و…
9. انتشار

محتوا مثل نویسندگی یا تولید کردن یک ویدیو با جلوه های ویژه، بر اساس مهارتی که تولید کننده (ها) دارد سطح بندی می شوند و انواع و اقسام مختلفی دارند. البته خود فرایند تولید محتوا در کنار دیگر مراحلی قرار داده می شود که طی آن یک محتوای مفید تولید شده، به دست مخاطب می رسد و وی را به مشتری تبدیل می کند. در واقع شاید اصلی ترین هدف کاربر همین نکته است. برای اینکه درآمد یک شرکت افزایش پیدا کند یا مشکلاتش را حل کند، کاربرانش را راضی نگه دارد، کارمندانش را آموزش دهد، مخاطبینش را حفظ کند و… تولید محتوای خود را به صورت انبوه آغاز می کند.

• احترام و اعتبار در صنعت به کمک محتوا؛ تا بحال دقت کرده اید چرا برخی از مردم به جای بامیلو یا سایت های دیگر فقط در مورد دیجی کالا صحبت می کنند؟ اگر صحبت از نقد و بررسی باشد، صحبت از واردات کالای جدید باشد، صحبت از بررسی نوسان قیمت و… باشد، مردم فقط دیجی کالا را انتخاب می کنند، چون این شرکت برای محتوایی که در سایت منتشر می کند بیشتر از رقیب ها اهمیت میدهد، همین که کاربران دیجی کالا را انتخاب می کنند به خاطر محتواست، به خاطر اینکه آنها سعی در تولید محتوای داشته اند این اعتبار برای شرکت به وجود آمده است.

• ترافیک سایت و رابطه آن با محتوا؛ دیجی کالا از نظر بازدید سایت در کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده و تنها به خاطر اینست که محتوا باعث شده مردم برای کسب اطلاعات و شناخت و بررسی محصولات به این سایت سر بزنند. بله محصولات و متنی که برای بررسی محصول نوشته می شود، اطلاعات و ویژگی هایی که یک محصول دارد و … همه محتوا هستند و این محتوا باعث شده روزانه چند میلیون کاربر این سایت را بازدید کرده و با یک حساب سرانگشتی متوجه درآمد میلیاردی این شرکت در یک روز کاری خواهید شد. ترافیک چنین حجمی از درآمدزایی را برای هر سایتی به ارمغان می آورد. سایت آپارات یا ورزش 3 ماهانه چند میلیارد پول تبلیغات دریافت می کنند؛ چون سایت دوم و چهارم کشور هستند. بنابراین محتوا میتواند ترافیک سایت را افزایش دهد و ترافیک بیشتر پولسازی بیشتری بهم همراه دارد.

• افزایش فروش با کمک بازاریابی محتوا؛ با جذب بازدید کننده و کاربرانی که در اینترنت به دنبال اطلاعات جستجو می کنند، میتوان آنها را به سایت خود جذب کرد، کاربر تا اینجا همچون ماهی به طعمه ماهیگیری شما قلاب شده و شما باید در جذب کامل آنها به سمت خود هوشیار باشید. با جذب کاربران به صورت دوستانه آنها همچنین از احترامی که برای شما قائل هستند نزد دیگران هم صحبت خواهند کرد. این اعتبار به شما کمک می کند کاربران تبدیل به مخاطب شما شده و از یک رهگذر تبدیل به یک بیننده برای نمایش شما باشند. اکنون که آنها بیننده نمایش شما هستند میتوانید آنها با تبدیل به مشتری کنید. در واقع هر چه میزان کاربران بیشتر باشد، به طور مستقیم میزان مخاطب و میزان مشتری نیز افزایش بیشتر خواهد بود. این به شما بستگی دارد چه درصدی از مخاطبین را به مشتری تبدیل کنید!

• رقابت با رقیب ها به کمک بازاریابی محتوا؛ همانطور که گفتیم مسئله اصلی کسب ترافیک(رتبه یک گوگل) است و محتوا مهم ترین نقش ممکن را ایفا می کند. با محتوای انبوه ظرف مدت بسیار کوتاهی میتوانید از سایت خود یک برند معتبر بسازید. مثل سایت چطور که با تولید محتوای انبوه خیلی سریع ترافیک سایت را افزایش داده و با بزرگ ترین تولید کنندگان محتوا و سایت های خبری و آموزشی و تفریحی به رقابت پرداخت. اکنون سایت چطور یک برند پرقدرت است که محتوای آن مخاطبین بسیار زیادی دارد و زمان آن فرا رسیده از این مخاطبین مشتری بسازد. چطور تصمیم گرفته کتاب های آموزشی تولید کند، مقالات حرفه ای منتشر کند و در ازای اشتراک آنها را برای کاربران منتشر کند. این یک چرخه رقابت با رقیب است که چطور آن را پیاده کرده و اکنون در شرف گذار از مرحله تبدیل مخاطب به مشتری است. در واقع چطور اکنون مخاطبین زیادی که دارد را به مشتری تبدیل می کند.
همچنین سایت چطور توانسته در ترافیک سایت با رقیب های زیادی رقابت کرده و در گوگل اقتدار خوبی کسب کند و رتبه های سایت خود را در جستجوهای مربوط به زمینه خودش افزایش دهد .

پس محتوا میتواند به شما کمک کند رقیب های خود را محو کنید.

یک مثال ساده دیگر آن اینست که دو سایت بسیار کوچک در زمینه فروش عینک رقابت می کنند، هر دو سایت به یک اندازه محصول، کارمند و کاربر دارند. اما یکی از سایت ها دست به تولید محتوا میزند، شما کدام را برنده می دانید؟ مشخص است که سایتی که محتوا تولید می کند نه تنها در جستجوی عینک بلکه در دیگر جستجوهای مربوط به عینک و … هم در گوگل رتبه کسب می کند و همین روند رفته رفته باعث می شود محتوا اثر خودش را نشان دهد و به سایت کمک کند رقیب هایش را از گوگل محو کند.

استراتژی محتوا / بازاریابی محتوا

یکی از تفاوت ها یا شاید بگویم سردرگمی های کاربران ما اینست که آنها نمیدانند بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا چیست؟

در واقع بازاریابی محتوا
برنامه ای تاکتیکی و فنی است که هدف آن استفاده از محتوا به عنوان وسیله ای برای ایجاد ارتباط بین محصول شرکت و مشتری باشد.

و در مقابل، استراتژی محتوا یک چشم انداز و برنامه کلی برای استفاده از بازاریابی محتوا و اندازه گیری های مربوط به آن است. یعنی اگر محتوا را به یک میوه تشبیه کنیم که میخواهیم به دست مصرف کننده برسد، در این مسیر، اینکه چه کارهایی برای ترویج میوه، برای بهتر کردن میوه ،برای برداشت میوه و … انجام میدهیم، بازاریابی محتوا هستند و استراتژی ما در اینجا اینست که میخواهیم چقدر میوه برداشت کنیم، میوه ها در چه زمانی و تا چقدر رشد کنند، چه چیزهایی برای میوه و رشد آن نیاز داریم، اصلا چه میوه ای میخواهیم پرورش دهیم و روش پرورش آن چطور باشد! این موارد اگر چه به نظر شبیه به بازاریابی محتوا هستند ولی فقط شبیه هستند اما با هم تفاوت های اساسی دارند.

محتوا نویسی در استراتژی محتوا چه نقشی دارد؟

افرادی که فقط قصد دارند در محتوای خود از عبارات تجاری و پرطرفدار استفاده‌ کنند، باید  نام و حرفه خود را در حیطه بازاریابی محتوا قرار دهند. یک فرد تولید کننده محتوا باید موضوع‌هایی را که برای تولید محتوا به او سپرده می‌شود را بتواند در زمان مقرر تحویل کارفرما دهد. علاوه بر این باید با استفاده از ایده و خلاقیت خود بهترین نوشته را در ارتباط با موضوع که در خور سایت یا شرکت باشد ایجاد کند.

می‌توان از استراتژی محتوا انتظار داشته که محتوای درخور و مهم و مفیدی را با یک تجربه خاص در ارتباط باشد جمع‌آوری کرد و آن را در معرض دید مخاطب قرار داد و سازماندهی کرد.

وظایفی که به آن اشاره می‌کنیم بهترین موارد دربرگیرنده استراتژی‌های محتوا نویسی است:

  • در فرایند محتوا نویسی بایستی حتما نیازهای مخاطبان در نظر گرفته شود.
  • توجه به ارزش و اعتبار برند و یافتن فصول اشتراکی بین آنها
  • ایجاد ارزش بندی و یکپارچه کردن بین مضامینی که محتوانویس تولید کرده کرده است.
  • حصول اطمینان از اینکه محتوای مناسب برای رسیدن به هدف نهایی به دست مخاطب رسیده است.
امیر امیری
امیر امیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋