دنیای آشپزی

دنیای آشپزی

آشپزی و کمی بیشتر...
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

متخصص پزشکی ورزشی؛ همراهی شما در دستیابی به بهترین عملکرد ورزشی



متخصص پزشکی ورزشی, تخصص پزشکی ورزشی, درمان آسیب های ورزشی توسط متخصص پزشکی ورزشی

متخصص پزشکی ورزشی آسیب های ورزشی را درمان می کند

 

مراقبت از سلامت جسمانی: نقش پزشک ورزشی در بهبود کیفیت زندگی ورزشکاران 

متخصص پزشکی ورزشی در زمینه بیماری ها و آسیب ها و تمامی مواردی که به سلامتی ورزشکاران مرتبط است فعالیت می کند. در واقع این فرد یک پزشک است که به طور خاص درباره مشکلات سلامتی و غربالگری ها و آزمایش های مرتبط با ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای آموزش دیده است. در این مطلب از شما را با وظایف متخصص پزشکی ورزشی آشنا می کنیم.

حیطه فعالیت متخصص پزشکی ورزشی

بسیاری از افراد تصور می کنند یک پزشک ورزشی تنها به آسیب دیدگی هایی که در اثر ورزش در بدن یک ورزشکار ایجاد شده رسیدگی کرده و آن ها را درمان می کنند. اما خوب است بدانید حیطه تخصصی این فرد خیلی فراتر از نسخه پیچی و درمان است. این فرد گاه در نقش یک مشاور سلامتی و تغدیه ای وارد می شود و گاه در نقش یک روان شناس و گاه یک درمانگر. حتی ممکن است تست ها و آزمایش های مختلف برای ورزشکاران را هم او انجام دهد. 

 

در مجموع یک متخصص پزشکی ورزشی در حوزه هایی فعالیت می کند که به سلامت ورزشکاران ارتباط دارد. این فرد نمی توند عمل جراحی انجام دهد بلکه او درمان های موقت را انجام می دهد و اگر آسیب دیدگی ورزشکاران به قدری باشد که نیاز به عمل جراحی یا کارهای تخصصی دیگر داشته باشند حتما آن ها را به یک فوق تخصص و جراح معرفی می کند. 

 

متخصص پزشکی ورزشی, تخصص پزشکی ورزشی, وظایف متخصص پزشکی ورزشی

متخصص پزشکی ورزشی وظایف متعددی دارد

 

وظایف متخصص پزشکی ورزشی

همان طور که گفتیم حیطه وظایف یک متخصص پزشکی ورزشی فقط درمان نیست و او می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد. تمامی تیم های حرفه ای و حتی تیم های ورزشی غیر حرفه ای یک تیم پزشکی همراه خود دارند که به وضعیت سلامت ورزشکاران رسیدگی می کنند؛ از انجام عملیات اورژانسی گرفته تا مشاوره دادن برای سبک زندگی و تغذیه و تست های اولیه ورزشکاران مانند تست تنفس و ضربان قلب و بینایی و ... حال به طور جزئی تر وظایف این فرد را در زیر شرح داده ایم:

1. درمان های موقت صدمات و آسیب دیدگی های جزئی حین ورزش

2. انجام فعالیت های اورژانسی مانند احیاء قلبی ورزشکاران 

3. انجام برخی درمان های دیگر مانند گچ گرفتن عضو شکسته یا بخیه زدن زخم و یا سر کردن و درمان عضو دردناک

4. انجام بعضی تزریق های دارویی و درمانی

5. انجام تست ها و آزمایش های لازم و اولیه مانند آزمایش خون، تست ضربان قلب، تست بینایی و شنوایی

6. معاینه کلی و چکاب بدن ورزشکاران

7. رسیدگی به وضعیت روانی و روحی ورزشکاران و دادن مشاوره های لازم روانشناسی ورزشی به آنان 

8. تجویز دارو و نسخه پیچی 

9. دادن مشاوره های ورزشی هم به تیم خود و هم به ورزشکاران و مربیان

10. بررسی آمادگی جسمانی ورزشکاران

11. بررسی وضعیت تغذیه ورزشکاران و ارائه برنامه های تغذیه ای مناسب

12. ارائه طرح ها و برنامه هایی برای ورزش بانوان باردار، افراد کهنسال و کودکان و نوجوانان

13. ارائه برنامه های ورزشی و همچنین برنامه هایی برای حرکات اصلاحی مورد نیاز ورزشکاران

14. مدیریت تیم ورزشی

15. ارائه مشاوره های لازم در زمینه مصرف دارو های خاص، مکمل های ورزشی و دارویی به ورزشکاران و همچنین مربیان آن ها.

 

متخصص پزشکی ورزشی, تخصص پزشکی ورزشی, تامین سلامت ورزشکاران توسط متخصص پزشکی ورزشی

متخصص پزشکی ورزشی سلامت ورزشکاران را تامین می کند

 

ضرورت حضور یک پزشک ورزشی در تیم

ورزشکاران یکی از اقشاری هستند که حقیقتا در معرض آسیب های مختلفی از جمله شکستگی ها و در رفتگی های جزئی و جدی و دیگر آسیب های خاص و عمومی هستند. البته گاه ورزشکار خودش بیماری خاصی دارد و باید تحت نظر پزشک باشد. اگر در یک تیم یا باشگاه که ورزشکاران فعالیت ورزشی می کنند مانند تیم های ورزشی یک گروه پزشکی نباشد می تواند اتفاقات ناگواری رخ دهد. 

 

گاهی با یک درمان موقت می توان بازیکن را به تیم برگرداند و این پزشک تیم است که این درمان فوریتی را انجام می دهد تا بازیکن به بازی برگردد. گاهی ورزشکار حین ورزش دچار آسیب دیدگی جدی می شود و اگر پزشک تیم آنجا نباشد ممکن است بازیکن تا رسیدن به مرکز درمانی دچار مشکلات حادی شود؛ پس ابتدا توسط تیم پزشکی درمان های ضروری و اولیه انجام می شود تا بتواند تا رسیدن به مرکز درمانی دوام آورد و مشکل جدی پیدا نکند.

 

به جز مورد قبلی که در مواقع مهم ترین نقش یک پزشک ورزشی است در صورتی که یک تیم پزشکی یا یک پزشک حرفه ای در کنار ورزشکاران نباشد آن ها برای بسیاری از مشاوره های تغذیه ای، دارویی و درمانی و در باره بسیاری از نکات پزشکی ورزشی مربوط به بدن خودشان دچار مشکل خواهند شد.

 

در واقع مواردی راکه یک پزشک ورزشی به ورزشکاران گوشزد می کند را یک پزشک دیگر در بیمارستان نمی تواند به ورزشکاران توضیح دهد زیرا تخصص آن را ندارد؛ کما اینکه فوق تخصص بوده و بسیار حرفه ای.

 

متخصص پزشکی ورزشی به طور کاملا تخصصی درباره مسائل سلامتی ورزشکاران تحصیل کرده و علم کافی به بیماریها و دیگر مسائل ورزشی و تغذیه ای و درمانی ورزشکاران را دارد و متخصصین دیگر تنها در بخش درمان می توانند به این پزشک کمک کنند نه در تمامی حوزه ها. پس وجود یک پزشک تیمی یا یک متخصص پزشکی ورزشی در کنار تمامی ورزشکاران، چه حرفه ای و چه مبتدی کاملا ضرروی است. 

 

متخصص پزشکی ورزشی, تخصص پزشکی ورزشی, حضور متخصص پزشکی ورزشی در تیم ورزشی

متخصص پزشکی ورزشی باید در تیم ورزشی حضور داشته باشد

 

شاخه های مختلف پزشکی ورزشی

همان طور که تا اینجا دانستیم طب ورزشی یکی از شاخه های پزشکی است و فردی که متخصص طب ورزشی است باید پس از پایان دوره عمومی پزشکی دوره تخصصی پزشکی ورزشی را هم طی کند. این رشته پزشکی هم همانند دیگر رشته های پزشکی زیر شاخه های مختلفی دارد و فرد علاقمند می تواند در یکی از آن ها تخصص خود را بگیرد.

 

در ادامه چند مورد از مهم ترین زیر شاخه های طب ورزشی را برای شما بازگو خواهیم کرد:

• فیزیولوژی و بازتوانی آسیب های ورزشی که مربوط به درمان آسیب های جسمانی در حین ورزش و کمک به بهبود ورزشکاران و یافتن مجدد توانایی برای ادامه ورزش است.

 

• روانشناسی ورزشی که مربوط به مسائل و مشکلات مربوط به سلامت روان ورزشکاران و راه های مختلف درمانی برای آنان است.

 

• شاخه مربوط به مشاوره تغذیه ورزشی و مکمل های غذایی و دارویی ورزشکاران

 

• ورزش درمانی در بیماران خاص مانند افراد معلول و همچنین ورزش درمانی کهنسالان 

 

• فیزیولوژی ورزشی و سازگار کردن بدن در محیط های مختلف

 

• ورزش درمانی در افرادی با بیماری هایی مانند بیماری قلبی ریوی، بیماری پوکی استخوان، بیماری آرتروز، کشیدگی تاندون و ...

 

• رشته تخصصی پزشکی فوتبال که متخصصین این حوزه به طور خاص در زمینه ورزش فوتبال و آسیب دیدگی ها و مشکلات مختلف سلامت فوتبالیت ها آموزش دیده اند.

 

• شاخه های مربوط به ورزش در کودکان و نوجوانان که متخصصین ورزشی این شاخه به طور اختصاصی به ورزش های مربوط به کودکان و نوجوانان توجه دارند و برنامه هایی که مناسب این قشر است را تدوین کرده و ضمنا با آناتومی بدن کودکان و نوجوانان و آسیب های احتمالی آن آشنایی داشته و می توانند به طور مجزا این قشر ورزشکار را مورد ارزیابی، مشاوره  و درمان قرار دهند.

 

متخصص پزشکی ورزشی, تخصص پزشکی ورزشی, فعالیت متخصص پزشکی ورزشی در شاخه خاصی

متخصص پزشکی ورزشی می تواند در شاخه خاصی کار کند

 

کلام پایانی 

متخصص پزشکی ورزشی یک پزشک است که در زمینه سلامت عمومی ورزشکاران از هر نوع ورزشی، فعالیت می کند. از آنجایی که ورزشکاران در معرض آسیب های مختلفی هستند و همچنین برای شروع ورزش به آزمایش ها و پایش های مختلفی نیاز دارند و به برنامه های درمانی و تغذیه ای خاصی نیز نیاز دارند و ضمنا به مشاوره های ورزشی و حتی روان شناختی ورزشی نیاز دارند یک متخصص طب ورزشی در کنار تیم های ورزشی کاملا ضروری است. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

دنیای آشپزی
دنیای آشپزی آشپزی و کمی بیشتر...

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋