دنیای آشپزی

دنیای آشپزی

آشپزی و کمی بیشتر...
توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

زیبایی و رنگ در دل خانه با درخت مداد Euphorbia



افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, ویژگی های افوربیا درخت مدادی

ویژگی های افوربیا درخت مدادی 

 

پرورش افوربیا درخت مدادی و طریقه کاشت و نگهداری این گیاه

افوربیا که به نام درخت مدادی شناخته می شود کاکتوسی زیبا و بسیار متنوع است که میتواند رشد قدی زیادی داشته باشد. در این مطلب از شما را با افوربیا درخت مدادی آشنا می کنیم.

افوربیا کاکتوسی زیبا است که نگهداری آسانی دارد. کاکتوس افوربیا یا درخت مدادی متعلق به آفریقای جنوبی است و اغلب در مناطق خشک رشد میکند. انشعابات افوربیا به شمعدان شباهت دارند و به همین دلیل به نام درخت شمعدان هم شناخته می شود. 

 

افوربیا از خانواده کاکتوس است و 2400 نوع مختلف دارد و یکی از بزرگترین گونه های گیاهان گلدار محسوب می شود که از آفریقا تا ماداگاسکار ، آسیا و اروپا  ، جزایر اقتانوسآرام و استرالیا رشد می کند. با این وجود اغلب افوربیاها متعلق به مناطق گرمسیری آفریقا هستند.

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, افوربیا درخت مدادی سمی است

افوربیا درخت مدادی سمی است

 

هشدار سمی بودن افوربیا

کاکتوس افوربیا جزو گیاهان سمی است و شیره داخل برگهایش بسیار خطرناک است که در تماس با وست باعث خوردگی و سوختگی می شود.  شیره کاکتوس در تماس با چشم باعث التهاب و مشکلات بینایی شده و به صورت خوراکی هم خاصیت سمی دارد. 

 

ویژگی های افوربیا درخت مدادی

افوربیا در طبیعت میتواند تا 12 متر رشد کند ، انواع مختلف افوربیا شکل انشعابات متفاوتی دارند ولی در گلدان اغلب بین 20 – 110 سانتی متر و حداکثر تا 2 متر رشد می نماید. 

رشد افوربیا بسیار کند است و اگرگیاه جوانی خریداری کرده باشید ، سال ها طول می کشد تا به 2 متر برسد. 

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, نگهداری از افوربیا درخت مدادی

نگهداری از افوربیا درخت مدادی

 

روش نگهداری کاکتوس افوربیا درخت مدادی

نور مناسب افوربیا : بهترین نور برای افوربیا ، فاصله 2 متری از یک پنجره نورگیر است. برخی انواع گیاه میتوانند سایه جزئی را تحمل کنند. افوربیا باید نزدیک به یک پنجره نورگیر جنوبی قرار داده شود . از بهار تا اواسط پاییز میتواند گل را به بالکن یا باغچه منتقل کنید ولی باید دقت کنید که نور خورشید باعث سوختن برگهایش نشود و در آفتاب تند جای گیاه را تغییر دهید. 

 

دمای مناسب افوربیا : افوربیا میتواند به راحتی گرمای تابستان را تحمل کند ولی سرمای زمستان برایش مشکل ساز است. برخی گونه های افوربیا که متعلق به عربستان ، غرب و مرکز آفریقا و مناطق گرمسیری آمریکا هستند در زمستان نیاز به دمای 13 – 15 درجه دارند ولی افوربیاهای ماداگاسکار و آفریقای شرقی دمای 10 – 13 درجه در زمستان را میتوانند تحمل کنند ولی گونه های بومی شمال و جنوب آفریقا به دمای کمتر از 10 درجه نیاز دارند. به طور کلی بهتر است با شروع فصل سرما ، افوربیا را به خانه منتقل کنید.

 

آبیاری افوربیا : خاک کاکتوس نباید غرقاب شود و بین هر بار آبیاری باید کمی خشک شود. این گیاه در کوتاه مدت میتواند خشکی کامل خاک را هم تحمل کند. برای اطمینان از زمان آبیاری افوربیا انگشت خود را چند سانتی متر در خاک فرو ببرید و رطوبت لایه های زیرین خاک را بسنجید و هر گاه خاک زیرین خشک شده بود ، گیاه را آبیاری کنید ، در غیر اینصورت دست نگه دارید. 

دفعات آبیاری در زمستان را کاهش دهید . بهترین زمان برای آبیاری افوربیا در تابستان بعد از ظهر است ولی در زمستان بهتر است صبح قبل از طلوع کامل خورشید گیاه را آبیاری کنید. 

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, کاکتوس افوربیا درخت مدادی

کاکتوس افوربیا درخت مدادی

 

خاک مناسب افوربیا : افروبیا به زهکشی خاک نیازی ندارد و میتواند شرایط بحرانی خاک خشک و کم آب را تحمل کند. میتوانید از  ترکیب خاک ساکولنت ، خاک گیاهان آگارتمانی و کاکتوس برای افوربیا استفاده کنید. PH خاک مناسب افوربیا بین 6.1 – 7.8 است. 

اگر گیاهتان را در بستری غیر از گلدان مثل باغچه کاشته اید مقداری شن و ماسه به خاک اطراف آن اضافه کنید. 

 

کوددهی افوربیا : رشد افوربیا در بهار و تابستان صورت می گیرد ، بنابراین فقط در این دو فصل نیاز به کود دارد . برای کوددهی افوربیا میتوانید از نصف قاشق چای خوری کود چند منظوره 15 – 15 – 15 در یک لیتر آب حل کنید و هر دو هفته یک بار بعد از  آبیاری به خاک اضافه کنید.

 

هرس افوربیا : رشد مداوم کاکتوس منجر به بزرگ و سنگین شدن آن خواهد شد و میتواند ارتفاع بسیار زیادی پیدا کند بنابراین برای کنترل رشد و اندازه کاکتوستان باید آن را هرس کنید و از قسمتهای بریده شده آن برای تکثیر استفاده کنید. 

شیره سفید موجود در این گیاه میتواند باعث التهاب پوست و چشم بوجود بیاورد بنابراین برای هرس آن باید دستکش و محافظ چشم و لباس ضخیم داشته باشید و در صورت آلودگی به شیره گیاه به سرعت محل را با آب بشویید. 

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, تعویض گلدان افوربیا درخت مدادی

تعویض گلدان افوربیا درخت مدادی

 

زمان مناسب تعویض گلدان افوربیا درخت مدادی

برای افوربیا باید گلدانی انتخاب کنید که میزان رطوبت اضافی اش به راحتی تبخیر شود مثل گلدان سفالی.

افوربیا نیست به ازدحام حساسیتی ندارد و میتواند چند افوربیا را در یک گلدان بکارید. 

گلدانی را انتخاب کنید که حدود 5 – 7.5 سانتی متر بزرگتر از قطر ریشه گیاه باشد و حفرات زهکشی متعدد داشته باشد. 

هر 2 – 3 سال میتوانید گلدان افوربیا را تعویض کنید. زمان مناسب تعویض گلدان افوربیا اوایل بهار ا ست که فصل رشد شروع شده. 

بعد از انتقال گیاه به گلدان جدید 1 – 2  هفته صبر کنید و سپس آبیاری را شروع نمایید. 

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی, نحوه تکثیر افوربیا درخت مدادی

نحوه تکثیر افوربیا درخت مدادی

 

روش تکثیر افوربیا درخت مدادی

بهترین روش تکثیر افوربیا ، قلمه زدن است. میتوانید از ساقه های هرس شده برای تکثیر کاکتوس استفاده کنید. از دانه های کاکتوس هم برای تکثیر میتوانید استفاده کنید ولی جوانه زدنشان بسیار زمان بر خواهد بود.

قلمه افوربیا را به مدت 24 ساعت کناری بگذارید تا زخمش پینه ببندد و سپس در بستری از خاک برگ و ماسه کمی مرطوب اقدام به کاشت نمایید. 

قلمه کاشته شده را در محیطی با نور فیلتر شده و دمای 18 – 25 درجه سانتیگراد قرار دهید.

حدود 2 – 4 هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه بزنند. 

 

افوربیا درخت مدادی, افوربیا زینتی,بیماریهای افوربیا درخت مدادی

بیماریهای افوربیا درخت مدادی

 

آفات و بیماریهای افوربیا درخت مدادی

افوربیا در مقایسه با دیگر ساکولنت ها آفات و بیماری کمتری دارد. 

رایج ترین آفت کاکتوس افوربیا تخم عنکبوت ، شپشک آردی ، مگس سفید و شپشک معمولی است. 

این آفات بسیار ریزند و به راحتی روی گیاه پخش می شوند و  کنترلشان کار سختی است بنابراین  تشخیص سریع کمک زیادی در کنترل آفت می  کند. 

افوربیا مستعد کپک یا عفونت قارچی است که به صورت لکه های پودری سفید و خاکستری روی گیاه دیده می شوند. این عارضه به دلیل رطوبت بالا ، تهویه ضعیف ، نور کم یا کمبود مواد معدنی ایجاد می شود. 

در صورت مشاهده کپک ، گلدان را ایزوله کنید و سپس به مقابله با کپک اقدام نمایید. یکی از گزینه های مناسب برای از بین بدن عفونت قارچی گیاه استفاده از روغن چریش است. 

 

گردآوری : بخش علمی و آموزشی

 

دنیای آشپزی
دنیای آشپزی آشپزی و کمی بیشتر...

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋