آکادمی ارزتودی

آکادمی ارزتودی

arztoday.com
 ۱ نفر را دنبال می کند

سولانا، سریع ترین شبکه نقل و انتقال

سولانا نام خود را از ساحلی در کالیفرنیا گرفته است این شبکه به دنبال حل مشکلات، مقیاس‌پذیری، کارمزدهای بالا و سرعت پایین اتریوم است.

در نوامبر 2017 آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) مهندس شرکت کوالکام ایده‌ای برای حل مشکلات اتریوم بیان نمود و به این ترتیب وایت پیپر سولانا در همان سال منتشر شد آناتولی در این وایت پیپر به توضیح سولانا و راه‌حل‌های این شبکه پرداخت. سولانا یک بلاکچین نسل سوم و یک اکوسیستم تک لایه با الگوریتم اثبات سهام (POS) است.

تیم توسعه‌ دهنده‌ی سولانا از مهندسین و متخصصین حوزه‌ی نرم‌افزار با سابقه‌ی همکاری در شرکت‌هایی نظیر گوگل و کوالکام تشکیل شده است که این موضوع باعث افزایش اعتماد فعالان این حوزه به برنامه‌های این تیم می‌شود.

اکثر بلاکچین‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند که از مهمترین این چالش‌ها می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  1. مقیاس پذیری
  2. غیرمتمرکز بودن
  3. پایداری و امنیت

این سه چالش، سه راس یک مثلث را تشکیل می‌دهند که اکثر تیم‌ها و بلاکچین‌ها برای رسیدن به دو ضلع از این مثلث، از یک ضلع صرفه نظر کرده‌اند هدف اصلی سولانا تحقق سه ضلع این مثلث بدون صرفه نظر کردن از بخش خاصی است.

کارمزد شبکه‌ سولانا چه مقدار است؟

کارمزد تراکنش در شبکه‌ی سولانا بسیار پایین می‌باشد به طوری که به ازای 4000 تراکنش فقط 1 دلار کارمزد دریافت می‌شود و این مقدار بسیار کمتر از کارمزدهای اتریوم می‌باشد.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید میانگین کارمزد سولانا برای هر تراکنش برابر 0.00025 است.

اثبات تاریخچه (POH)

چالشی که پیش روی اکثر بلاکچین‌هاست رسیدن به اجماع و توافق می‌باشد. توافق در بلاکچین‌ها همواره با تاخییر زمانی روبه‌رو است. از این رو سولانا برای کاهش این تاخییر و رسیدن به حداکثر سرعت در اجماع، از الگوریتم POH استفاده می‌کند.


الگوریتم اجماع سولانا، POS می‌باشد و الگوریتم POH به رسیدن به اجماع کمک می‌کند.


سولانا برای رسیدن به اجماع در مورد زمان نیاز به یک ساعت درون سیستمی دارد زیرا سولانا برای حفظ امنیت نمی‌تواند به یک منبع خارج از بلاکچین اعتماد کند و از طرف دیگر تمام گره‌های سیستم سولانا در سطح جهان پراکنده هستند این موضوع باعث شد آناتولی، الگوریتم POH را برنامه ریزی کند.


سولانا برای رسیدن به یک زمان واحد، نیازمند سیستمی برای تولید تاخییر زمانی بود که با استفاده از این تاخیرهای زمانی،‌ یک ساعت با اعتماد کافی برای شبکه ایجاد کند به همین منظور سولانا اعتبار سنج‌ها را موظف به حل تابع تاخیر قابل تایید (VDF) بر پایه‌ی الگوریتم SHA256 کرد که خروجی این تابع هش، تاخییر زمانی با اعتماد کافی را برای سیستم سولانا به ارمغان ‌آورد.

منبع: سولانا چیست | آکادمی ارزتودی 

آکادمی ارزتودی
آکادمی ارزتودی arztoday.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋