آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

کاربرد انواع کانکس چیست؟

کاربرد کانکس و کیوسک های پیش ساخته در زندگی امروزی محدود به یک کاربری خاص یا فضای خاص نبوده و طیف زیادی از انواع کاربری ها را شامل میشود. از مهمترین آنها به کانکس اسکان کارگاهی، کانکس پلیس، کانکس فروشگاهی و کانکس فست فود، سکونت موقت در هنگام زلزله، ایستگاه اورژانس و کاربری های امدادی، مسکونی و ویلایی، سرایداری، گیت عوارضی و بسیاری از کاربری های دیگر که میتواند در این لیست جای داده شود.

 

کاربرد کانکس در فضای شهری

همیشه نقاط قوت نهفته و یا به عبارتی پتانسیل کشف نشده ای در جاهای مختلف فضای شهر وجود دارد. که بعضی از آنها به مرور زمان و با تاسیس یک مجتمع تفریحی یا تجاری و یا فضای سبزی در کنار گذر ایجاد و تبدیل به یک مرکز پر رفت و آمد شده اند.
در این نوع فضاها به دلیل کم بودن مساحت و دیگر مشکلات موجود امکان احداث بنا وجود ندارد و از طرفی به دلیل وجود پتانسیل خوب و حضور مردم نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. چرا که بسیاری از کاربری های فروشگاهی و یا خدماتی در این مکان رونق بسیار خوبی پیدا میکنند.
که از مهمترین آنها که حتما شما نیز در نقاط مختلف شهر دیده اید کانکس عابر بانک، کانکس کتابفروشی یا محصولات صنایع دستی، کانکس فست فود و ساندویچی، ایستگاه های فروش ذرت مکزیکی و یا عرضه محصولات فرهنگی، همه بخشی از این نوع کاربری ها میباشد.
برای این منظور بهترین گزینه هم برای اینکه بتوان از پتانسیل محل استفاده مفید کرد و هم درگیر ساخت و ساز و عملیات بنایی نشویم که باعث بسته شدن معبر و اختلال در عبور و مرور مردم میشود. استفاده از سازه پیش ساخته یا همان کاربرد کانکس است. زیرا نیازی به اجرای آن در محل نیست و مراحل تولید آن در کارخانه انجام و بعد از آماده شدن به محل منتقل میشود.
امروزه کیوسک های خدمات شهری با انواع قابلیت ها و امکانات برای انواع کاربری ها طراحی و تولید میشود که به خوبی تمامی نیازها را پوشش داده و استفاده حداکثری از حداقل فضا را ممکن میسازد.

 

کاربرد کانکس در کارگاه ساختمانی و عمرانی

هر کارگاه ساختمانی و عمرانی با توجه به نیاز و وسعت پروژه خود نیازمند فضاهای مختلفی برای پیش برد مراحل کاری خود میباشد که از مهمترین این فضاها، پارک ماشین آلات و ابزار آلات، انبار مصالح و وسایل، اتاق نگهبانی، و در کنار آنها اتاق استراحت پرسنل و نهارخوری، اتاق استراحت پرسنل شبانه روزی که در هنگام شب نیز در محل پروژه هستند. اتاق مهندسین و مدیران پروژه برای برگذاری جلسات با مدیران بالا دستی و مشاوران، سرویس های بهداشتی و آبدارخانه و فضاهایی مانند این موارد.
برای تجهیز کارگاه معمولا از سازه بنایی استفاده نمیشود. زیرا باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل زمان زیاد جهت ساخت، هزینه بالا برای بنا کردن، چرا که این سازه ها بطور موقت بوده و پس از اتمام پروژه می بایست تخریب شود نداشتن قابلیت جا به جایی در مواقع ضروری است.
از این رو کاربرد کانکس کارگاهی در تجهیز کارگاه به دلیل نداشتن مشکلات فوق بسیار زیاد میباشد. چرا که تجهیز کارگاه به سرعت انجام گرفته، هزینه ها کاهش یافته و با پیش برد پروژه هایی مانند راه سازی میتوان سازه ها را نیز جابجا کرد و در هنگام اتمام پروژه نیز نیازی به تخریب آنها نیست. میتوان از آنها در پروژه های بعدی استفاده نمود یا به عنوان کانکس دست دوم به فروش رساند.

 

کاربرد کانکس ویلایی و مسکونی

کشور ایران دارای مناطق حاصل خیز و ییلاقی بسیاری میباشد که خیلی از افراد در این مناطق دارای ملک های خصوصی و باغ هستند. از مهمترین این مناطق استان های شمالی کشور و مناطق شمال شرق استان تهران مانند لواسانات و دماوند هستند. بسیاری از صاحبان این ملک ها به دلایل مختلفی از جمله نداشتن زمان کافی برای انجام عملیات ساخت و ساز و یا نداشتن مجوز و پروانه ساخت و یا مشکلات دیگری از این قبیل اقدام به خرید سازه پیش ساخته میکنند.
کاربرد کانکس مسکونی برای ایشان مشکل گشایی میکند. این نوع از سازه ها تمامی امکانات رفاهی یک خانه مسکونی را داشته و عایق بسیار خوبی برای سرما و گرما میباشند و نیازی به صرف زمان برای ساخت آنها و نظارت مالک بر روند ساخت و ساز و بسیاری از مشکلاتی که عملیات بنایی در پی دارد را نخواهد داشت.

 

کاربرد کانکس امدادی

یکی از موارد مهم دیگر در کاربرد کانکس کاربری امدادی در مواقع ضروری میباشد. در کشور ایران که بر روی گسل زلزله قرار گرفته است و تا کنون شاهد تعداد زیادی زلزله بالای هفت ریشتر بوده ایم. که باعث خراب شدن خانه بسیاری از هموطنانمان بخصوص در بم و کرمانشاه و شهرهای اطراف آن مانند سر پل ذهاب شده است. همواره نیاز به تعداد زیادی کانکس برای اسکان دادن به کسانی که در این گونه حوادث خانه و کاشانه شان ویران گشته وجود دارد.
برای این منظور باید تعداد زیادی از این نوع سازه های پیش ساخته تولید و در محل مناسبی انبار شوند. تا در مواقع نیاز بتوان در کمترین زمان ممکن اوضاع را بهبود بخشیده و تا اتمام مرحله آوار برداری و بازسازی شهر، مردم را بصورت موقت در آنها اسکان داد.
چرا که در زلزله کرمانشاه نبود تعداد کافی کانکس باعث تولید بدون نظارت و با سرعت زیاد شد و این امر باعث پدید آمدن سازه های بی کیفیت و تجهیز نشده گردید که حتی امکانات اولیه برای سکونت را نداشته و از طرفی توان تولید شرکت های سازنده نیز در این مورد کافی نبود. مدت زمان زیادی هموطنان ما بدون داشتن حتی یک سرپناه موقت شب های سرد را سپری کردند.
این واقع درسی شد تا همیشه تعداد زیادی سازه مجهز که تحت نظارت و با رعایت استانداردهای تولید سازه پیش ساخته و توسط تکنسین های فنی تولید شده است. برای دوره ضرورت و موارد مشابه تولید و نگهداری کنیم.

 

کاربرد کانکس سرایداری و نگهبانی

در بسیاری از ساختمان ها و مجتمع های مسکونی در هنگام ساخت محلی را برای سکونت سرایدار در نظر میگیرند که به کانکس سرایداری معروف است. بعضی ساختمان ها اما فاقد این واحد کوچک میباشند و یا بعدها با تغییر کاربری ساختمان به آن نیاز پیدا میکنند.
از این رو یکی از راه کارهایی که بتوان فضایی برای سکونت سرایدار ایجاد کرد کاربرد کانکس به عنوان یک واحد کوچک تک اتاقی میباشد. گاها سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز در آنها تعبیه میگردد و گاها نیز خود مجتمع در پارکینگ خود دارای یک واحد سرویس مستقل است که برای این منظور در نظر می گیرند.
این نوع کانکس را معمولا در محل اجرا میکنند و بعضا یک سازه کوچک تر نیز برای قرار دادن در جلوی درب ورودی یا پارکینگ نصب میکنند تا رفت و آمدهای به داخل مجتمع از طریق نگهبان کنترل شود که البته این مورد برای شرکت های بزرگ و پر رفت و آمد بیشتر کاربرد دارد.

 

کاربردهای دیگر کانکس

کاربرد کانکس در بخش ها و صنف های مختلفی میباشد که در بالا به مهمترین آنها اشاره کردیم. اما کاربری های دیگری نیز وجود دارند که از نظر درجه اهمیت در رتبه پایین تری قرار دارند. از مهم ترین آنها کانکس اضافه بنا، کانکس پلیس و یا پلیس محله، ایستگاه اتوبوس، شعبه سیار بانک، ایستگاه های خدمات اجتماعی و پزشکی، امداد رسانی جاده ای، توریستی و گردشگری را میتوان نام برد.
امروزه کمتر کسی است که درباره کاربرد و موارد استفاده از کانکس اطلاعاتی نداشته باشد. این خانه های پیش ساخته به دلایل بسیاری که مهمترین آنها هزینه کمتر و ساخت سریع و همچنین امکان جا به جایی میباشد نسبت به ساختمان های سنتی، از محبوبیت و استقبال خوبی برخوردار هستند.
به طور کلی در زندگی امروزی کانکس ها محدود به یک کاربری خاص یا فضای خاص نیستند بلکه طیف وسیعی از انواع کاربری ها را شامل میشوند. که از مهمترین آنها میتوان به کانکس کارگاهی، کانکس پلیس، کانکس نگهبانی، کانکس کترینگ سیار، کانکس امداد و نجات، کانکس سرویس بهداشتی، و … اشاره کرد. در این بخش به بررسی مهمترین کاربرد کانکس خواهیم پرداخت.

 

کاربرد و موارد استفاده از کانکس

مهمترین ویژگی کانکس ها انعطاف پذیری آنها در ساخت میباشد. بدین معنا که میتوان آنها را به گونه ای طراحی و اجرا کرد که پاسخگوی نیاز هر کسی باشد.
کانکس قابل حمل و نقل: مناسب برای استفاده در مکان های صعب العبور که امکان ساخت و ساز در آنها مقدور نیست.
کانکس خدماتی: استفاده در فضاهای شهری پر رفت و آمد مانند مراکز تجاری و تفریحی که بدلیل کم بودن مساحت و دیگر مشکلات امکان احداث بنا وجود ندارد. به عنوان نمازخانه، ایستگاه‌های دوچرخه، دستگاه های خودپرداز بانکی، راهنمای شهری و … .
کانکس کارگاهی: استفاده در پروژه های راه سازی و ساختمانی و عمرانی بعنوان انبار مصالح و وسایل، اتاق نگهبانی، کانکس پرسنل و نهارخوری و … .
کانکس ویلایی: مناسب برای استفاده در باغ ها و ویلاها و ملک های خصوصی و همچنین مناطق ییلاقی.
کانکس مسکونی: مناسب برای استفاده مسکونی برای آسیب دیدگان بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله.
کانکس اورژانس و امداد: مناسب برای استفاده بعنوان یک واحد درمانی و امدادی.
کانکس اداری و کانکس مدیریتی: مناسب برای جبران فضاهای کوچک اداری.

 

پرکاربردترین موارد استفاده از کانکس

کانکس سرویس بهداشتی: مورد استفاده در فضاهای باز شهری مانند پارکها، پارکینگ های عمومی، مسیرهای بین شهری و … .
کانکس نگهبانی: مورد استفاده برای حراست شرکتها، گیت های ورودی پارکینگ ها، نگهبانی محله و موارد مشابه.
کانکس فروشگاهی: مورد استفاده برای ارائه و فروش محصولات مختلف.
کانکس پلیس: مورد استفاده در شهرها برای اسکان ماموران راهنمایی و رانندگی و همینطور پلیس انتظامی.

 

کاربرد کانکس خوابگاهی یا مدارس

کانکس هایی که محل استراحت و خوابیدن پرسنل باشند را کانکس خوابگاهی میگویند که عمدتاً این کانکس ها بصورت سالنی میباشد و در بعضی از آنها هم یک سرویس بهداشتی وجود دارد. این نوع کانکس ها در ابعاد مختلف میباشد. معمولاً این کانکس ها به خاطر استفاده شدن از آن به عنوان استراحتگاه از کیفیت معمولی میباشد. این کانکس ها به خاطر هویت خوابگاهی دائماً در حال جابجایی است. که این امر باعث آسیب های زیادی به کانکس میرساند. کانکس خوابگاهی دارای تخت های متصل به دیوار میباشد که امکان باز و بسته شدن تخت ها را دارد.

 

کاربرد در پروژه ها

کانکس کارگاهی برای استفاده در پروژه های عمرانی و برای اسکان پیمان کار، کارگران و … استفاده میشود و برای مدیران کانکس اداری وجود دارد. که در آن به برگزاری جلسات میپردازند. همچنین کانکس دیگری نیز نیاز است که کانکس نگهبانی نام دارد و برای اسکان نگهبانان در طول شبانه روز میباشد.
در این کانکس ها بر حسب مدل کانکس و نیاز شما میتوان امکانات گوناگونی از قبیل سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و … را تعبیه کرد. همچنین میتوان بعد از اتمام کار با آن تا پروژه بعدی در جایی نگهداری کرد و یا به شخص دیگری فروخت.
قیمت کانکس ها بسیار مناسب بوده و با خرید آنها میتوان در وقت و هزینه ها صرفه جویی کرد. همچنین به دلیل عایق به کار رفته (فوم پلی اورتان) در کانکس عایق های بسیار خوبی در برابر صوت، سرما، گرما، رطوبت، حرارت و … میباشند. در کانکس میتوان سیم کشی برق و لوله کشی آب و گاز انجام داد و در صورت نیاز سقف کاذب با استفاده از گچ برگ ساخت.

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋