آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

نکاتی که باید قبل از ساخت سردخانه بدانید!

با صنعتی شدن فرآیند تولید بسیاری از محصولات از جمله میوه و فرآورده های دامی مانند گوشت قرمز و سفید، روش جدیدی برای نگهداری طولانی مدت این محصولات مورد نیاز است. ساخت سردخانه و استفاده از آن برای نگهداری این محصولات فاسد شدنی یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری اولیه و طولانی مدت این محصولات است.

ساخت سردخانه پیچیدگی های زیادی دارد و افراد ابتدا باید با تمامی مراحل و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این سازه های کاربردی آشنا شوند. علاوه بر این، طراحی و اجرای سردخانه ها را باید به شرکت های متخصص و با تجربه واگذار کرد. در این مقاله با طرز ساخت سردخانه و وسایل مورد نیاز آشنا می شویم.

 

سردخانه چیست؟

به طور کلی سردخانه مکانی است که در آن محصولات فاسد شدنی با استفاده از سرما برای مدت طولانی نگهداری می شوند. سردخانه ها ساختار بسیار پیچیده ای دارند و در ساخت آنها از تجهیزات و قطعات زیادی استفاده شده است. بنابراین ساخت سردخانه فرآیندی بسیار دشوار و پیچیده است.

سردخانه های صنعتی عموما ابعاد بسیار بزرگی دارند و در ابعاد سوله های کارگاهی ساخته می شوند. شایان ذکر است که سردخانه های صنعتی را می توان در ابعاد کوچک نیز ساخت. سردخانه های صنعتی با توجه به ظرفیت مواد قابل نگهداری در آنها طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال سردخانه ها در انواع 10، 50 و 100 ساخته می شوند. ساخت انواع سردخانه های صنعتی با انواع ظرفیت ها را می توانید به گروه باسابقه دی کول بسپارید.

 

اتاق سرد چه می کند؟

همانطور که گفته شد، امروزه فرآیندهای تولید و توزیع بسیاری از محصولات غذایی صنعتی شده است. به عنوان مثال، بسیاری از میوه ها در فصل برداشت می شوند و ماه ها در یخچال های بالای سافاری نگهداری می شوند. این مهم است زیرا مردم می توانند محصولات خود را با کیفیت قابل قبول در تمام طول سال بدون هدر رفتن بفروشند. با توجه به وجود همه این دلایل، ساخت و استفاده از سردخانه در صنعت تولید مواد غذایی اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از محصولات غذایی پس از مدت کوتاهی فاسد می شوند. از جمله این محصولات می توان میوه و فرآورده های حیوانی را برشمرد. به همین دلیل، تولیدکنندگان این محصولات باید بتوانند محصولات خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. نباید فراموش کرد که سردخانه نه تنها در شرکت های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه می توان از آن برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در رستوران ها، هتل ها و سالن ها نیز استفاده کرد. این مجموعه ها می توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را برای ماه ها در یخچال نگهداری کنند.

 

اهمیت استفاده از سردخانه برای نگهداری کالاهای فاسد شدنی

همانطور که گفته شد بسیاری از محصولات غذایی و دارویی پس از مدت کوتاهی خراب می شوند. از طرفی تولید این محصولات بسیار گران است و تقاضا برای خرید این محصولات در برخی از ماه های سال کاهش می یابد. به عنوان مثال، در حالی که فروش محصولات کشاورزی مانند میوه در هفته های منتهی به جشن بسیار بالا است، فروش پس از جشن کاهش می یابد. بنابراین کشاورزان باید محصولات مازاد خود را ذخیره کنند. این کار بدون سردخانه امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر، سردخانه ها نیز برای نگهداری بسیاری از محصولات حیوانی مورد نیاز هستند. شرکت های تولید کننده این محصولات با داشتن انبار سرد می توانند محصولات خود را برای مدت طولانی نگهداری کنند. این محصولات شامل محصولاتی مانند گوشت، لبنیات و سوسیس و کالباس است. بدون سردخانه، فعالیت صنعتی در دنیای امروز معنایی ندارد.

 

کدام محصولات را می توان در سردخانه نگهداری کرد؟

تقریباً هیچ محدودیتی برای نگهداری انواع محصولات در اتاق سرد ندارید. شما می توانید تمام محصولات فاسد شدنی مانند میوه، شیر، دارو، گوشت قرمز، مرغ و ماهی را در سردخانه نگهداری کنید. لازم به ذکر است که مدت نگهداری این محصولات در سردخانه با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، میوه ها را می توان بیشتر از گوشت قرمز یا مرغ در یخچال نگهداری کرد. به طور کلی هر شرکت تولید کننده مواد غذایی برای نگهداری محصولات خود به یک سردخانه نیاز دارد.

 

انواع سردخانه: بالای سافاری، زیر سافاری و تونل فریز

همانطور که گفته شد از سردخانه ها برای نگهداری محصولات مختلف استفاده می شود اما باید توجه داشت که دمای نگهداری محصولات غذایی کاملا با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، میوه ها را نمی توان در کنار محصولات حیوانی در یک اتاق سرد نگهداری کرد. به همین دلیل ساخت سردخانه بسیار پیچیده است و هدف استفاده از سردخانه را باید در طراحی و کاربرد آن در نظر گرفت. سردخانه ها انواع مختلفی دارند مانند بالای فریزر، زیر فریزر و تونل انجماد که هر کدام برای نگهداری محصولات خاص مورد استفاده قرار می گیرند. انواع سردخانه را به طور کامل یاد گرفته ایم.

 

سردخانه بالای سافاری؛ مناسب برای نگهداری میوه، دارو و لبنیات

همانطور که گفته شد، هر محصول باید در دمای مشخصی نگهداری شود. به عنوان مثال، میوه ها باید بین +1 تا +4 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. بنابراین برای نگهداری و نگهداری این محصولات از یک اتاق سرد در بالای سافاری استفاده می شود. همانطور که از نام این سردخانه ها پیداست دمای هوا در این سازه ها بالای صفر است.

عایق، تجهیزات و قطعات به کار رفته در ساخت سردخانه بالای صفر برای محدوده دمایی مناسب می باشد. به عنوان مثال درب و ساندویچ پانل این سردخانه ها عایق ضعیف تری نسبت به درب و ساندویچ پانل سردخانه های ساب زیرو دارند. همچنین لازم به ذکر است که ابعاد این سردخانه ها عموماً بزرگتر از سایر سردخانه ها می باشد. زیرا حجم محصولات نگهداری شده در این سردخانه ها بسیار بیشتر از محصولات نگهداری شده در سردخانه بالای سافاری است. هزینه ساخت این سردخانه ها نیز نسبت به سایر سردخانه ها کمتر است. البته این تفاوت در هزینه های ساخت با توجه به ابعاد سردخانه متفاوت است.

 

انبار سرد زیر سافاری

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع سردخانه، سردخانه سافاری است. سردخانه برای نگهداری انواع دام و محصولات لبنی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، بستنی ساخته شده است. ساخت این نوع سردخانه بسیار پیچیده بوده و عایق بودن تجهیزات و قسمت های مختلف سازه بسیار حائز اهمیت است. هزینه ساخت سردخانه زیر صفر نسبت به سایر انواع سردخانه ها بیشتر است، اما این هزینه بالا با پیچیدگی و سختی ساخت آنها متناسب است.

گروه دی کول توانایی طراحی و اجرای بهترین سردخانه ساب سافاری را برای کارخانه یا شرکت شما دارد. لازم به ذکر است که از فریزرهای زیرین در رستوران ها، سالن ها و هتل ها نیز استفاده می شود. زیرا این مشاغل باید مواد غذایی خود را برای مدت طولانی ذخیره کنند.

 

تونل انجماد؛ یکی از بهترین سردخانه ها

در خطوط تولید بسیاری از محصولات غذایی مانند محصولات پروتئینی، این مواد غذایی باید در اسرع وقت منجمد شوند. زیرا با استفاده از روش انجماد سریع طعم و بافت این محصولات تغییر نمی کند. علاوه بر این، انجماد سریع باعث افزایش راندمان و صرفه جویی در زمان و انرژی برای کارخانه ها و شرکت های تولیدی می شود.

برای انجماد سریع این محصولات غذایی باید از تونل انجماد استفاده شود. تونل انجماد یکی از انواع سردخانه است که از نظر ساختار و عملکرد بسیار متفاوت با سردخانه معمولی است. علاوه بر تجهیزات ساخت سردخانه معمولی، تجهیزات دیگری مانند فن یا نوار نقاله نیز در ساخت سردخانه تونل انجماد استفاده می شود.

فرآیند انجماد سریع در تونل انجماد به این صورت است که محصولات با استفاده از یکی از روش های دمیدن، تماسی یا نوار نقاله به سرعت منجمد می شوند. محصولات در یک تونل قرار می گیرند و به آرامی روی تسمه نقاله در طول مسیر این تونل حرکت می کنند. محصولات به سرعت با استفاده از روش های ذکر شده در طول مسیر منجمد می شوند. تونل یخ زده یکی از مدرن ترین انواع سردخانه است.

 

طرز ساخت سردخانه

ساخت سردخانه ها بسیار پیچیده بوده و شامل مراحل بسیاری از جمله طراحی، برآورد هزینه، برآورد فضای مورد نیاز و اجرا می باشد. به همین دلیل توصیه می شود ساخت سردخانه را به شرکت های مجرب و متخصص در این زمینه بسپارید. از آنجایی که ساخت سردخانه هزینه بر است، تمامی مراحل ساخت آن باید حساس و مقرون به صرفه باشد. ضمناً مرحله طراحی قبل از ساخت سردخانه باید کاملاً دقیق و اصولی انجام شود.

برای طراحی اتاق سرد باید به نکاتی مانند کاربری، فضای مورد نیاز، هزینه و انرژی مصرفی توجه کرد. سازندگان پس از محاسبات و طراحی اقدام به ساخت سردخانه می کنند. این نکته را نباید فراموش کرد که ساخت سردخانه زمان زیادی را می طلبد و باید تمام جوانب طراحی این سازه در تمام قسمت های سردخانه در نظر گرفته شود تا بازده و انرژی مصرفی سردخانه در نظر گرفته شود. مورد نظر مناسب هستند. مراحل سردخانه را یاد می گیریم.

 

مرحله اول ساخت سردخانه; تعیین کاربری اتاق سرد

اولین و مهمترین مرحله داشتن سردخانه، تعیین کاربری سردخانه است. همانطور که گفته شد از سردخانه ها برای نگهداری محصولات مختلف استفاده می شود و از طرفی هر سردخانه ویژگی های خاص خود را دارد. به همین دلیل ابتدا باید استفاده از سردخانه مشخص شود. به عنوان مثال مراحل ساخت سردخانه در بالای سافاری با ساخت سردخانه زیر سافاری بسیار متفاوت است. کارفرما با مشورت پیمانکار سردخانه هدف استفاده از سردخانه را مشخص می کند و پیمانکار مراحل بعدی ساخت سردخانه را ادامه می دهد.

 

فاز دوم ساخت سردخانه؛ بازرسی در محل ساخت گورستان

سردخانه ها را می توان با توجه به ظرفیت ها در اندازه های مختلف ساخت. یکی از اجزای مهم در طراحی و ساخت سردخانه ها موقعیت مکانی آن است. ابعاد سردخانه، امکانات آن و شرایط محیط محل ساخت در طراحی و ساخت سردخانه بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک سردخانه زیر صفر در یک منطقه بسیار گرمسیری بسازید، تیم ساخت و ساز باید از تجهیزات قوی تر و عایق قوی تری استفاده کند.

به همین دلیل بررسی محل ساخت سردخانه در طراحی و ساخت این سازه کاربردی بسیار حائز اهمیت است. نباید فراموش کرد که ابعاد محل ساخت سردخانه نیز برای سازندگان بسیار مهم است. زیرا تعیین ظرفیت سردخانه ارتباط زیادی با ابعاد محل ساخت دارد و اگر ابعاد سردخانه کوچک باشد تیم سازنده در ساخت سردخانه با ظرفیت بالا محدودیت هایی خواهد داشت. توصیه می شود محل سردخانه دور از نور خورشید و تغییرات دما نگهداری شود.

 

مرحله سوم ساخت سردخانه; برآورد فضای مورد نیاز برای ساخت سردخانه

پس از تعیین هدف و مکان سردخانه نوبت به محاسبه مساحت مورد نیاز برای ساخت این سازه می رسد. مساحت مورد نیاز برای احداث سردخانه ها با توجه به میزان و میزان استفاده محصولات تولیدی شرکت ها برآورد می شود. برای مثال اگر می خواهید از سردخانه برای نگهداری میوه و سبزیجات استفاده کنید، این سردخانه باید ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد. زیرا فضای زیادی برای نگهداری این محصولات نیاز است. از طرفی فضای مورد نیاز برای ساخت سردخانه برای مجری پروژه از نظر برآورد هزینه و خرید تجهیزات بسیار حائز اهمیت است.

 

مرحله چهارم؛ تعیین بار سردخانه

در مرحله چهارم، سازنده سردخانه باید بار سرمایشی سردخانه را تخمین بزند. مقدار گرمایی که باید از محیط گرفته شود تا سردخانه به دمای مطلوب برسد، بار خنک کننده یا بار خنک کننده نامیده می شود. شرایط آب و هوایی منطقه با بررسی مولفه های مختلف از جمله بار در سردخانه، تعداد باز و بسته شدن درب سردخانه، الگوی استفاده و میزان عایق بودن بار سرد سردخانه برآورد می شود.

تخمین بار سرمایشی از آن جهت حائز اهمیت است که با برآورد این جزء می توان به طور دقیق تری هزینه ساخت سردخانه و تهیه تجهیزات و قطعات آن را برآورد کرد. لازم به ذکر است که محاسبه بار سرمایشی یکی از مهمترین مراحل ساخت سردخانه می باشد.

 

مرحله پنجم ساخت سردخانه; اجرای پروژه

مدیر پروژه پس از برآورد تمامی اجزا و طراحی سردخانه اقدام به اجرای سازه می کند. نحوه کار سردخانه ها به هدف استفاده، اندازه و مساحت ساخت بستگی دارد. در حالی که تنها فضای مجزایی برای ساخت برخی سردخانه ها ساخته شده است، برای ساخت برخی سردخانه های دیگر سازه ای جداگانه لازم است. مراحل کاربرد سردخانه شامل پی ریزی، نصب ساندویچ پانل، عایق کاری و نصب تجهیزات می باشد.

کاربرد و ساخت سردخانه باید توسط گروه های مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود. زیرا ساخت سردخانه سختی های زیادی دارد و هر شرکتی نمی تواند بدون مشکل این سازه را بسازد. گروه دی کول با استفاده از تجربه و تخصص خود می تواند سردخانه مورد نظر شما را با بهترین تجهیزات روز دنیا بسازد.

 

در سردخانه از چه قطعاتی استفاده می شود؟

سرمایش در اتاق سرد با تجهیزات مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، خط مکش و خط تخلیه انجام می شود. این تجهیزات به همراه عایق و اجزای سازه سردخانه نقش مهمی در کارایی و عملکرد این سازه کاربردی دارند. لازم به ذکر است که کیفیت این تجهیزات در کارایی سردخانه نقش بسزایی دارد و شرکت سازنده سردخانه باید از بهترین و قوی ترین تجهیزات موجود در بازار برای ساخت سردخانه استفاده کند.

همچنین لازم به ذکر است که انتخاب تجهیزات نیز با کاربری و ابعاد مورد نظر سردخانه مرتبط است و شرکت سازنده باید با استفاده از روش های مختلف برآورد، نوع و ظرفیت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سردخانه را تخمین بزند. قطعات و تجهیزات مورد استفاده در ساخت سردخانه به شرح زیر است:

اواپراتور: اواپراتور یکی از مهمترین قطعات مورد استفاده در سردخانه است و نقش مهمی در فرآیند خنک سازی دارد. این قطعه با توجه به میزان بار خنک کننده و ابعاد اتاق سرد انتخاب می شود.

کمپرسور: کمپرسور قلب تپنده اتاق سرد است و انواع مختلفی را می توان با توجه به ابعاد سردخانه، بار خنک کننده و هدف استفاده در ساخت سردخانه استفاده کرد.

کندانسور: کندانسور یکی دیگر از تجهیزات ذخیره سازی سرد است که تاثیر زیادی در فرآیند خنک سازی سردخانه دارد. نباید فراموش کرد که کندانسور، کمپرسور و اواپراتور یک مجموعه هستند و با هم سرمای لازم را برای اتاق سرد فراهم می کنند.

تجهیزات مایع: شیر انبساط، فیلتر خشک کن، شیر چک و شیر برقی تجهیزات مایع سیستم خنک کننده سردخانه هستند.

خط مکش و خط تخلیه: خط مکش و خط تخلیه که از مهم ترین تجهیزات کمکی سردخانه ها هستند، تیغه شیر، فیلتر روغن و صدا خفه کن هستند.

 

ساختار سردخانه ها چگونه است؟

سردخانه ها ساختار بسیار پیچیده ای دارند، اما مردم به طور کلی این سازه ها را به دو دسته ایستا و پویا تقسیم می کنند. هر یک از این قسمت ها نقش مهمی در عملکرد سردخانه ایفا می کنند و عملکرد یکدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. لازم به ذکر است که هر یک از قسمت های ایستا و دینامیک سردخانه ها از چند قسمت و عناصر دیگر تشکیل شده است. ما با قسمت های مختلف ساختار سردخانه آشنا هستیم.

 

بخش ساکن سردخانه

قسمت استاتیک یا ثابت سازه سردخانه یکی از مهمترین اجزای سازه سردخانه است. قسمت استاتیک سردخانه شامل اجزایی مانند درب سردخانه، ساندویچ پانل سردخانه و قفسه های سردخانه می باشد. هر یک از این اجزا نقش مهمی در عملکرد سردخانه ایفا می کنند. به عنوان مثال ساندویچ پانل های سردخانه وظیفه جلوگیری از اتلاف انرژی در اتاق های سرد را بر عهده دارند. به طور کلی اجزای قسمت ساکن سردخانه وظیفه حفظ سردی محیط در سردخانه را بر عهده دارند. اجزای مختلف قسمت ثابت یا ثابت سردخانه ها عبارتند از:

درب سردخانه: یکی از مهم ترین اجزای ثابت یا ثابت اتاق های سرد، درب است. این قطعه باید دارای ویژگی هایی باشد که در عملکرد سردخانه اختلال ایجاد نکند. این ویژگی ها شامل عایق خوب و جابجایی آسان است. به عنوان مثال، افراد باید بتوانند درهای سردخانه ها را به راحتی و به سرعت باز و بسته کنند. ضمناً عایق بندی درب سردخانه باید به گونه ای باشد که از اتلاف انرژی درها جلوگیری کند.

ساندویچ پانل اتاق سرد: شاید مهم ترین قسمت ثابت هر اتاق سرد ساندویچ پانل باشد. از این تجهیزات برای عایق کاری دیوارهای سردخانه استفاده می شود. ساندویچ پانل های سردخانه عموما دارای سه لایه هستند که لایه های داخلی و خارجی آن از فلزات مختلفی مانند ورق گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته شده است. لایه میانی ساندویچ پانل سردخانه نیز از فوم پلی اورتان ساخته شده است.

قفسه های سردخانه: قفسه های سردخانه یکی از اجزای مهم قسمت ثابت سردخانه می باشد. اگرچه این قطعات نقشی در حفظ سرمای سردخانه ندارند اما جزء تجهیزات ثابت سردخانه ها هستند. از قفسه ها در بسیاری از سردخانه ها برای نگهداری منظم محصولات استفاده می شود. لازم به ذکر است که برخی سردخانه های بزرگ قفسه ندارند و محصولات در سبد یا بسته بندی مخصوص به خود نگهداری می شوند.

 

بخش دینامیک سردخانه

همانطور که اجزای بخش استاتیک سردخانه وظیفه حفظ برودت هوا در این سازه را بر عهده دارند، اجزای بخش دینامیک نیز وظیفه تولید هوای سرد مورد نیاز سردخانه را بر عهده دارند. از اجزای مهم این قسمت سردخانه می توان به کمپرسور، اواپراتور و کندانسور که نام آنها را یاد گرفتیم اشاره کرد. لازم به ذکر است که این سازه ها بدون اجزای قسمت دینامیک سردخانه هیچ کاربردی ندارند. نحوه عملکرد اجزای دینامیک سردخانه ها به شرح زیر است:

اواپراتور: اواپراتور سردخانه وظیفه گرفتن گرما از محیط سردخانه و خنک سازی آن را بر عهده دارد. بنابراین اواپراتور یکی از مهمترین اجزای بخش دینامیک سردخانه است.

کندانسور: گرمای جذب شده توسط اواپراتور از طریق کندانسور یا کندانسور اتاق سرد به خارج از فرآیند خنک سازی اتاق سرد منتقل می شود. خنک کردن محیط سردخانه بدون کندانسور امکان پذیر نیست.

کمپرسور: در سیستم خنک کننده سردخانه انتقال حرارت با انتقال گاز مبرد یا مایع انجام می شود. کمپرسور تبرید وظیفه انتقال این مایع یا گاز به سیستم سردخانه را بر عهده دارد.

 

بررسی هزینه های سردخانه

هزینه ساخت سردخانه یکی از مهم ترین مولفه ها برای شرکت ها و کارخانجات می باشد. بنابراین قبل از شروع فرآیند طراحی و ساخت سردخانه باید هزینه ساخت این سازه بررسی شود. هزینه ساخت سردخانه به عوامل زیادی از جمله ابعاد محصولات، دمای نگهداری یا کاربری، کارکرد با برق سه فاز یا تک فاز، برند تجهیزات و کیفیت نصب آن بستگی دارد.

هر یک از این عوامل می تواند تا حد زیادی بر هزینه نهایی ساخت تاسیسات سردخانه تاثیر بگذارد. نباید فراموش کرد که مهم ترین و موثرترین عامل در هزینه ساخت سردخانه اندازه آن است. با توجه به نوسانات بازار ارز و تغییر قیمت تجهیزات، امکان تعیین قیمت دقیق برای ساخت سردخانه وجود ندارد.

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋