آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

ویژگی انواع ورق کرکره ای آریا بارون

یکی از انواع ورق فولادی، ورق های کرکره ای است که سال هاست برای پوشش سقف شیروانی استفاده می شود. از طرفی از آنجایی که این ورق ها گالوانیزه هستند، عمر و دوام آنها افزایش می یابد.
ورق های کرکره ای در واقع ورق های گالوانیزه رنگی یا ورق های گالوانیزه ساده هستند و به دلیل شکل سینوسی و موج دار آنها در معرض شکل دهی، هیچ قطره ای در زیر باران بر روی آنها باقی نمی ماند.
در این مقاله قصد داریم به سوالات زیادی در مورد کرکره پاسخ دهیم; سوالاتی که ممکن است داشته باشید به شرح زیر است: صفحات کرکره در کجا استفاده می شود؟ چه عواملی بر قیمت و سازندگان ورق های کرکره ای، مزایا و معایب ورق های کرکره ای، دوام ورق های کرکره ای تاثیر می گذارد؟ انواع کرکره های فلزی چیست؟ و اینها سوالاتی است که می توانیم در این مقاله بررسی کنیم.

 

کرکره های رنگی

ورق های آهن در برابر رطوبت زنگ می زند و خورده می شوند، بنابراین برای جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی گالوانیزه می شوند. پس از انجام فرآیند گالوانیزه، ورق های کرکره ای رنگ آمیزی می شوند تا ظاهر زیبا، مقاومت در برابر خوردگی و سایر عوامل مخرب افزایش یابد. لازم به ذکر است که پوشش های رنگی این ورق ها با کوره های الکترواستاتیک فیکس می شوند. در واقع تولید پرده های رنگی شامل سه مرحله گالوانیزه کردن ورق، رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه و فرم دهی به ورق های گالوانیزه رنگ شده می باشد.

 

صفحات کرکره در کجا استفاده می شود؟

یکی از مهمترین قسمت های ساختمان که نیاز به حفاظ زیادی دارد سقف ساختمان است که باید در برابر عوامل مختلفی مانند رطوبت، گرما، صدا و عوامل مخرب مانند آتش سوزی و زلزله از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد. یکی از مهمترین کاربردهای کرکره ها استفاده از آن ها در پشت بام ها است و بیشتر در مناطق پرباران استفاده می شود. این دال ها در ساخت نرده ها، آلاچیق ها و انواع انبارها، سوله ها، سایبان ها، پارکینگ ها، مغازه ها و ... کاربرد فراوانی دارند. در موقعیت های دیگر استفاده می شود.

 

مزایا و معایب ورق های کرکره ای

کرکره ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند از جمله:
سبک
جوش پذیری، رنگ دهی و شکل پذیری خوبی دارد.
مقاومت بالا و مقاوم در برابر زلزله و آتش
در برابر رطوبت، خوردگی و پوسیدگی مقاوم هستند.
نصب سریع و آسان
قیمت مناسبی دارند.
ظاهر زیبایی دارد
بدون تغییر رنگ یا شکستن در طول زمان
هیچ محدودیتی در طول وجود ندارد و طول تخته ها با توجه به نیاز مشتری تعیین می شود.
این نوع ورق علاوه بر مزایای بیان شده دارای معایبی نیز می باشد که از جمله آنها می توان به پیچیدگی فرآیند جوشکاری ورق کرکره ای و همچنین شکل دهی ورق کرکره ای از عرض های آن اشاره کرد که از جمله محدودیت های ورق های کرکره ای می باشد.

 

انواع شکل دهی در ورق های کرکره ای فلزی چیست؟

ورق های لوور در انواع مختلفی تشکیل می شوند که در این قسمت توضیح داده خواهد شد.

 

1. طراحی سینوسی

اگرچه طرح سینوسی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین شکل‌های پرده‌ها است، اما همچنان مهم است و یکی از محبوب‌ترین طرح‌ها محسوب می‌شود. در طرح سینوسی، برجستگی ها یا امواج صفحه به صورت نیم دایره ای هستند. این ورق ها در انواع درشت و ریز تولید می شوند و طول آن ها با توجه به نیاز مشتریان تعیین می شود. اندازه و نازکی این لایه ها به معنای اندازه سینوس ها یعنی امواج است.

 

2. طرح شکل ذوزنقه

در این طرح، شکل امواج یا برآمدگی صفحه ذوزنقه ای است که با شکل نیم دایره و سینوسی متفاوت است، بنابراین با طرح سینوسی متفاوت است. طرح های ذوزنقه ای در اشکال و اندازه های مختلف تولید می شوند و بر اساس نیاز مشتریان تولید می شوند. به عنوان مثال، ذوزنقه ها ممکن است در یک طرح بزرگ یا کوچک باشند یا ذوزنقه های یک طرح از هم دور نباشند یا فاصله بین آنها زیاد باشد.

 

3. طراحی خط سایه

این طرح شبیه طرح ذوزنقه ای است و یکی از زیباترین طرح های پرده می باشد. لازم به ذکر است که طرح Shadowline از استحکام بالاتری نسبت به طرح های سینوسی و ذوزنقه ای برخوردار بوده و قیمت این ورق رنگی لوور نسبت به دو طرح ذکر شده گرانتر می باشد.

 

روش تولید ورق کرکره ای چگونه است؟

برای تولید ورق لوور از دستگاه رول فرمینگ استفاده می شود. دستگاه رول فرمینگ در دو حالت سرد و گرم استفاده می شود به طوری که از حالت سرد دستگاه برای تولید ورق های نازک و حالت گرم برای تولید ورق های ضخیم استفاده می شود. شایان ذکر است در انتهای خط تولید ورق گالوانیزه، دستگاه های رولفرمینگ وجود خواهد داشت. برای تولید ورق کرکره ای ابتدا ورق های گالوانیزه ساده یا ورق های گالوانیزه رنگی به کمک دستگاه رول بازکن باز شده و با استفاده از ورق های گالوانیزه، دمپر، کرکره، طرح های سینوسی آجدار خشن و ... تولید می شود. طرح های مختلفی ساخته می شود. سیلندرهای موجود در مرحله بعد ورق های کرکره ای با استفاده از گیوتین بر اساس ابعاد درخواستی مشتریان برش داده می شود. در موارد رایج تر، عرض ورق های گالوانیزه به 125 سانتی متر، طرح سفالی به 120 سانتی متر، طرح سینوسی به 116 سانتی متر و طرح ذوزنقه ای به 112 سانتی متر کاهش می یابد. ورق های کرکره ای گالوانیزه به طور کلی در عرض های 100 و 125 سانتی متر و ضخامت های 0.3 تا 1 میلی متر در بازار موجود می باشد. ضمناً این بشقاب ها در رنگ ها، اندازه ها و طرح های متنوع با توجه به نیاز مشتریان تولید می شوند.

 

عوامل موثر بر ماندگاری کرکره

عواملی مانند پوشش و ضخامت ورق های کرکره ای در دوام این گونه ورق ها موثر است. به طور کلی، هرچه ورق های لوور ضخیم تر باشند، کیفیت آنها بالاتر است. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی علاوه بر افزایش دوام ورق های کرکره ای، از روکش های مخصوصی مانند روکش اپوکسی، سرامیک و روی استفاده می شود. در بین این پوشش‌ها، نوع سرامیکی دارای ویژگی انعکاس گرما در دراز مدت است، اما به دلیل آلودگی و آلودگی سطح صفحه این ویژگی را از دست می‌دهد. از آنجایی که پوشش سرامیکی گرما و گرما را منعکس می کند از گم شدن و آسیب دیدن صفحات جلوگیری می کند، اما با از بین رفتن پوشش سرامیکی به دلیل کاهش انعکاس حرارت روی صفحات، مصرف انرژی در صفحات افزایش می یابد.
یکی دیگر از این پوشش ها، پوشش های فناوری نانو مانند دی اکسید تیتانیوم است که برای پوشش ورق های فولادی استفاده می شود. این پوشش خاصیت انعکاس گرما را نیز دارد و در نتیجه در فصول گرم سال سرمایش داخل ساختمان را تامین می کند، نیازی به کولر و وسایل سرمایشی نیست و در نتیجه مصرف انرژی کاهش می یابد. از دیگر مزایای پوشش های فناوری نانو می توان به ویژگی خود تمیز شوندگی این گونه پوشش ها اشاره کرد و برای نظافت آن ها نیازی به نیروی انسانی نداریم. ویژگی خود تمیز شوندگی این نوع پوشش، خاصیت انعکاس حرارت آن را دائمی می کند. علاوه بر این، به دلیل وجود گرما، انبساط و انقباض پوشش‌های فناوری نانو کاهش می‌یابد و پس از آن پیچ‌ها و مهره‌ها دست نخورده باقی می‌مانند که باعث می‌شود آب نشت نکند و در نتیجه طول عمر ورق کرکره را تضمین کند. و ورق شاتر تمدید می شود. سقف ساختمان ها افزایش می یابد
لازم به ذکر است که از پوشش های فناوری نانو برای جلوگیری از تخریب نمک های دریایی در مناطق ساحلی استفاده می شود. ورق های کرکره ای عموما دوام قابل قبولی دارند و در صورت استفاده از پوشش های مناسب و مساعد بودن شرایط نگهداری، دوام آن ها افزایش می یابد.

 

کارخانه های تولید کننده قیمت ورق کرکره و ورق کرکره داخلی و خارجی

همانطور که گفته شد لوورها از ورق های گالوانیزه تولید می شوند و بنابراین قیمت لوور با توجه به قیمت ورق های گالوانیزه و رنگی و هزینه فرم دهی آنها تعیین می شود. عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه و در نتیجه قیمت ورق کرکره ای به شرح زیر است: کیفیت، ضخامت، نوع تاسیسات تولید، نوع متریال به کار رفته در ورق ها، نوع رنگ حاوی دو دسته دستی که توسط اپراتور مربوطه انجام می شود. و هزینه های مربوطه کمتر است، نوع تکنولوژی استفاده شده و همچنین قیمت دلار تاثیر زیادی بر قیمت نهایی کرکره دارد.
شایان ذکر است که رنگ های مختلف ورق بر قیمت آنها تأثیر می گذارد. به علاوه قیمت ورق های گالوانیزه ساده نسبت به ورق های گالوانیزه رنگی ارزان تر است. ورق های کرکره ای مستعمل که قبلا استفاده شده اند قابل استفاده با رنگ آمیزی مجدد هستند و قیمت آنها نسبت به ورق های جدید کمتر است.
از مهمترین کارخانه های تولید کننده ورق کرکره می توان به فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس قزوین، فجر کاشان، روکش ساوه، تراز چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و چین، ژاپن و کره را می توان از کشورهای صادرکننده ورق کرکره برشمرد.

 

راه حل

یکی از انواع ورق های فلزی که امروزه کاربردهای متنوعی دارد، ورق های کرکره ای است که از ورق های گالوانیزه تولید می شود و به دلیل زیبایی و رنگ های زیبا از اهمیت بالایی در ساختمان ها برخوردار است. از آنجایی که این ورق ها از ورق های گالوانیزه تولید می شوند، عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه نیز بر قیمت ورق کرکره ای تاثیرگذار خواهد بود. برای اینکه این ورق ها دوام بیشتری داشته باشند، می توان از پوشش های مختلف استفاده کرد تا در برابر زنگ زدگی و سایر عوامل مخرب مقاومت بیشتری داشته باشند.

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋