آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

خرید و نصب انواع ساندویچ پانل از آریا بارون

ساندویچ پانل جایگزینی برای مصالح ساختمانی مانند آجر و سیمان است که با عایق کاری ساختمان در برابر رطوبت و صدا جای خود را در صنعت ساختمان باز کرده است. انواع ساندویچ پانل در مکان هایی که نیاز به استحکام سازه ای بالا با وزن کم دارند استفاده می شود.
انواع ساندویچ پانل ها ظاهر زیبایی دارند و به سرعت نصب می شوند. ویژگی ها و توانایی های آنها باعث شده است که مورد استقبال و استفاده فراوان قرار گیرد. به همین دلیل این مقاله را به پاسخ به این سوال اختصاص داده ایم که ساندویچ پانل چیست، چه ویژگی هایی دارد و در چه سازه هایی از آن استفاده می شود. با Aeromart همراه باشید.

 

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل سازه ای سه طبقه با یک هسته در وسط و دو لایه ورق فلزی در اطراف آن است که برای پوشش در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. این محصولات پیش ساخته ساختاری شبیه ساندویچ دارند و به همین دلیل به این نام خوانده می شوند. لایه میانی ماده ای عایق و سبک بوده و دو طرف آن با ورق های فولادی مانند ورق گالوانیزه پوشانده شده است.
در واقع لایه بیرونی باید یک ماده سخت و جامد باشد. ساندویچ پانل ها گاهی به عنوان پانل های کامپوزیت یا پانل های عایق سازه ای شناخته می شوند.

 

ویژگی های ساندویچ پانل

از انواع ساندویچ پانل به دلیل دارا بودن ویژگی ها و مزایای متفاوت استفاده می شود. این مزایا عبارتند از:
وجود یک هسته عایق در هر ساندویچ پانل عایق بودن این محصولات در برابر انتقال حرارت و صدا را تضمین می کند. بنابراین با استفاده از انواع ساندویچ پانل می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. عایق های پلی اورتان (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR) و پلی استایرن منبسط شده (EPS) عایق حرارتی بسیار خوبی را هنگام استفاده در پانل های ساندویچ ارائه می کنند.
ساندویچ پانل ها مواد پیش ساخته ای هستند که با توجه به هدف استفاده در کارخانه تهیه می شوند و به سرعت و به راحتی مونتاژ می شوند. بنابراین سرعت اجرای پروژه نیز افزایش می یابد.
انواع ساندویچ پانل در رنگ ها و طرح های مختلف تولید می شوند و ظاهر زیبایی دارند.
استفاده از ورق های رنگی فولادی باعث می شود که ساندویچ پانل در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم باشد.

 

انواع ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل ها با توجه به کاربردشان به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند:

 

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

ساندویچ پانل دیواری نسبت به ساندویچ پانل سقفی با فراز و نشیب کمتری استفاده می شود و در ضخامت های مختلف تولید می شود. این نوع پانل ها برای مصارف عایق کاری روی دیوار منازل مسکونی و کارگاهی، پادگان ها و سردخانه ها استفاده می شود.
پانل های معمولی دیوار دو تا چهار سانتی متر ضخامت دارند. سردخانه ها نیاز به عایق بندی بهتری دارند به همین دلیل در ساخت آنها از ساندویچ پانل هایی با ضخامت ده تا پانزده سانتی متر استفاده می شود. در ساندویچ پانل های دیواری، لایه میانی معمولا فوم پلی اورتان، پلی استایرن یا فوم xps است.

 

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

در ساخت سقف علاوه بر عایق باید از موادی استفاده کرد که از ورود آب و رطوبت جلوگیری می کند. پوشش مورد استفاده برای سقف باید مقاومت کافی در برابر گرمای خورشید، برف، باران و باد داشته باشد. ساندویچ پانل سقفی این انتظارات را برآورده می کند و با همپوشانی از ورود آب و رطوبت جلوگیری می کند.
در ساخت سقف از ساندویچ پانل سقفی با ضخامت بین دو تا ده سانتی متر استفاده می شود. این نوع ساندویچ پانل ها دارای پله های بلندتری نسبت به انواع دیواری هستند.

 

انواع ساندویچ پانل بر اساس مواد تولیدی

در ساخت ساندویچ پانل از مواد مختلفی استفاده می شود. در واقع هر ساندویچ پانل از دو لایه بیرونی و یک لایه داخلی تشکیل شده است. بنابراین می توان انواع مختلفی را تولید کرد.

 

لایه های بیرونی

برای لایه بیرونی ساندویچ پانل می توانید یکی از مواد زیر را انتخاب کنید:

ورق گالوانیزه

پلاک آلومینیومی

ورق آلوزینک

تخته سه لا

پلاستیک

ورق سیمانی

و…

ساندویچ پانل را می توان از دو طرف ورق فولادی یا دو طرف فویل آلومینیومی و یا فقط یک طرف ورق استیل و طرف دیگر فویل آلومینیومی ساخت. لایه بیرونی با توجه به کاربرد و استحکام و مقاومت مورد انتظار از ساندویچ پانل انتخاب می شود. زیرا لایه بیرونی با محیط در تماس بوده و در معرض آسیب های خارجی قرار دارد. ورق آلوزینک به طور کلی برای ساخت ساندویچ پانل های مناسب برای نگهداری سرد استفاده می شود. این نوع ورق ها در برابر خوردگی، اکسیداسیون، سایش و ضربه های خارجی بسیار مقاوم هستند.
ورق آلومینیوم، قیمت ورق آلوزینک و قیمت ورق گالوانیزه از عوامل موثر بر قیمت ساندویچ پانل هستند.

 

لایه های داخلی

لایه داخلی هر ساندویچ پانل از مواد عایق حرارت و صدا تشکیل شده است. در واقع هر ساندویچ پانل به لطف این لایه در برابر حرارت و صدا عایق می شود. انتخاب نوع عایق با توجه به کاربرد انجام می شود. این مواد عایق عبارتند از:

فوم پلی اورتان

فوم پلی ایزوسیانات

پلی استایرن سخت شده

انواع پشم شیشه و پشم سنگ

فوم پلی اورتان یکی از رایج ترین انواع عایق مورد استفاده در ساخت ساندویچ پانل است. فوم های پلی اورتان حاوی منافذ ریز زیادی هستند که باعث عایق حرارت و صدا می شوند. فوم پلی اورتان در برابر جذب رطوبت نیز مقاوم بوده و در برابر فشارهای بالا مقاومت خوبی دارد. مقاومت در برابر آتش از دیگر ویژگی های این نوع فوم است. فوم های شیمیایی نسبت به مواد معدنی اولویت بیشتری دارند زیرا مقرون به صرفه تر هستند و از نظر کارایی عملکرد بهتری دارند.

 

کاربرد ساندویچ پانل

همانطور که تا اینجا در متن توضیح دادیم یکی از مهم ترین دلایل تولید ساندویچ پانل تولید عایق برای استفاده و جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. ساندویچ پانل ها با مقاومت خوب، سبک و عایق حرارتی و صوتی خوبی هستند که کاربردهای فراوانی دارند. این کاربردها عبارتند از:

سردخانه

اتاق های متحرک

مغازه ها

کارگاه ها

ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی

ساخت اتاق های ایزوله در محیط های صنعتی و بهداشتی مانند بیمارستان ها

 

ابعاد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها معمولاً 1000 میلی متر عرض دارند و طول آنها بسته به نوع پروژه متفاوت است. ضخامت عایق در ساندویچ پانل های مختلف متفاوت است زیرا هر ضخامت بر اساس نوع کاربرد تعیین می شود.
به طور کلی ضخامت پانل در عایق پلی اورتان و پلی ایزوسیانات بین 20-4 سانتی متر، در پشم معدنی 15-5 میلی متر و در عایق پلی استایرن منبسط شده 15-4 میلی متر متغیر است.

 

نصب ساندویچ پانل

اینکه ساندویچ پانل ها نسبت به سایر سقف های عایق با سرعت و سهولت بیشتری قابل نصب هستند، یکی از ویژگی های مهم افزایش سرعت در پروژه های ساختمانی است. ساندویچ پانل های دیواری را می توان به سادگی دیوارهای معلق نصب کرد.
در نصب ساندویچ پانل از ورق رول استفاده می شود. ساندویچ پانل سقفی به دلیل نوع طراحی آن به راحتی نصب می شود. البته در هنگام مونتاژ باید به موارد مربوط به نفوذ ناپذیری توجه شود و تخته ها در برابر نفوذ آب به محیط داخلی مقاوم باشند.

 

خرید ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل محصولات پیش ساخته ای هستند که برای پوشش و عایق کاری ساختمان ها استفاده می شوند. واضح است که قیمت انواع متریال به کار رفته در ساخت این پانل ها در تعیین قیمت ساندویچ پانل اهمیت دارد. در واقع قیمت ساندویچ پانل با توجه به نوع و قیمت عایق، نوع و قیمت ورق یا فویل و هزینه های مربوط به ساخت ساندویچ پانل تعیین می شود.

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋