آریا بارون توس

آریا بارون توس

آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

معرفی انواع درب سردخانه از زبان آریا بارون

 

محیطی با دمای پایین برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت، محصولات لبنی، میوه ها و حتی داروها مورد نیاز است. به همین دلیل برای نگهداری این مواد از سردخانه ها استفاده می شود. سردخانه محیطی است که دمای آن همیشه در نقطه دلخواه ثابت است. در این مقاله به درب سردخانه، انواع و ویژگی های آن در دسته سازه سردخانه می پردازیم. سردخانه از دو بخش تشکیل شده است:

تجهیزات مکانیکی و الکتریکی

ساختار سردخانه

 

ساختار سردخانه

همانطور که گفته شد اتاق سرد در واقع اواپراتور، کندانسور، کمپرسور و غیره است. اتاقی است که دمای آن با تجهیزات مکانیکی تا حد مطلوب کاهش یافته و ثابت نگه داشته می شود. دمای اتاق سرد به نوع محصول و مدت نگهداری بستگی دارد. که می تواند از چند درجه بالای صفر تا چند ده درجه زیر صفر متغیر باشد.
اما فضایی که به عنوان اتاق سرد در نظر گرفته می شود باید بتواند از ورود گرما جلوگیری کند. از آنجایی که سرمایش نیاز به انرژی زیادی دارد و گرما می تواند به راحتی وارد فضای داخلی اتاق سرد شود، تجهیزات مکانیکی به ویژه کمپرسور باید به طور مداوم و با حداکثر توان کار کنند تا دما در نقطه مورد نظر حفظ شود. این امر باعث مصرف بیش از حد انرژی و همچنین فرسودگی تجهیزات و در نتیجه هزینه های هنگفت و عملکرد بسیار ضعیف سردخانه می شود.
بنابراین، با توجه به این شرایط، ساختار سردخانه باید تا حد امکان عایق حرارتی باشد. عایق های مختلفی از جمله ساندویچ پانل در دیوارهای اتاق سرد استفاده می شود. اما برای ورود به سردخانه نیاز به درب است که باید خاصیت عایق حرارتی نیز داشته باشد.
درب سردخانه نوع خاصی از درب است که برای جلوگیری از انتقال حرارت در اتاق های سرد طراحی شده است.

 

درب خانه

یکی از اصلی ترین قسمت هایی که در طراحی سردخانه باید مورد توجه قرار گیرد، درب سردخانه است. درب های سردخانه تاثیر مستقیمی بر مصرف انرژی دارند. درب های سردخانه با توجه به عملکرد به سه دسته کلی تقسیم می شوند.
درب سردخانه لولایی
درب کشویی یخچال
درب سردخانه با کنترل جو

 

انواع درب سردخانه

درب یخچال لولایی

یکی از ساده ترین طرح های درب سردخانه از نوع لولایی است. این در دارای یک لولا در یک محور است که با چرخش به دور خود باز و بسته می شود. درب سردخانه لولایی قیمت پایینی دارد و به دلیل طراحی ساده بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما با باز شدن این درها باعث اتلاف حرارت زیادی می شود. به همین دلیل باید در سردخانه هایی با تردد کم استفاده شود.
نکته دیگر در مورد درب های سردخانه لولایی ابعاد آنهاست. از درب های لولایی در سردخانه هایی که نیاز به درب سایز بزرگ دارند نمی توان استفاده کرد زیرا با افزایش ابعاد وزن درب افزایش می یابد و فشار زیادی به لولاها وارد می شود.
در انتخاب درب های لولایی باید توجه داشت که این درب ها برای باز شدن نیاز به مساحتی متناسب با اندازه خود دارند. بنابراین، موقعیت درب باید به درستی انتخاب شود تا باز شدن آن تسهیل شود.

 

درب کشویی یخچال

درب سردخانه کشویی که همانطور که از نامش پیداست به عنوان مسیر نیز شناخته می شود، به صورت خطی روی یک مسیر حرکت می کند. یکی از مهم ترین مزایای درب های کشویی یخچال این است که تبادل هوا بسیار کم از طریق آنها و در نتیجه اتلاف حرارت کمتر است.
از این نوع درب ها در سردخانه هایی با ترافیک سنگین استفاده می شود. علاوه بر این، این درب ها بر خلاف نوع لولایی، محدودیت زیادی در اندازه ندارند و می توانند به اندازه دلخواه ساخته شوند.
درب کشویی یخچال نیز ممکن است موتور داشته باشد و به صورت خودکار باز و بسته شود. این امر باعث افزایش سرعت باز و بسته شدن درب و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی می شود. این درب نیز به فضای زیادی برای باز شدن نیاز ندارد.

 

درب سردخانه از نوع کنترل جوی می باشد

برخی از محصولات نگهداری شده در اتاق سرد نسبت به میزان اکسیژن موجود در اتاق سرد بسیار حساس هستند. وجود سطوح بالای اکسیژن می تواند عمر این محصولات را کوتاه کند. این محصولات شامل میوه، سبزیجات یا برخی مواد خاص دارویی یا شیمیایی می باشد. این امر طراحان را بر آن داشت تا درهایی را طراحی کنند که از ورود هوای بیرون جلوگیری کند تا سطح اکسیژن را در سطح مطلوب نگه دارد.
درب اتاق سرد با اتمسفر کنترل شده برای جلوگیری از ورود هوای بیرون به اتاق سرد طراحی شده است. این درب ها عمدتا به صورت درب های ریلی یا کشویی ساخته می شوند و با استفاده از درزگیرهای خود کاملاً آب و هوادار هستند.
در این نوع سردخانه ها که درصد اکسیژن باید کم باشد، علاوه بر استفاده از درب های کنترل اتمسفر، از تزریق گازهای خنثی مانند دی اکسید کربن نیز استفاده می شود.

 

راه حل

ساختار سردخانه باید طوری طراحی شود که از نفوذ گرما به داخل جلوگیری شود. در غیر این صورت مصرف انرژی به شدت افزایش می یابد. درب سردخانه که نقطه ورود و خروج به سردخانه است باید به گونه ای طراحی شود که از اتلاف انرژی و همچنین دسترسی آسان به سردخانه جلوگیری شود. به همین دلیل طرح ها و ویژگی های مختلفی درب سردخانه وجود دارد که در این مقاله می شناسیم. امیدواریم این مقاله را دوست داشته باشید.

 

منبع: https://www.aryabaron.com/cold-store/coolstore-door/

آریا بارون توس
آریا بارون توس آریــا بــارون تــوس تولید کننده فرآورده‌های نوین ساختمانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋