arshidainfo

arshidainfo

محله افوشته نطنز

در سمت جنوب شرق شهرستان نطنز، محله‌ای زیبا به نام افوشته وجود دارد که دارای اثر تاریخی منحصر به فرد، متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی در کنار هم می‌باشد، که باعث خلق شگفتی در دنیای تاریخ شده است.

برخی آثار تاریخی این محله عبارتند از:

 - آب انبار

حسینیه افوشته

 - مقبره سید حسن واقف

آب انبار

یکی از جذاب ترین این بناهای تاریخی محله افوشته ، آب انبار می‌باشد که قدمتی حدود 200سال دارد و روبه‌روی ورودی غربی حسینیه تاریخی ۶۰۰ ساله محله افوشته قرار دارد.
در مورد اینکه آب انبار توسط چه کسی ساخته شده است اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته شده آب انبار افوشته به همراه ۶ آب انبار دیگر در روستاهای اطراف توسط حاج ابوالقاسم طامه ‌ای در زمان محمد شاه قاجار ساخته است، در صورتی که در متن کاشی‌کاری‌های این بنا نام بانی و تاریخ ساخت مشخص نیست
.

 

حسینیه افوشته

حسینیه افوشته نطنز از موقعیت مکانی جالبی برخورداراست زیرا مجموعه‌ای از آثار تاریخی افوشته، مانند مسجد جامع افوشته، سر در خانقاه سید واقف، ، خرابه‌های شبستان بزرگ آن و باقی‌مانده ساختمان‌های قدیم سورگاه را به گرد خود آورده است.
حسینیه افوشته، مربعی است و مساحت آن در حدود 835 متر مربع می‌باشد و درسال 1268 هجری قمری برابر با سال چهارم پادشاهی ناصر الدین شاه قاجار این حسینه ساخته شده است.
در حالی که عمر حسینیه از 100 سال بیشتر است ، ولی هم‌چنان، در ماه‌های محرم و صفر مردم این محله در حسینیه افوشته نطنز، به عزاداری برای امام حسین(ع) می‌پردازند. در دهه اول محرم‌الحرام، در این حسینیه مراسم تعزیه خوانی با حضور اساتید برجسته تعزیه در ایران به اجرا گذاشته می‌شود.

مقبره سیدحسن واقف

آرامگاه سید حسن الحسینی مشهور به سید واقف برجی مرتفع می‌باشد که بر روی تپه‌ای در محله افوشته قرار گرفته است. ساخت این بقعه به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. سید واقف در جوانی، یعنی در سن ۴۲ سالگی این بقعه را برای خود بنا کرد.
گنبد این بقعه برجی هشت ضلعی آجری و فاقد تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری می‌باشد، طول هر یک از اضلاع خارجی آن در حدود 3.57 متر و هر ضلع آن دارای طاق‌نمای جناقی تزئینی است که عرض طاق‌نما 2.25 متر می‌باشد. گنبد بقعه دارای ایوانی به ابعاد 2.5 در 3 متر همراه با طاق رومی نسبتا مرتفعبه بلندی 7 هفت متر می‌باشد. دیوارهای ایوان نیز در طرفین دارای دو طاق‌نمای تزئینی هستند که طاق‌نمای پایینی عرض 83 سانتی‌متر و طاق‌نمای بالایی در حدود یک متر بالاتر قرار گرفته است.

این محله در فاصله 1.5 کیلومتری از هتل قصرجهان واقع شده است.

برای دیدن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.hotelghasrjahan.com/toor-location/item/afoshteh.html

 

arshidainfo
arshidainfo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋