kindgardener

kindgardener

kindgardener

نحوه نگهداری از گل ارکیده 6 معرفی گیاه

 

 

برای نگهداری گل ارکیده در خانه به چه مقدار نور خورشید نیاز است؟

ارکیده از انواع گل آپارتمانی در شرایطی که با پنجره 2 تا 3 متر فاصله داشته باشد و نور آفتاب توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر شود، بهترین راندمان یا رشد خود را خواهد داشت (پنجره های جنوبی و شرقی خانه برای نگهداری گیاه مناسب تر هستند).

اگر نور خورشید بسیار کم باشد، شما در درجه اول شاهد تیره تر شدن برگ گل ارکیده خود و سپس در صورت عدم درمان و احیای گیاه، مرگ کامل آن خواهید بود.

از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری گل ارکیده در خانه زیاد باشد، برگ های گیاه دچار سوختگی شده و به مرور زمان از بین خواهند رفت در نتیجه اگر تمایل دارید روز به روز شاهد افزایش رشد گل ارکیده خود باشید، بهتر است برای تامین نور مناسب گیاه با دقت زیادی عمل کنید.

چه درجه حرارتی برای برای افزایش رشد گل ارکیده در خانه مناسب است؟

گل ارکیده گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین به هیچ وجه جای تعجبی ندارد که گیاه علاقه مند به درجه حرارت های خنک باشد ( منظور از خنک هوای بسیار سرد نیست) بنابراین برای افزایش رشد گل ارکیده توصیه می شود دمای خانه همواره در محدوده 16 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.

گل ندادن ارکیده، رشد نکردن ارکیده و همچنین لوله شدن برگ ارکیده هر سه از خسارات دمای نامناسب به گیاه شما هستند بنابراین اگرعشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید پیشنهاد بنده به شما این است که در صورت امکان دماسنج کوچکی را در کنار گلدان گیاه نصب کنید تا از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری گل ارکیده خود اطلاع کافی داشته باشید.

برای جلوگیری از نوسانات دمایی (تغییرات به یکباره دما) بهتر است گل ارکیده هرگز و هرگز در کنار سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین منافذ خانه (درب هایی که مدام باز و بسته می شوند) نگهداری نشود زیرا در صورت وقوع نواسانات دمایی، به گیاه شوکی بسیار خطرناکی وارد خواهد شد.

بهترین زمان و روش آبیاری گل ارکیده چیست؟

بهترین زمان برای آبیاری گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا موقعی است که هفت سانتی متری سطح خاک گلدان خشک بوده و عاری از هرگونه رطوبتی می باشد.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری برای نگهداری گل ارکیده آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند (چپ، راست، بالا و پایین) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی ارکیده متوقف شود.

برای آبیاری گل محبوب خود هرگز و هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرد هر شنبه گیاه خود را با یک لیوان به خصوص آبیاری کنید) و همواره رطوبت سطح خاک را توسط انگشت اشاره دست بررسی کرده و تنها در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید.

ایران کشوری چهار فصل بوده و تغییرات آب و هوایی در آن بسیار، در نتیجه سرعت خشک شدن سطح خاک طی هر فصل با فصل دیگر متفاوت است با این حال قطعا بهتر خواهد بود آبیاری گیاه خود را تنها به زمان و روشی که اشاره شد انجام دهید.

چه ساعتی از روز برای آبیاری گل ارکیده مناسب است ؟

بهترین زمان برای آبیاری گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی، صبح می باشد زیرا آبیاری زود هنگام سبب می شود که بستر گیاه بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری خشک شود.

همچنین آبیاری ارکیده در زمان مذکور باعث می شود که گیاه در معرض بیماری های قارچی و باکتریایی قرار نگیرد. تنها ریشه ی گیاه می بایست آبیاری شده و از غبارپاشی برگ های گیاه باید خودداری نمود.

در صورتی که برگ های گیاه غبارپاشی شده و مورد هجوم بیماری های قرار بگیرد، امکان تکثیر گل ارکیده وجود نخواهد داشت.

بهترین روش برای آبیاری ارکیده کدام است ؟

روش های زیادی برای آبیاری گل ارکیده وجود دارد اما باید توجه داشت که گیاه مورد نظر ما در چه مقطعی از رشد است و با توجه به مقطع رشد، میزان آبیاری می تواند متفاوت باشد.

اگر گل ارکیده مورد نظر را در گلدان مخروطی با زهکشی مناسب نگهداری می کنید، باید میزان آبیاری به گونه ای باشد که تمام ریشه های گل ارکیده خیس شود. علت اینکه می گوییم ریشه ها تماما باید مرطوب شوند آن است که جای جای ریشه بتواند آب جذب کند و انتقال هوا به ریشه ها خوب انجام شود.

هرگز از میزان آب زیاد و با شدت برای آبیاری ارکیده استفاده نکنید.

یکی از روش های آبیاری گیاه در صورتی که تنها فقط یک گلدان دارید آن است که گلدان را در سینک و یا گلدان بزرگتر که میزان آب مناسب دارد قرار دهید و بعد از گذشت پانزده دقیقه گلدان گل ارکیده را برداشته و اجازه دهید که زهکشی به صورت کامل انجام شود.

دیگر روش آبیاری که مدنظر خیلی از دوست داران گل ارکیده فالانوپسیس می باشد، استفاده از بطری کوچک آب است که همگان با آن آشنا هستند که به راحتی می توانید با تنظیم بطری با دقت بیشتری ریشه ی گل ارکیده فالانوپسیس را آبیاری نمایید.

لازم به ذکر است در پرورش گل ارکیده در گلخانه از سیستم آبیاری قطره ای برای تامین رطوبت خاک گیاه استفاده می شود.

آب آبیاری برای گل ارکیده باید دارای چه درجه حرارتی باشد ؟

همواره آب آبیاری گل ارکیده باید ولرم باشد و در صورتی که دائما درجه حرارت آب آبیاری تغییر کند سبب ایجاد استرس در گیاه می شود.

هر چند وقت یکبار به گل ارکیده خود آب بدهیم ؟

در پاسخ به این سوال و در ارتباط با آبیاری ارکیده می بایست در درجه اول باید اجازه دهید که خاک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس خشک (90 درصد خشک) شود و در صورتی که در منطقه ای که دارای آب و هوای مرطوب است زندگی می کنید گل ارکیده فالانوپسیس را حدودا هر 10 روز آبیاری نمایید و این موضوع در حالتی می باشد که مخلوط خاک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس از کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت باشد و در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب و هوای خشک است حدودا هفته ای یکبار آبیاری گل ارکیده کافی است.

چه فاکتورهای در آبیاری گل ارکیده مهم هستند ؟

زمانی که مخلوط گلدان گل ارکیده فالانوپسیس از ذرات کوچک (پرلیت) تشکیل شده باشد طبیعتا ظرفیت نگهداری آب در مخلوط خاک گلدان بالاتر خواهد بود.

در زمانی که در مخلوط گلدان پرلیت نباشد و تنها کوکوپیت و کوکوچیپس وجود داشته باشد ظرفیت نگهداری آب نسبت به حالتی که پرلیت وجود دارد پایین تر خواهد بود و در نتیجه زهکشی بیشتر شده و می تواند مدت زمان آبیاری ارکیده تغییر کند. پس بهترین حالت حضور همزمان هر سه مورد گفته در مخلوط گلدان است.

دیگر فاکتور مهم در مدت زمان آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس اندازه گیاه و سایز گلدان مناسب ارکیده است. وقتی که گلدان ارکیده کوچک باشد حتما زمان آبیاری نسب به زمانی که گلدان بزرگ تر است، کوتاه تر می شود زیرا ظرفیت نگهداری آب در گلدان کوچک تر کمتر بوده و زود تر خشک می شود.

دیگر فاکتور مهم در آبیاری تمامی انواع گل ارکیده قطر و اندازه ساقه است، به این دلیل که ساقه های بزرگ و قطور ظرفیت نگهداری آب بیشتری دارند و در مقابل کم آبی مقاوم تر هستند و خود این عامل مهم در مصرف آب توسط گیاه است.

اما در آبیاری ارکیده فالانوپسیس با اینکه گیاه در مرحله غنچه دهی دارای ساقه ی بزرگ و قطور است اما همواره نیاز به رطوبت محیطی و بستری داشته و نمی توان انتظار تحمل کم آبی را در گیاه خود داشته باشیم. لذا قابل ذکر است که گل ارکیده فالانوپسیس کوچک تر نیاز آبی کمتری دارد.

سایر عواملی به جز موارد گفته شده برای نگهداری گل ارکیده وجود دارند که می توانند دفعات آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس را تغییر دهند که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهد شد:

  • درجه حرارت بالا
  • رطوبت کم
  • وجود تهویه بالا در اطراف گیاه
  • مرحله رشد روشی
  • گلدهی گیاه

چگونه متوجه شویم ارکیده نیاز به آبیاری دارد ؟

تا به حال مواردی اشاره شده است که در آبیاری گل ارکیده اثر گذار هستند و بررسی دقیق تر زمان آبیاری را در ادامه به صورت کارآمدتر و حرفه ای تر بررسی خواهم کرد.

بهترین زمان آبیاری ارکیده زمانی است که به مخلوط گلدان نگاه می کنید و سطح رطوبت را می سنجید.

می توانید با استفاده از انگشت دست و وارد کردن آن تا 2.5 سانتی متری به روی خاک متوجه شوید که گیاه نیاز به آبیاری دارد یا خیر، به طوری که اگر انگشت دست شما دارای رطوبت نبود و رطوبتی را حس نکردید می توانید گیاه خود را آبیاری کنید و حتی می توانید با قرار دادن یک تکه چوب باریک به مدت پانزده دقیقه از این موضوع اطمینان حاصل نمائید.

دیگر روش سنجیدن نیاز گیاه به آب، وزن گلدان است. به این ترتیب با یک بار آبیاری صحیح وزن گلدان را در حالتی که آبیاری شده و نشده، یادداشت کنید و بعد از گذشت چند روز با تطبیق دادن به وزن های یادداشت شده می توانید گل ارکیده فالانوپسیس خود را آبیاری نمایید.

چه زمانی می توان گفت آبیاری ارکیده به خوبی انجام شده است ؟

زمانی که گل ارکیده فالانوپسیس دارای برگ های صاف و محکم و سبز رنگ است می توان گفت که آبیاری گل ارکیده صحیح انجام شده است و به همین ترتیب ریشه های سالم و محکم، که البته در سلامت ریشه ها گفت که در طول دوران رشد ریشه ها باید سبز و یا سرخابی باشند و این علامت سالم ریشه های گل ارکیده فالانوپسیس است.

به صورت کلی می توان گفت ارکیده زمانی که خوب آبیاری شده باشد سالم و پر جنب و جوش به نظر می رسد و این موضوع در حالتی که گل ارکیده فالانوپسیس در استراحت است نیز صدق می کند و در طی استراحت همیشه باید سالم به نظر برسد.

لازم به ذکر است برای پویایی بیشتر می بایست در زمان آبیاری ارکیده از کود مناسب گل ارکیده نظیر کود کیوتن نیز استفاده کرد تا کیاه دچار کمبود عناصر غذایی نشود.

در ارتباط با آبیاری ارکیده از طرفی هم، برگ های افتاده و پژمرده با لکه های زرد رنگ و قهوه ای روی برگ در صورتی که گیاه در جای درستی از لحاظ نوری قرار دارد می تواند نشان دهنده ی آبیاری بیش از حد باشد و از طرفی ریشه های خاکستری و سیاه و پوست پوست شده، نشانه کم آبی گل ارکیده فالانوپسیس است.

kindgardener
kindgardener kindgardener

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋