alizdf762

alizdf762

تراریوم(باغ شیشه ای ) چیست

تراریوم(باغ شیشه ای )

تراریوم محفظه شفاف سربسته‌ای است (شیشه‌ای یا پلاستیکی) که می‌توان مجموعه‌ خاصی از گیاهان ریزنقش سازگار با هم را داخلش پرورش داد. درواقع تراریوم چیزی شبیه گلخانه ولی در مقیاس مینیاتوری است.

کلمه تراریوم با ریشه لاتین از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و Arium به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. بر این اساس می‌توان این عبارت را به ”نمایشگاه جانداران زمینی” ترجمه کرد. به عبارتی دیگر، یک تراریوم جلوه‌ ای از نمونه‌ های زندگی گیاهی یک منطقه یا اقلیم را در بر می‌گیرد. نکته قابل تامل در طراحی یک تراریوم استفاده از گیاهان همخانواده می باشد که به لحاظ نوع نور مورد نیاز و میزان آبیاری مشابهت داشته باشند. این روزها در ایران به تراریوم ها، “باغ شیشه ای” نیز گفته می شود که با انواع مختلفی از گلها و گیاهان  آپارتمانی، کاکتوسها و یا ساکولنت ها در فضای درب بسته و یا با درب باز طراحی و ارائه می گردند.

تراریوم

دو نوع تراریوم داریم: بسته و باز. تراریوم‌های بسته درپوش‌دارند، اما دهانه تراریوم‌های باز هیچ درپوشی ندارد.

بی‌ربط نیست اگر تراریوم را اکوسیستمی خودکفا تعریف کنیم. گیاه و خاکِ داخل  بخار آب تولید می‌کنند. این بخار روی جدار داخلی محفظه می‌نشیند و دوباره به‌درون خاک چکه می‌کند و جذب ریشه گیاه می‌شود.

تکرار این چرخه باعث تغذیه خودبه‌خودی گیاه و خاک می‌شود. شاید بپرسید که در تراریوم‌های بسته اکسیژن گیاه چگونه تأمین می‌شود؟

گفتیم که محفظه باید شفاف باشد. دلیلش هم این است که نور خورشید باید از جدار محفظه عبور کند تا فرایند فتوسنتز در گیاه تحریک شود. به‌موجب فتوسنتز دی‌اکسید کربن به اکسیژن تبدیل می‌شود و تراریوم‌ می‌تواند نفس بکشد.

به‌همین دلیل است که تراریوم‌ها نیاز به رسیدگی چندانی ندارند و می‌توانند تا چند سال هم عمر کنند.

منبع: https://geloryaflower.com/product-category/تراریوم-باغ-شیشه-ای/

alizdf762
alizdf762

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋