Arisa yeganeh

Arisa yeganeh

طریقه کارکرد دستگاه تقطیر و معرفی بهترین فروشگاه دستگاه تقطیر

 

 

از دستگاه تقطیر یا دستگاه عرق گیری در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای گرفتن عرق گیاهان دارویی و خوراکی استفاده می‌شود. عملکرد این دستگاه بر مبنای تفاوت نقطه جوش دو مایع مختلف است. با قرار دادن مخزن در معرض حرارت، یکی از مایعات به علت تفاوت نقطه جوش زودتر تبخیر می‌شود و بخار حاصل از این عملیات توسط کندانسور خنک شده و در ظرف خروجی جمع می‌شود. اختلاف دو مایع ورودی باید بیش از هفتاد درجه سانتی‌گراد باشد. شرکت آلپ صنعت دستگاه تقطیر و عرق گیری با کیفیت را تولید می‌کند.

این دستگاه با استفاده از تکنولوژی تقطیر، برای استفاده در انواع گیاهان، از جمله گل محمدی، نعنا، بیدمشک و غیره در کارگاه‌های گلاب‌گیری استفاده می‌شود. به دلیل پراکنده بودن استفاده این دستگاه در کارگاه‌های گلاب‌گیری، گاهی به آن به عنوان دستگاه گلاب گیری نیز اشاره می‌شود.

بخشی از کاربردهای این دستگاه شامل:

- استفاده در صنایع داروسازی
- استفاده در صنایع غذایی
- استفاده در کارگاه‌های گلاب‌گیری
- جداسازی آب شیرین از آب نمک یا آب دریا
- جداسازی بخش‌های مختلف نفت خام
- استفاده در پالایشگاه‌های نفتی و شیمیایی برای تقطیر نفت
- تولید آب خالص در آزمایشگاه‌ها
- استفاده در صنایع شیمیایی برای تولید الکل و پارافین.

انواع روش های تقطیر

تقطیر در فشار محیط: این روش در فرآوری محصولات نفتی مانند سوخت موتور خودرو، سوخت جت، نفت سفید و ... استفاده می شود.

تقطیر با استفاده از بخار آب

در این روش، تقطیر با قرار دادن دو ماده مخلوط نشدنی که فشار بخار یکی از آنها کمتر است، انجام می شود. در این روش مجموع فشار و دمایی که مخلوط دو ماده در آن قرار می گیرد، با فشار محیط برابر است.

تقطیر در خلاء

روش تقطیر در خلاء در فشار 40 میلیمتر جیوه انجام می شود که در آن دمای تبخیر مواد کمتر از روش های دیگر است. به همین دلیل، می توان با مصرف انرژی کمتر به جداسازی مواد پرداخت.

تقطیر در خلاء و بخار

در روش تقطیر در خلاء و بخار، با استفاده از بخار آب و پمپ خلاء برای کم کردن فشار کلی، مواد جداسازی می شوند. اما به دلیل اشکالات زیاد، این روش تقریباً منسوخ شده است

تقطیر در فشار

در روش تقطیر در فشار، مواد در دما و فشار بالاتری نسبت به فشار محیط تقطیر می شوند که باعث از هم گسستن اجزای موادی مثل نفت و تغییر ترکیب آن می شود.

طریقه کارکرد دستگاه تقطیر (دستگاه عرق گیری):

دستگاه تقطیر یا دستگاه عرق گیری، دارای دو مخزن است. در مخزن بالا، آب و یخ و در مخزن پایین، گیاهی که برای عرق‌گیری انتخاب کرده‌اید، ریخته می‌شود. نسبت آب به یخ یک به دو است. برای دستگاه عرق‌گیری پنجاه لیتری، بیست و پنج کیلو آب و یخ در محفظه بالایی و بیست و پنج کیلو از برگ گیاه مورد نظر در مخزن پایین ریخته می‌شود. پس از پر کردن مخزن با مواد اولیه، دستگاه تقطیر روشن شده و محتویات دستگاه با اعمال حرارت و گرما به بخار تبدیل می‌شود. همزمان با اعمال حرارت، آب و گیاه داخل مخزن به بخار تبدیل شده و عرق گیاه بخار می‌شود. سپس عرق گیاه از بخار آب جدا شده و به شکل قطره‌های کوچک آب داخل محفظه خروجی می‌ریزد. مدت زمان جوشیدن دستگاه تقطیر، با توجه به ابعاد و ظرفیت دیگ شما قابل تغییر است. بهتر است نوع گازی که برای دستگاه مناسب است را نیز بشناسید. در صورت خرید دماسنج، می‌توانید زمان جوش آمدن و پایان کار دستگاه را محاسبه کنید. با تکرار و تجربه، می‌توانید زمان جوشیدن دستگاه خود را پیش‌بینی کنید.

انواع دستگاه تقطیر از نظر ظرفیت

طبق حجم مخزن ورودی، دستگاه‌های عرق‌گیری به دو دسته صنعتی و خانگی تقسیم می‌شوند.

دستگاه تقطیر خانگی

دستگاه تقطیر خانگی، به دلیل ابعاد کوچک و قابلیت جابجایی، برای استفاده شخصی و تولید کسب و کارهای خانگی و مغازه‌های عطاری مناسب است. این دستگاه‌ها با حجم ورودی ۱۰ لیتر شروع می‌شوند.

دستگاه تقطیر صنعتی

دستگاه تقطیر صنعتی، برای کارخانه‌ها و کارگاه‌ها استفاده می‌شود و با ظرفیت و قدرت بالاتری نسبت به دستگاه خانگی عرق‌گیری، تولید می‌شود. بدنه این دستگاه‌ها معمولا از مس یا استیل ضد زنگ با کیفیت ساخته می‌شود.

انواع دستگاه تقطیر از نظر منبع حرارتی

تفاوت‌هایی در انواع دستگاه‌های تقطیر بر اساس منبع حرارتی آنها وجود دارد. در این دستگاه‌ها، حرارت به دو صورت برقی و گازی اعمال می‌شود. دستگاه‌های تقطیر گازی با کندانسور، با توجه به نوع مدل، عملکرد متفاوتی دارند. در دستگاه تقطیر با کندانسور برقی، مخزن دستگاه حاوی آب و گیاه است و روی شعله مستقیم قرار می‌گیرد. بخار حاصل از فرآیند تقطیر، توسط فن خنک‌کننده و شلنگ سیلیکونی که به کندانسور برقی وصل می‌شود، تبدیل به مایع می‌شود.

در دستگاه‌های عرق گیری گازی با کندانسور آبی، بخار حاصل توسط آب سردی که در داخل شلنگ سیلیکونی وجود دارد، خنک می‌شود. در دستگاه‌های تقطیر گازی قدیمی‌تر، مخزن آلومینیومی دارای آب و گیاه بود و روی شعله و در معرض حرارت مستقیم قرار می‌گرفت. درب مخزن از جنس استیل بود و روی آن چفت می‌شد. بعد از خنک شدن بخار توسط آب سرد، از شیر تخلیه خارج می‌شد.

دستگاه تقطیر آزمایشگاهی

در دستگاه‌های تقطیر آزمایشگاهی، مواد و عرقیجات جدا شده و تقطیر می‌شوند. این دستگاه‌ها به دستگاه تقطیر شیشه‌ای نیز معروف هستند. روش‌های تقطیر در این دستگاه‌ها به دو نوع تقطیر ساده و جز به جز تقسیم می‌شوند. در روش تقطیر ساده، مایعات خالص از ناخالص براساس نقطه جوش جدا می‌شوند و به سمت مخزن جمع‌آوری هدایت می‌شوند. در روش جز به جز، پس از تقطیر بر اساس نقطه جوش، مایعات به درون دستگاه برگشته و مجدداً وارد برج تقطیر شده و پس از انجام مرحله دوم تقطیر به سمت مخزن جمع‌آوری هدایت می‌شوند. سیستم جز به جز در پالایشگاه‌های نفتی و شیمیایی با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود. قیمت دستگاه تقطیر شیشه‌ای، به ظرفیت و حجم مورد نظر کاربر بستگی دارد.

کاربرد ترمومتر در دستگاه تقطیر چیست؟

در دستگاه تقطیر، ترمومتر بر روی درب مخزن نصب می‌شود تا میزان حرارت و فشار داخل مخزن در حین فرآیند عرق گیری نمایش داده شود. برای دستگاه‌های 16 و 22 لیتری، نصب ترمومتر یا دماسنج امکان‌پذیر نیست.

خروجی دستگاه تقطیر چقدر است؟

خروجی دستگاه تقطیر بسته به میزان ورودی آن متغیر است و به طور کلی حدود 70 تا 80 درصد از حجم ورودی آن به عنوان خروجی تولید می‌شود. به عنوان مثال، خروجی دستگاه تقطیر ده لیتری حدود هفت الی هشت لیتر است.

تفاوت دستگاه تقطیر مسی و دستگاه تقطیر 

در دستگاه‌های تقطیر، کیفیت ساخت بسیار مهم است. در گذشته، به دلیل اثر مثبت عنصر مس بر روی سیستم گوارش، استفاده از دستگاه تقطیر مسی رایج بود. اما با افزایش قیمت مس، امروزه دستگاه‌های عرق‌گیری استیل با قیمت مناسب و بدون آسیب رساندن به سیستم گوارش مصرف‌کننده، با حفظ خواص عرقیجات گیاهی در بازار عرضه می‌شوند.

 

 

Arisa yeganeh
Arisa yeganeh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋