anahita attarian

anahita attarian

علل زانو درد و روش‌های درمان آن

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن محسوب می‌شود که انسان هرروز و هرلحظه در حال استفاده از آن می‌باشد. می‌توان گفت کار اصلی مفاصل زانو، خم و راست شدن و تحمل وزن بدن همراه با مچ پا و لگن می‌باشد.

زانو درد از خفیف تا شدید متغیر خواهد بود و گستردگی آن  از درد ملایم تا درد طاقت‌فرسا و می‌تواند متفاوت باشد. این درد یک مشکل رایج محسوب شده که همه افراد در هر سنی می‌توانند در معرض ابتلا به آن باشند.

زانودرد براثر آسیب‌دیدگی‌هایی از قبیل پارگی رباط‌های زانو یا پارگی غضروف‌ها به وجود می‌آید، همچنین شرایط دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو، نقرس و عفونت، پارگی مینیسک زانو، ژنوواروم، زانوی درون گرد، زانو پرانتزی یا پاکمانی، اختلال در مفصل زانو می‌باشد که براثر آن‌ها زانوها از هم فاصله زیادی خواهند گرفت که این می‌تواند منجر به زانو درد شود.

گاهی زانودرد به‌طور ناگهانی (درد زیاد زانو) و یا به‌تدریج در طول زمان (درد مزمن زانو) ایجاد شود، همچنین ممکن است به‌طور پیوسته یا دوره‌ای بروز پیدا کند.

بیشتر زانودردهای خفیف پس از انجام فیزیوتراپی و حتی بعد از مراقبت‌های اولیه توسط خود فرد رو به بهبودی خواهد رفت. درمان زانودرد توسط فیزیوتراپی، به‌کارگیری بریس و ورزش‌های زانو، در کاهش درد مفصل زانو بسیار تأثیرگذار خواهد بود، اما در بعضی از موارد جهت درمان زانودرد، ممکن است نیاز به عمل‌های جراحی داشته باشد.

در ادامه به علل زانودرد و روش‌های درمان آن خواهیم پرداخت.

علل زانو درد

موارد گوناگونی وجود دارد که ممکن است بر روی عملکرد صحیح یکی از زانوها یا هر دوزانو مؤثر واقع شود و باعث ایجاد دردهایی در زانو شود. ازجمله رایج‌ترین علت آن آسیب‌دیدگی زانو می‌باشد، اما علل دیگری هم همچون بیماری آرتروز یا ساییدگی زانو، مشکلات حرکتی و …  موجب از بین رفتن و ناراحتی مفصل خواهد شد. دلایل دیگر زانودرد نیز به شرح زیر می‌باشد.

  1. آسیب‌دیدگی
    که شامل موارد زیر می‌باشد:
    پارگی مینیسک
    آسیب‌دیدگی لیگانت متقاطع قدامی
    کبودی و التهاب زانو
    تاندونیت یا التهاب تاندون‌های کشکک زان
  2. مشکلات حرکتی
    که شامل موارد زیر می‌باشد:
    اختلال درحرکت زانو
    گرفتگی لیگانت
    جابه‌جایی کشکک زانو
    درد ناحیه پا و لگن
    انواع آرتروز
  3. آرتروز استخوان
  4. آرتروز روماتیسمی
  5. نقرس
  6. آرتروز عفونی

علائم و نشانه‌های زانودرد

اندازه و ناحیه زانودرد در افراد گوناگون بسیار متفاوت می‌باشد و این شرایط بستگی به علت بروز این مشکل دارد. از علائم و نشانه‌هایی که غالباً با زانو درد نیز همراه است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ورم و سفت شدن
  • قرمز شدن پوست و گرم شدن آن
  • ضعیف شدن یا ناپایداری
  • شنیدن صدا از محل مفصل زانو
  • عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

تشخیص علل زانودرد و روش‌های درمان آن

در بعضی موارد، ممکن است پزشک معالج روش‌های درمانی مختلفی از قبیل عکس‌برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و امواج مافوق صوت برای تشخیص مشکل را به کار ببرد. درصورتی‌که پزشک دچار شک و شبهه نسبت به ایجاد عفونت در ناحیه مفصل شود، معمولاً از آزمایش خون و آرتروسنتز برای تشخیص درد استفاده خواهد کرد. در روش آرتروسنتز مقداری اندک از مایع درون مفصل زانو توسط سوزن خارج‌شده و جهت آزمایش به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

جهت درمان زانو درد در قدم اول باید علت ایجاد مشکل مشخص شود. ازاین‌رو در این حالت مهم‌ترین موضوع، تشخیص علت آن پیش از شروع یک برنامه درمانی خواهد بود.

درصورتی‌که فرد نسبت به تشخیص مشکل مطمئن نبوده یا در خصوص اندازه شدت آن دچار تردید است، در این صورت می‌بایست پیش از شروع درمان با پزشک خود ملاقات و مشورت کند.

در ادامه به برخی از درمان‌های مورداستفاده جهت زانو درد خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که همه این روش‌های درمانی برای همه شرایط قابل‌استفاده نخواهد بود.

فیزیوتراپی برای زانودرد

ورزش زانو و فیزیوتراپی جهت بازیابی دامنه حرکت و عملکرد عضلات زانو بسیار مؤثر می‌باشد. درواقع فیزیوتراپی یک برنامه جامع برای درمان بوده که با توجه به نحوه عملکرد عضلات، اعصاب، مفاصل و رباط‌ها در مفصل زانو برای درمان به کار خواهد رفت.

همچنین برای کاهش درد و تصحیح عملکرد نامناسب عضلات که در برنامه‌های درمانی با استفاده از تمرین‌های کششی و تقویتی جهت توان‌بخشی زانو استفاده می‌شود، از اهمیت بسیاری برای درمان و تسکین درد برخوردار خواهد بود. یکی از بهترین روش‌های درمانی زانو درد، این روش است که می‌توانید با استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی به راحتی این روش را عملی نمایید.

لیزر درمانی برای زانودرد

لیزر درمانی جهت زانودرد، روشی است که در آن از طول یک موج خاص لیزر برای بافت به کار می‌رود و به‌این‌ترتیب به‌سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود و تسکین زانودرد بیمار کمک بسزایی خواهد بود.

استفاده از این روش معمولاً برای بیمارانی انجام می‌گیرد که از مجموعه متنوعی از حالات زانودرد برخوردار می‌باشند و می‌تواند به کاهش و حذف درد، ورم و التهاب، اسپاسم و بهبود عملکرد عضلات کمک مؤثری باشد. در لیزر درمانی از پرتو لیزر به‌صورت مستقیم بر روی قسمت آسیب‌دیده از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه استفاده خواهد شد.

تمرین‌های حرکتی در زانودرد

ممکن است تمرین‌های حرکتی برای آرتروز زانو بعید به نظر برسند، اما انجام این تمرین‌ها به‌طور منظم می‌تواند باعث کاهش و حتی از بین رفتن درد ناشی از آرتروز شود. درواقع علل گوناگون و متعددی برای انجام تمرین‌های حرکتی جهت دردهای آرتروز زانو وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • تمرین‌های حرکتی می‌تواند دامنه حرکتی کامل مفصل را بازیابی کند.
  • انجام این تمرین‌ها باعث تقویت عضلاتی می‌شود که مسئول حمایت و پشتیبانی از مفصل هستند.
  • عضلات قوی می‌تواند به جذب شوک‌های واردشده به مفصل کمک زیادی کند.

استفاده از کفش طبی برای زانو درد

در صورت بروز مشکلات زانو لازم است فرد از کفش پاشنه‌کوتاه و یک کفی طبی نرم استفاده نماید. چراکه کفش‌هایی باپاشنه بلند، نحوه وارد شدن نیرو به مفصل زانو را تغییر داده و حتی می‌تواند موجب افزایش فشار به مفصل زانو شوند. ازاین‌رو افراد مبتلابه زانودرد می‌بایست از پوشیدن این نوع کفش‌ها اجتناب کنند. همچنین استفاده از کفی‌های طبی موجب کاهش فشار واردشده به زانو با جذب شوک‌های واردشده به مفصل خواهد شد.

در این مقاله از برجیس خوانیدم که….

در این مقاله شرکت تجهیزات پزشکی برجیس به صورت کامل با زانو درد و دلایل ایجاد آن آشنا شدید. هم‌چنین روش‌های مختلفی را برای درمان این بیماری به شما معرفی کردیم که می‌توانید با استفاده از هر کدام از آن‌ها، سلامتی خود را به دست آورید.

بلاگ برجیس دارای مطالب به‌روز و مفیدی در رابطه با بیماری‌های مختلف است که می‌توانید با مراجعه به آن، اطلاعات خود را در رابطه با این موضوعات، تکمیل نمایید.

anahita attarian
anahita attarian

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋