
اتحادیه اروپا تأثیر سیاستهای گوگل در استفاده از محتوای آنلاین برای آموزش هوش مصنوعی و اثر آن بر رقابت در بازار را بررسی میکند.
اتحادیه اروپا تحقیقات خود را برای ارزیابی اثر سیاستهای گوگل بر تعادل قدرت در بازار و فرصتهای رقابتی در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده است.
به گزارش گاردین، کمیسیون اروپا اعلام کرده است که این تحقیق با هدف بررسی اثر فعالیتهای گوگل در اکوسیستم هوش مصنوعی انجام میشود تا مشخص شود آیا روشهای این شرکت در استفاده از محتوای آنلاین باعث محدود شدن دسترسی عادلانه دیگر شرکتها و اختلال در نوآوری و توسعه مدلهای رقیب شده است یا خیر.
کمیسیون اروپا ابراز نگرانی کرده است که شیوههای گوگل در استفاده از محتوای آنلاین ممکن است به نفع خود این شرکت و به زیان ناشران و تولیدکنندگان محتوا باشد و باعث محدود شدن کنترل آنها بر دادههایشان شود. این نگرانی شامل محتوای وب و ویدیوهای یوتوب است، زیرا ممکن است گوگل بدون دریافت مجوز از محتواسازان یا پرداخت هزینه به آنها، از این دادهها برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کرده باشد.

کمیسیون اروپا تأکید کرده است که تولیدکنندگان محتوا ناچارند در یوتوب به گوگل اجازه دهند از دادههای آنها برای اهداف مختلف، ازجمله آموزش مدلهای هوش مصنوعی، استفاده کند. بااینحال، گوگل به آنها هیچ پرداختی انجام نمیدهد و بارگذاری محتوا بدون پذیرش قوانین گوگل ممکن نیست. همچنین، سیاستهای یوتوب مانع استفاده توسعهدهندگان رقیب از محتوای این پلتفرم برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی میشود.
«سوندار پیچای»، مدیرعامل آلفابت، اخیراً تأکید کرده بود که هوش مصنوعی ابزار کاملی نیست و استفاده ناآگاهانه از آن میتواند منجر به خطا و پیامدهای غیرمنتظره شود. او همچنین هشدار داده بود که رشد غیرقابل کنترل این فناوری میتواند تمام شرکتها را تحت تأثیر قرار دهد. حالا تحقیقات اتحادیه اروپا روی بررسی اثر فعالیتهای گوگل بر رقابت در بازار و تضمین حقوق ناشران و تولیدکنندگان محتوا متمرکز است تا استفاده از دادههای آنلاین برای توسعه مدلهای هوش مصنوعی بهصورت منصفانه انجام شود.
پاسخ ها