اپل قدمبهقدم در حال تعدیل سیاستهای پیشین خود در اپ استور است.
بعد از کشمکش فراوان، اپل مجدداً به اسپاتیفای اجازه داده است قیمت طرحها و پیشنهادهای تبلیغاتی خودش را برای کاربران این اپ در پلتفرم iOS نمایش دهد. اپل درنتیجه فشارهای اتحادیه اروپا مجبور به تعدیل برخی قوانین سختگیرانه اپ استور شده است.
به گزارش The Verge، اپل و اسپاتیفای سالها بر سر این موضوع مناقشه داشتند و اسپاتیفای حتی اپل را به دادگاه کشاند تا بتواند قیمت پلنهایش را به کاربران نمایش دهد. نمایش قیمت هر پلن استریم موسیقی به کاربر ممکن است ویژگی پیشپاافتادهای به نظر برسد اما اپل سالها این امکان را از اسپاتیفای گرفته بود.
حالا بعد از اعلام جریمه نزدیک به ۲ میلیارد دلاری اپل در اتحادیه اروپا و قوانین جدید ضدانحصار که توسط قانونگذاران این قاره تصویب شده، اسپاتیفای دوباره میتواند قیمت پلنها و پیشنهادهای تبلیغاتی خود را در اپ iOS به نمایش بگذارد.
بهرغم اینکه تغییرات اخیر برای اسپاتیفای پیروزی محسوب میشود اما برخی محدودیتها هنوز رفع نشدهاند؛ برای مثال، این سرویس نمیتواند برای هدایتکردن کاربران از اپلیکیشن iOS به سایت خود لینک به اشتراک بگذارد؛ زیرا درصورت انجام این کار باید کارمزد ۲۷ درصدی به اپل پرداخت کند. این پلتفرم حتی ادعا میکند اپل اجازه درج آدرس spotify.com بدون لینک را هم صادر نمیکند؛ بنابراین هر نوع امکان هدایت کاربران به سایت بسته شده است.
همزمان با اجرای این تغییرات، اسپاتیفای درحال راهاندازی کمپینی در اتحادیه اروپاست تا از کاربران بخواهد ارتقای اشتراکهای خود را از طریق وبسایت این سرویس انجام دهند تا مجبور نباشند کارمزد گزافی به اپل پرداخت کنند.
البته اسپاتیفای تنها قربانی سیاستهای سختگیرانه اپ استور نیست و بسیاری از اپلیکیشنها و بازیها در سالهای اخیر بهعلت منطبق نبودن با سیاستهای این فروشگاه از دسترس کاربران خارج شدهاند. در جدیدترین مورد، اپل اپلیکیشن Patreon را تهدید کرده که اگر سراغ استفاده از سیستمهای پرداخت فرعی برود، از اپ استور حذف میشود.
پاسخ ها