تبلیغ 10 دقیقهای اپل با انتقاد گستردهای از سوی شهروندان، قانونگذاران و افراد تأثیرگذار تایلندی مواجه شده است.
اپل که همین چند ماه قبل مجبور شده بود بهخاطر تبلیغی با عنوان Crush عذرخواهی کند، پس از دریافت انتقادات گسترده بابت تبلیغ دیگری، مجبور به حذف آن و عذرخواهی دوباره شد.
تبلیغ 10 دقیقهای اپل با عنوان «Out of Office (خارج از دفتر)»، آخرین قسمت از مجموعه کمدی The Underdogs غول فناوری بود که گروهی کارمند را درحال استفاده از محصولات اپل برای حل مشکلات محل کار خود نشان میداد.
این تبلیغ اواسط ژوئیه منتشر شد و تیم Underdogs را درحال گشتوگذار در تایلند برای پیداکردن کارخانه بستهبندی جدیدی نشان میداد. شهروندان، قانونگذاران و افراد تأثیرگذار تایلندی از وجود فیلترهای قهوهای مایل به سرخ و بهتصویرکشیدن فرودگاه، وضعیت حملونقل، لباس و هتلهایی که تایلند را بهاشتباه کشوری توسعهنیافته معرفی میکند، انتقاد کردند.
«ساترا سریپان»، قانونگذار تایلندی در بیانیهای به بلومبرگ درباره این تبلیغ گفت:
«مردم تایلند واقعاً از این تبلیغ ناراضی هستند. من آنها را تشویق میکنم که استفاده از محصولات اپل را متوقف کنند و از برندهای دیگر استفاده کنند.»
در واکنش به این انتقادات، اپل در بیانیهای گفت:
«هدف ما این بود که از خوشبینی و فرهنگ کشور استقبال کنیم و از اینکه نتوانستیم شورونشاط تایلندیها را کامل نشان دهیم، عذرخواهی میکنیم. این ویدیو دیگر نمایش داده نخواهد شد.»
اپل همچنین میگوید برای ساخت این ویدیو با شرکتی محلی در تایلند همکاری کرده است. این تبلیغ اکنون از یوتوب حذف شده است اما همچنان در برخی گزارشهای آنلاین قابلمشاهده است.
«سرتا تاویسین»، نخستوزیر تایلند، نیز با اشاره به این تبلیغ به خبرنگاران گفت هر سکه دو روی متفاوت دارد و در پاسخ به سؤال درباره اینکه نگران نیست اپل نخواهد دیگر در تایلند سرمایهگذاری کند؛ چون که مردم تایلند با آن مخالف هستند و ممکن است بیشتر به استفاده از اندروید روی بیاورند، گفت چنین باوری ندارد.
پاسخ ها