امیر ساعی مبین

امیر ساعی مبین

مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا
توسط ۶ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

داروی جدید پیشگیری از اچ آی وی در این آزمایش بر روی زنان اثربخشی 100 درصدی را نشان داد

داروی جدید پیشگیری از HIV در آزمایش روی زنان اثربخشی 100 درصدی نشان داد

طبق نتایج آزمایشات بالینی، یک داروی جدید که تنها به دو بار تزریق در سال نیاز دارد، 100 درصد اثربخشی نشان داده است.

شرکت Gilead Sciences می‌گوید داروی «لناکاپاویر» (Lenacapavir) در کارآزمایی روی زنان امیدبخش ظاهر شده و می‌تواند به‌عنوان داروی پیشگیری از HIV با اثربخشی صددرصدی معرفی شود. لناکاپاویر نوعی داروی تزریقی «پیشگیری پیش از مواجهه» یا PrEP است و برای افراد با HIV منفی تنها دو بار در سال تجویز می‌شود.

براساس گزارش نیواطلس، نتایج آزمایشات بالینی فاز 3 توسط Gilead Sciences نشان داده که داروی تزریقی PrEP جدید آن‌ها که تنها به دو بار تزریق در سال نیاز دارد، 100 درصد در جلوگیری از ابتلا به HIV در زنان مؤثر است.

لازم به ذکر است که مقاله پژوهش کارآزمایی این دارو هنوز منتشر نشده است.

داروی جدید پیشگیری از HIV در آزمایش روی زنان اثربخشی 100 درصدی نشان داد

داروی جدید پیشگیری از ویروس HIV

داروی لناکاپاویر، مهارکننده کپسید نامیده می‌شود. در ویروس HIV نوع 1، کپسید یک پوسته پروتئینی است که مواد ژنتیکی ویروسی را در خود جای داده و از آن محافظت می‌کند و برای انتقال ویروس به سلول میزبان بسیار مهم است. پس از ورود به سلول میزبان، کپسید فرو می‌ریزد و ویروس شروع به تکثیر خود می‌کند. لناکاپاویر درواقع از این امر جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر داروهایی مانند Truvada و Descovy مهارکننده‌های نوکلئوزیدی NRTI هستند و از طریق مکانیسم متفاوتی از عفونت HIV در رابطه‌های جنسی جلوگیری می‌کنند.

داروی جدید پیشگیری از HIV در آزمایش روی زنان اثربخشی 100 درصدی نشان داد

محققان در کارآزمایی این دارو، ایمنی و اثربخشی دو بار تزریق زیر پوستی لناکاپاویر را با Descovy و Truvada خوراکی یک بار در روز در بیش از 5,300 زن و دختر نوجوان 16 تا 25 ساله مقایسه کردند.

طبق گزارش محققان، در گروه لناکاپاویر، هیچ موردی از ابتلا به HIV مشاهده نشد، اما 16 مورد در گروه Truvada و 39 مورد در گروه Descovy به این ویروس مبتلا شدند. محققان می‌گویند که تزریق لناکاپاویر دو بار در سال، در صورت تأیید رگولاتورها، می‌تواند یک گزینه جدید مهم برای پیشگیری از HIV به‌ویژه در زنان باشد.

محققان قرار است نتایج کارآزمایی بالینی دیگر خود را در اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 منتشر کنند. هدف کارآزمایی دوم بررسی اثربخشی مصرف لنکاپاویر دو بار در سال در مردان است.

امیر ساعی مبین
امیر ساعی مبین مهندس برق، برنامه نویس JS ، علاقمند به گجت ها و تکنولوژی های روز دنیا

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋