اتهام اصلی اتحادیه اروپا علیه متا بهنوعی مربوط به فروش اشتراک بدون تبلیغات است.
اتحادیه اروپا امروز متا را به نقض قوانین بازارهای دیجیتال (DMA) متهم کرد. اتهام اصلی متا درواقع به مدل «پرداخت یا رضایت» (Pay or Consent) این شرکت مربوط است که اواخر سال 2023، به کاربران اتحادیه اروپا ارائه شد. این مدل بدین معناست که کاربران برای استفاده بدون تبلیغات از پلتفرمهای متا یا باید اشتراک داشته باشند، یا رضایت بدهند که از دادههای آنها برای تبلیغات شخصیسازیشده استفاده شود.
براساس قوانین DMA اتحادیه اروپا، غولهای فناوری مانند متا زمانی که قصد دارند از دادههای شخصی کاربران در پلتفرمهای مختلف استفاده کنند، باید از کاربران رضایت بگیرند. متا نیز سال گذشته در اتحادیه اروپا سرویسی راهاندازی کرد که در آن کاربران با پرداخت اشتراک ماهانه، میتوانستند از فیسبوک و اینستاگرام بدون هیچگونه تبلیغاتی استفاده کنند.
در آن زمان این شرکت اعلام کرد که اگر کاربران اروپایی رضایت بدهند که از دادههای آنها استفاده شود، سرویس رایگان بدون تبلیغات دریافت میکنند. اکنون به گزارش CNBC، اتحادیه اروپا متا را به دلیل مدل «پرداخت کنید» یا «رضایت دهید» به نقض قوانین DMA متهم کرده است.
رگولاتورهای اروپایی میگویند که مدل ارائهشده توسط متا باعث میشود کاربران برای پرداختنکردن حق اشتراک، مجبور شوند تا با ردیابی اطلاعات شخصی خود برای اهداف تبلیغاتی موافقت کنند. کمیسیون اروپا اکنون متا را از «دیدگاه اولیه» خود مبنی بر اینکه این مدل با DMA مطابقت ندارد، مطلع کرده است. البته پیشتر متا گفته بود که این مدل DMA را نقض نمیکند.
این یافتهها درواقع در ادامه تحقیقاتی است که کمیسیون اروپا در ماه مارس (فروردین ماه) علیه متا شروع کرد. اکنون با اعلام نتایج این تحقیقات، متا میتواند به اتهام کمیسیون پاسخ دهد و در صورت تغییر مدل خود، احتمالاً بتواند از جریمه اجتناب کند.
بااینحال، اگر نظر کمیسیون تأیید شود، میتواند تا 10 درصد از کل گردش مالی شرکت، متا را جریمه کند. همچنین اگر این شرکت بار دیگر متهم شود، این جریمه میتواند تا 20 درصد از کل گردش مالی آن برسد. گفتنی است که مجموع درآمد متا در سال گذشته میلادی حدود 135 میلیارد دلار (125 میلیارد یورو) بوده است.
هفته گذشته نیز کمیسیون اروپا اعلام کرد سیاستهای اپل و شرایط اپ استور قوانین بازارهای دیجیتال را نقض میکند.
پاسخ ها